CNV-bestuurder Nico Passchier zet vraagtekens bij de manier waarop Getronics zevenhonderd man heeft ontslagen. ‘Zelf zou ik er niet voor gekozen hebben mensen telefonisch te ontslaan. In een persoonlijk gesprek heb je meer manieren om het slechte nieuws te laten “landen”.’ Voor de achterblijvers is de reorganisatie ook zwaar, meent Passchier. ‘Getronics heeft niet voor zevenhonderd man minder werk gekregen. Sommige afdelingen hadden het al heel druk.’
De reorganisatie bij Getronics 'knaagt aan iedereen' binnen het bedrijf. Dat stelt Nico Passchier, bestuurder zakelijke dienstverlening bij vakbond CNV Dienstenbond. ‘De reorganisatie is niet uitgevoerd omdat het bedrijf anders failliet zou gaan. Er zaten wel wat consultants op de bank, maar veel andere afdelingen hadden het juist heel druk. Voor de zevenhonderd ontslagen werknemers zijn de druiven zuur, maar het is ook geen pretje om achter te blijven bij het bedrijf. Ik heb mensen gesproken die nu taken van ontslagen collega's op hun bordje krijgen, terwijl ze zelf al meer dan voldoende werk hadden.'
‘Deze hele operatie was alleen 'nodig' omdat meneer Scheepbouwer (de ceo van KPN, red.) aan zijn aandeelhouders moest laten zien dat hij kan bezuinigen', stelt Passchier. ‘Al had Getronics de helft minder omgezet, dan nog zou het bedrijf niet failliet zijn gegaan. Het draaide er puur om de winst op peil te brengen.'
Telefonisch ontslag
Passchier heeft zijn bedenkingen bij de keuze van Getronics om medewerkers telefonisch te ontslaan. Het voltallige personeel had de opdracht gekregen dinsdagavond tussen zeven en acht uur telefonisch bereikbaar te zijn. ‘Zelf zou ik er niet voor gekozen hebben mensen telefonisch te ontslaan', zegt hij. ‘In een persoonlijk gesprek heb je meer manieren om het slechte nieuws te laten "landen". Ik wil niet beweren dat Getronics er bewust voor gekozen heeft mensen eerst maar eens thuis te laten uitrazen, maar ze hebben de eerste klap wel thuis moeten verwerken.'
Geen botte bijl
Boze Getronics-werknemers schreven in reacties op eerdere publicaties op Computable.nl dat het bedrijf de botte bijl heeft gehanteerd bij de reorganisatie. ‘Collega's met zeer veel specifieke en waardevolle kennis van diverse zaken zijn zonder pardon aangezegd', schreef een anonieme Getronics-kracht.
Die kritiek deelt bondsbestuurder Passchier niet. ‘Voor zover ik kan nagaan heeft Getronics zijn best gedaan om het in Nederland gebruikelijke afspiegelingsbeginsel goed toe te passen. Binnen iedere leeftijdsgroep worden de mensen die het laatste binnengekomen zijn dan ontslagen. Een reorganisatie is niet bedoeld om de rotte appels uit de mand te gooien. Ik ben er als vakbondsbestuurder juist blij om dat ook heel goede krachten zijn ontslagen. Los van de persoonlijke ellende die een ontslag met zich meebrengt natuurlijk. Maar de heel goede werknemers komen snel wel weer ergens anders aan de bak.'
Altijd raar dat een bond na een ontslag met zulke berichten komt. Daar hebben de 700 wat aan. Als de bond dat nou eens vooraf goed bekijkt… en daar op acteert.
Inderdaad de vakbond is net een “veronica promotie team”. Zoveel mogelijk leden werven om zelf hun baantje te houden en vervolgens niets (kunnen????) doen.
En nu? De eenjaar contracten, worden die nu wel of niet omgezet naar vast? Niemand weet het toch nog, of wel?
Die bestuursleden hebben geen moeite met hun hypotheek? Zolang ze maar miljoenen krijgen door bonussen en zgn vertrekpremies. Maar als je ze met een maandloon beloont zonder al die extra oneigelijk verdiende poet komen ze plotseling aan alle kanten geld te kort voor hun leefstijl! Dan leef je dus boven je stand! Smeerlappen. Over de rug van een ander jezelf verrijken.
Ik denk dat VVD,CDA EN PvdA effe niet moeten regeren om schoon schip te maken. (En PVV al helemaal niet).
Mensen zijn niet telefonisch ontslagen. De personen om wie het ging zijn telefonisch uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Tijdens dat gesprek is ontslag aangezegd.
De mensen die gebeld zijn zagen de bui natuurlijk wel hangen, maar de term “telefonisch ontslaan” is misleidend.
@ Erik
Maar dat verandert de zaak natuurlijk! Dus hoe zullen we het dan noemen? Telefonische vooraankondiging van het ontslag?
Beste “Gast”,
Erik reageerde vermoedelijk op het bericht dat een telefonisch ontslag niet rechtsgeldig is. Vandaar deze extra uitleg. En ja, ook ik ben er ��n die mocht blijven zitten. En ondanks dat onze afdeling goed liep en bijna onderbemand was, zijn wij door de reductie twee man kwijt.
Wat wel het leuke is, is dat men heeft besloten om rond het zelfde tijdstip te gaan rondbazuinen dat ze hebben besloten om met ‘flexwerken’ te gaan werken. Het begrip flexwerken is al jaren oud en er zijn maar weinig bedrijven die hier optimaal gebruik ban kunnen maken. In ieder geval komen er weel vele honderden, zo niet duizenden, bureaus en stoelen en mogen we allemaal weer anders werken. Uiteraard is dit een ander ‘potje geld’, maar zuur blijft het wel uiteraard.
Getronics werkt zich behoorlijk in de problemen op deze wijze. Klanten klagen nu al door het werk wat niet opgepakt wordt. Tevens zal het vertrouwen in de directie niet beter worden, wat er ook gebeurd. Dus mocht het bedrijf binnen twee jaar wederom in de etalage staan, omdat we te veel klanten hebben verloren, dan worden deze zelfde aandeelhouders hartelijk bedankt!
En mochten jullie willen spelen met een bedrijf van duizenden medewerkers groot, dan hoop ik ook dat jullie de volledige verantwoording afleggen bij een nieuw massa ontslag.
Ik snap niet waar de (C)OR gebleven is. Als (C)OR heb je een stem in deze. Zelf zou ik als OR-lid op mijn achterste benen staan en de boel zo scherp spelen dat de bedenkers van dit toneel spel zich flink zouden snijden. Ik mag hopen dat geen professional meer bij deze toko wil werken. In iedergeval niet onder zulke slappe managers
Zelf heb ik 7 jaar met veel, heel veel plezier bij Getronics gewerkt. Veel gezien, gedaan en geleerd.
Wat er momenteel aan de hand is met Getronics is voor alle medewerkers bijzonder vervelend, niet alleen voor diegene die dienen te vertrekken maar ook de “achterblijvers”. Wat mij opvalt is dat veel reactie’s op dit forum komen vanuit de slachtofferrol, “we” en “ze”. Ik snap dat dit gevoel nu de overhand heeft maar je wordt er niet vrolijker van.
Een bedrijf is niets meer en minder dan de mensen die er samen werken! Leuke logo’s en slogan’s voegen daar weinig tot niks aan toe.
Als het je bij een bedrijf niet bevalt….trek je conclusie, er is nog steeds voldoende werk en ga niet zitten wachten op dingen die mogelijk niet komen gaan.
Just do it!
Er wordt wel een leuk fotootje bij het artikel gezet….
Door zo’n dame wil iedereen wel gebeld worden. Volgens mij een iets ander beeld van de werkelijke situatie….
@ Erik. Dit was een stuk uit de artikel:’Dat zegt een woordvoerster van het bedrijf. ‘Een reorganisatie is nooit goed nieuws. Ik begrijp dat er kritiek is op het feit dat we mensen telefonisch hebben laten weten dat ze boventallig zijn, maar we dachten dat dit de juiste methode was.’
Dus er was wel degelijk ontslag via de telefoon gedaan.