CNV-bestuurder Nico Passchier zet vraagtekens bij de manier waarop Getronics zevenhonderd man heeft ontslagen. ‘Zelf zou ik er niet voor gekozen hebben mensen telefonisch te ontslaan. In een persoonlijk gesprek heb je meer manieren om het slechte nieuws te laten “landen”.’ Voor de achterblijvers is de reorganisatie ook zwaar, meent Passchier. ‘Getronics heeft niet voor zevenhonderd man minder werk gekregen. Sommige afdelingen hadden het al heel druk.’
De reorganisatie bij Getronics 'knaagt aan iedereen' binnen het bedrijf. Dat stelt Nico Passchier, bestuurder zakelijke dienstverlening bij vakbond CNV Dienstenbond. ‘De reorganisatie is niet uitgevoerd omdat het bedrijf anders failliet zou gaan. Er zaten wel wat consultants op de bank, maar veel andere afdelingen hadden het juist heel druk. Voor de zevenhonderd ontslagen werknemers zijn de druiven zuur, maar het is ook geen pretje om achter te blijven bij het bedrijf. Ik heb mensen gesproken die nu taken van ontslagen collega's op hun bordje krijgen, terwijl ze zelf al meer dan voldoende werk hadden.'
‘Deze hele operatie was alleen 'nodig' omdat meneer Scheepbouwer (de ceo van KPN, red.) aan zijn aandeelhouders moest laten zien dat hij kan bezuinigen', stelt Passchier. ‘Al had Getronics de helft minder omgezet, dan nog zou het bedrijf niet failliet zijn gegaan. Het draaide er puur om de winst op peil te brengen.'
Telefonisch ontslag
Passchier heeft zijn bedenkingen bij de keuze van Getronics om medewerkers telefonisch te ontslaan. Het voltallige personeel had de opdracht gekregen dinsdagavond tussen zeven en acht uur telefonisch bereikbaar te zijn. ‘Zelf zou ik er niet voor gekozen hebben mensen telefonisch te ontslaan', zegt hij. ‘In een persoonlijk gesprek heb je meer manieren om het slechte nieuws te laten "landen". Ik wil niet beweren dat Getronics er bewust voor gekozen heeft mensen eerst maar eens thuis te laten uitrazen, maar ze hebben de eerste klap wel thuis moeten verwerken.'
Geen botte bijl
Boze Getronics-werknemers schreven in reacties op eerdere publicaties op Computable.nl dat het bedrijf de botte bijl heeft gehanteerd bij de reorganisatie. ‘Collega's met zeer veel specifieke en waardevolle kennis van diverse zaken zijn zonder pardon aangezegd', schreef een anonieme Getronics-kracht.
Die kritiek deelt bondsbestuurder Passchier niet. ‘Voor zover ik kan nagaan heeft Getronics zijn best gedaan om het in Nederland gebruikelijke afspiegelingsbeginsel goed toe te passen. Binnen iedere leeftijdsgroep worden de mensen die het laatste binnengekomen zijn dan ontslagen. Een reorganisatie is niet bedoeld om de rotte appels uit de mand te gooien. Ik ben er als vakbondsbestuurder juist blij om dat ook heel goede krachten zijn ontslagen. Los van de persoonlijke ellende die een ontslag met zich meebrengt natuurlijk. Maar de heel goede werknemers komen snel wel weer ergens anders aan de bak.'
“de opdracht gekregen dinsdagavond tussen zeven en acht uur telefonisch bereikbaar te zijn. ”
telefonisch bereikbaar????!!
je hebt niet met eindexamenstudenten te maken!
zo ga je niet met mensen om! Gewoon mensen aankijken als je dit bericht afgeeft ipv je verbergen achter een telefoontje.
Wat een bedrijf! Waarschijnlijk hebben ze een callcenter ingehuurd om de telefoontjes te plegen. Als ze over drie of vier jaar geen personeel kunnen vinden lopen ze te klagen.
Ik ben ook medewerker van Getronics, en heb ook vorige week dinsdag tussen 19:00 en 20:00 uur een van de langste en moeilijkste uren ooit doorgemaakt. Ik ben mogen blijven, maar heb wel veel directe collega’s verloren. En dat doet pijn, ook voor de achterblijvers.
Menselijkheid is bij Getronics ver te zoeken. Sterkte voor iedereen die het hier moeilijk mee heeft.
Aandeelhouders + bestuurders = zakkenvullers + machtspelletjes….
Alweer een voorbeeld van hoe een goed lopend bedrijf eraan gaat.
Andere voorbeelden zijn de perikelen rondom de banken en verzekerings maatschappijen, waar vooral bestuurders(met hun salarissen) een bedenkelijke rol spelen en vooral niet afgestraft worden door de aandeelhouders.
Het is duidelijk wie de slachtoffers zijn…..
Als oud-medewerker (ik ben al 10 jaar weg) moet ik op basis van deze berichtgeving constateren dat de organisatie geen spat veranderd is. Het lijkt wel alsof we niet meer weten wat fatsoen is. Lekker asociaal, korte termijn gericht en alles voor de aandeelhouder. Wie wil er, als de economie weer aantrekt, voor zo’n bedrijf werken?
Alleen maar als er erg goed betaald wordt en daar is Getronics ook nog nooit een uitblinker in geweest.
Yep, ook ik mocht blijven maar net als de voorgaande Gast.. het was een loodzware dag.
Als slaaf wil je daar niet eens deaud gevonden worden. Toch zijn er hordes “verstandige” mensen welke daar (nog) werken &/of zelfs w�llen werken.
Zo’n bedrijf moet een internationale baan krijgen; geen personeel, geen opdrachten en geen leveranciers meer! Met zo’n bedrijf zou niemand zaken willen doen of nog voor willen werken. Als je dat dus toch doet zijn er ook de bekende consequenties als dit!
En als je de telefoon dinsdag tussen 19:00 en 20:00 uur niet aanneemt, dan word je op staande voet ontslagen?
Een telefonische ontslagmelding heeft geen enkele rechtsgeldigheid. Als je een vent bent, stuur dan een (aangetekende) brief, zodat de werknemer direct het ontslag kan aanvechten…
Al zou Getronics de laatste werkgever in het land zijn!
Bedrijven roepen keer op keer dat ze makkelijker en goedkoper mensen moeten kunnen ontslaan.
Dit bericht toont maar weer eens aan dat de werknemers juist meer beschermt moeten worden.
Mensen telefonisch ontslaan! De volgende stap is zeker dat we ’t via ’n sms’je of e-mail doen!
Als bedrijven zelf niet het fatsoen hebben iemand in een gesprek het ontslag aan te zeggen (zonder ze daarbij direct te dwingen een of andere fooit te accepteren i.p.v. een fatsoenlijke vergoeding), dan wordt het tijd voor regelgeving van uit de overheid.
Steeds weer blijkt dat bedrijven mensen ontslaan om de aandeelhouders te vreden te stellen (= meer winst). Ik vind dat dat verboden zou moeten worden, maar dat zal niet gebeuren. Als alternatief kan dan wel de ontslag vergoeding in zo’n geval flink verhoogd worden.
Bovendien moeten de achterblijver opslag krijgen. Zij moeten immers meer gaan doen in dezelfde tijd.
Bijkomend voordeel is dat er minder (of liever nog geen) geld over blijft voor de bonussen van de top.
Nu spreken we er allemaal schande van, dit asociale werkgeversgedrag. Maar vergeet niet dat Getronics (EN anderen) dit kunstje al vaker geflikt hebben.
Mensen zijn nummers/product id’s in de database, niks meer, niks minder.
En als (dat kon nog wel eens een poosje duren) de economie weer aantrekt, moet je eens kijken, hoe snel we dit weer allemaal vergeten zijn. Want als er dan weer met een dikke zak met geld gerammeld wordt, zijn al die principes plotseling weer verdwenen. 😉
Dan rennen alle stoere jongens met gladde pakken en snelle meiden in mantelpakjes weer razendsnel naar de ruif waar veel te halen valt.
Mark my words…
ps: ik mis de reactie van Ronald V. nog. 🙂