CNV-bestuurder Nico Passchier zet vraagtekens bij de manier waarop Getronics zevenhonderd man heeft ontslagen. ‘Zelf zou ik er niet voor gekozen hebben mensen telefonisch te ontslaan. In een persoonlijk gesprek heb je meer manieren om het slechte nieuws te laten “landen”.’ Voor de achterblijvers is de reorganisatie ook zwaar, meent Passchier. ‘Getronics heeft niet voor zevenhonderd man minder werk gekregen. Sommige afdelingen hadden het al heel druk.’
De reorganisatie bij Getronics 'knaagt aan iedereen' binnen het bedrijf. Dat stelt Nico Passchier, bestuurder zakelijke dienstverlening bij vakbond CNV Dienstenbond. ‘De reorganisatie is niet uitgevoerd omdat het bedrijf anders failliet zou gaan. Er zaten wel wat consultants op de bank, maar veel andere afdelingen hadden het juist heel druk. Voor de zevenhonderd ontslagen werknemers zijn de druiven zuur, maar het is ook geen pretje om achter te blijven bij het bedrijf. Ik heb mensen gesproken die nu taken van ontslagen collega's op hun bordje krijgen, terwijl ze zelf al meer dan voldoende werk hadden.'
‘Deze hele operatie was alleen 'nodig' omdat meneer Scheepbouwer (de ceo van KPN, red.) aan zijn aandeelhouders moest laten zien dat hij kan bezuinigen', stelt Passchier. ‘Al had Getronics de helft minder omgezet, dan nog zou het bedrijf niet failliet zijn gegaan. Het draaide er puur om de winst op peil te brengen.'
Telefonisch ontslag
Passchier heeft zijn bedenkingen bij de keuze van Getronics om medewerkers telefonisch te ontslaan. Het voltallige personeel had de opdracht gekregen dinsdagavond tussen zeven en acht uur telefonisch bereikbaar te zijn. ‘Zelf zou ik er niet voor gekozen hebben mensen telefonisch te ontslaan', zegt hij. ‘In een persoonlijk gesprek heb je meer manieren om het slechte nieuws te laten "landen". Ik wil niet beweren dat Getronics er bewust voor gekozen heeft mensen eerst maar eens thuis te laten uitrazen, maar ze hebben de eerste klap wel thuis moeten verwerken.'
Geen botte bijl
Boze Getronics-werknemers schreven in reacties op eerdere publicaties op Computable.nl dat het bedrijf de botte bijl heeft gehanteerd bij de reorganisatie. ‘Collega's met zeer veel specifieke en waardevolle kennis van diverse zaken zijn zonder pardon aangezegd', schreef een anonieme Getronics-kracht.
Die kritiek deelt bondsbestuurder Passchier niet. ‘Voor zover ik kan nagaan heeft Getronics zijn best gedaan om het in Nederland gebruikelijke afspiegelingsbeginsel goed toe te passen. Binnen iedere leeftijdsgroep worden de mensen die het laatste binnengekomen zijn dan ontslagen. Een reorganisatie is niet bedoeld om de rotte appels uit de mand te gooien. Ik ben er als vakbondsbestuurder juist blij om dat ook heel goede krachten zijn ontslagen. Los van de persoonlijke ellende die een ontslag met zich meebrengt natuurlijk. Maar de heel goede werknemers komen snel wel weer ergens anders aan de bak.'
Als Getronics medewerkster ook even een reactie hierop.
Ik moet toegeven.. ik vond het ook een van de moeilijkste periodes van mijn jonge leven. Niet alleen dat uur maar vooral de aanloop periode ernaar toe. Wetende dat de dag, het uur naderd is slopend! Mentaal en geestelijk.. Losstaande van het feit of je gebeld of niet gebeld bent.
Ook ik heb een heleboel leuke, goede, lieve collega’s verloren na dat ene uurtje..
Zucht..
We geven nu wel allemaal Getronics de schuld, maar is het niet de “grote baas”.. Je weet wel..die van de goeie moggel reclame.. die dit op touw heeft gezet en nu weer met een grote glimlach naar zijn aandeelhouders toe kan?
Het is echt belachelijk…
Gelukkig zit ik er nog (even).
Maar ik weet uit ervaring, dat er mensen ontslagen zijn, die nooit ontslagen hadden mogen worden. Er zitten genoeg mensen die ze wel hadden mogen ontslaan.
Probleem is dat er helemaal niet naar de managers is geluisterd. Het is allemaal van “hogerhand” besloten op belachelijk criteria…Hier is het bedrijf niet mee geholpen !!!
Getronics? Is dat niet het bedrijf wat volgens de reclame zo geweldig innoveert ? Blijkbaar niet, anders hoef je geen mensen te lozen. Trouwens, Getronics is toch ook de club die naast Windowsservertjes beheren ook stoplichten en verwarmings systemen repareert? Dan kan ik me voorstellen dat de marges niet je dat zijn. Misschien vindt KPN (terecht overigens) dat ze een beetje de kat in de zak hebben gekocht? Aangezien zij de tent hebben gered (ja, echt hoor, anders was Getronics NL ongetwijfeld failliet gegaan), mogen ze nu toch wel wat aan bedrijfsoptimalisatie doen? Ik wil al die werknemers die hier klagen wel eens horen als ze zelf werknemers hebben die de tent, ondankbaar, helemaal leegvreten (zo ongeveer).
KPN – Getronics, zij leren het nooit. En als de TOP nu denkt dat de zittenblijvers er nog keihard aan gaan trekken, zijn ze wel heel erg na?ef.
Maar ach, heeft het daar nog wel mee te maken. Wil de TOP nog wel dat het bedrijf gaat/blijft bestaan. De Top vult alleen hun zakken en interesseert het helemaal niet. Als hun zakken maar gevult worden binnen een hele korte tijd. Daarna zoeken ze weer wel een andere TOP Job via hun zakken-vullende-Netwerk.
Je bent wel een DOM bedrijf om nog zaken te doen met Getronics en/of KPN.
En achterblijvers, geloof in je zelf en zoek ASAP een andere baan. Meer zit er niet op. Want zij hebben op dag 1 de zakken al gevuld.
Ook ik ben Getronics-medewerker. Kort voor de reductie-ronde, mochten wij genieten van een ‘leuke’ bonus. Het leek net vakantiegeld, tenminste het was voor sommige 8% van je jaarsalaris. En dan krijg je die lekkere telefoon. Begin dit jaar kreeg de voorzitter (RvB) nog een bonus, ter hoogte van 4,5 miljoen euro (als ik het goed heb). Jarenlang geen loonsverhoging, maar wel een bonus voor de voorzitters. De afdelingen, waar gesneden werd, waren allang bekend bij de managers. Alleen die mochten niets zeggen. Ik durf te wedden, dat eind dit jaar weer een reductie-ronde zal plaatsvinden.
De manier waarop vind ik niet zo’n probleem. Hoe hadden ze het anders moeten doen schriftelijk zonder aankondiging lijkt me ook niet , maar persoonlijk. Ik denk dat nadat de 10 medewerkers bij het management zijn geroepen zoveeel onrust in het bedrijf heeft veroorzaakt en net zoveel stress veroorzaakt bij de mensen.
Een ander aspect is natuurlijk of het bedrijf zijn maatschappelijk verantwoordelijkheid heeft genomen om in deze tijd afdelingen naar het buitenland te verplaatsen.
Oh ja en Getronics begint ook nog eens met een campagne “De crisis als kans”. Zij willen bedrijven helpen om kosten te besparen en daarme de crisis het hoofd te bieden…. hmmm, willen zij daar ook het evangelie van het reductie-ronde verkondigen?
Dit laat excact zien in wat voor wereld wij door toedoen van VVD bestuurders in Den Haag beland zijn .
Als de regering dit niet toelaat gebeurt het niet .
Het houdt in dat enig arbeidscontract niets voorstelt .
Zoiets is mij ook overkomen, vast contract ontbonden en hup geruineerd ben je.
Dit is de schuld van 15 tot 20 jaar VVD CDA “bestuur”
Als je hen verder laat gaan wordt dit nog veel erger.
Denk dus eens goed na hoe je stemt en laat je niet verdelen , maar stemt eensgezind op een partij die hier iets aan kan en wil doen SP(www.sp.nl )
Zo wordt je een blik arbeidskrachten zonder menselijke waarde.
Die hele toplaag is ziek.
Er is geen nette manier om mensen die er niet op rekenen te ontslaan. Dat op zich is eigenlijk een contradictie en moest niet mogen.
Ik ben zelf al vier of meer keer de dans ontsprongen (Je raakt de tel kwijt). Deze hele operatie is en blijft een buiging naar de aandeelhouders ook al koopt scheepbouwer er een miljoen aandelen bij om zijn loyaliteit te tonen. Het waren trouwens de directe managers die belden en het was een uitnodiging tot een gesprek de volgende ochtend. Als je met zijn allen op een afdeling zit te wachten om te kijken of je manager je komt halen voor een gesprek (de vorige ronde), wordt je ook niet vrolijk. Dat was eigenlijk nog erger. Ik ben erg benieuwd naar de eerste rechtzaken waarin de reden voor ontslag gaat worden aangevochten.
Nou Patrick, dat zal meevallen over 4 jaar want paar jaar gelden flikte CMG hun personeel in Groningen een geintje dat ze ineens “uitzendkrachten” waren en konden ze dus massaal op straat gezet worden zonder afspiegelingsbeginsel of iets dergelijks. Heel de ict-branche op zijn kop en sprak er schande van, maar 4 jaar later stond zelfde CMG weer torenhoog op verlanglijste it-studenten. Wisten die veel, die zaten toen nog op school. Let maar op, deze branche heeft geen geheugen