Van alle bedrijven die diensten leveren op het gebied van de ict-infrastructuur krijgt HP de hoogste waardering. Gemiddeld scoort het bedrijf een 7,3. Daarmee houdt het concurrenten zoals Siemens en Microsoft achter zich. Laatstgenoemde dienstverleners scoorden gemiddeld een 7,1. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek dat Computable uitvoerde voor de ICT Services Guide 2009.
HP gooit vooral hoge ogen als het aankomt op zijn betrouwbaarheid en de kwaliteit van de dienstverlening. De respondenten geven daar respectievelijk een 7,5 en een 7,3 voor. Geen enkele ict-dienstverlener krijgt zo'n hoge score voor deze twee onderdelen.
Op andere onderdelen uit de rapportcijferlijst scoren branchegenoten beter. Siemens scoort hoger op het nakomen van de tijdsplanning (7,4), het blijft vaker binnen het overeengekomen budget (7,7) en de manier van communiceren met klanten (rapportcijfer 7,5) wordt hoger gewaardeerd dan bij HP. Microsoft en HP scoren voor hun kennis beide een 7,6. Dat is de hoogste waardering die de respondenten geven voor de geleerdheid van de dienstverleners.
Onvoldoende
Een opvallend rapportcijfer in lijst is de 7,2 die dienstverlener Bull krijgt voor het binnen budget blijven. Daarmee staat het bedrijf samen met HP voor dat onderdeel op een gedeelde eerste plaats.
Dienstverlener EDS doet het zelfstandig lang niet even goed als zijn moederbedrijf HP. Op de onderdelen 'prijs', 'nakomen van tijdsplanning' en 'manier van communiceren met klanten' krijgt EDS de enige onvoldoendes van de lijst: 5,5. Omdat de overname van EDS door HP pas in augustus 2008 plaatsvond, zijn de twee bedrijven afzonderlijk in het onderzoek opgenomen.
ICT Services Guide 2009
Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de ICT Services Guide 2009. In opdracht van Computable voerde TNS Nipo het onderzoek in februari en maart 2009 uit onder 1913 ict-managers en ambitieuze ict-professionals.
In de gids worden onder andere per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Respondenten konden per topic alleen de bedrijven waarderen waarmee ze daadwerkelijk ervaring hadden opgedaan. Ook werden de respondenten algemenere vragen en stellingen voorgelegd.
In verband met representativiteit worden in de cijferlijst alleen dienstverleners getoond die van voldoende respondenten een rapportcijfer ontvingen. Andere bedrijven kunnen gemiddeld hoger scoren, maar werden door te weinig respondenten genoemd.
Citaat: “Dienstverlener EDS doet het zelfstandig lang niet even goed als zijn moederbedrijf HP. Op de onderdelen ‘prijs’, ‘nakomen van tijdsplanning’ en ‘manier van communiceren met klanten’ krijgt EDS de enige onvoldoendes van de lijst: 5,5.”
Niet verbazingwekkend, want HP gooit het personeel (oa delivery) van EDS er de afgelopen tijd systematisch uit, klachten van klanten worden door het “EDS- en nu dus HP-management” niet gehoord! Ben benieuwd hoe het de komende tijd de klant AH zal vergaan!
Inderdaad, maar voor AH zal een andere outsource partner een goede oplossing zijn! iets voor BigBlue?