De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) gaat als eerste overheidsinstantie de Berichtenbox gebruiken. Dat is een dienst waarmee overheden digitaal berichten naar burgers kunnen sturen. Mensen kunnen met DigiD inloggen in de mailbox. De Rijksdienst hoopt hiermee significant kosten te besparen. In de toekomst moeten andere overheidinstanties op de Berichtenbox aangesloten worden. Ook moet tweerichtingsverkeer, van de burger naar de overheid, mogelijk worden.
Mensen die meedoen, krijgen in een privémail het bericht dat zij in de Berichtenbox informatie hebben ontvangen. 'Een gmail-adres bijvoorbeeld is hier niet geschikt voor. Een instelling kan niet controleren of ze wel met de juiste persoon te maken hebben', zegt projectleider Sjoerd Cohen. In de toekomst kunnen burgers ervoor kiezen om brieven van de overheid alleen nog digitaal of ook nog fysiek te ontvangen.
De RDW verstuurt jaarlijks zo'n zes miljoen brieven ter herinnering aan het verlopen van de APK. In Denemarken is al een dergelijk systeem, Eboks. Daar is de kostenbesparing 80 procent per brief en wordt op jaarbasis een miljard ton minder papier gebruikt.
Grote belangstelling
Aansluiten bij de Berichtenbox staat open voor alle overheids- en semi-overheidsorganisaties die hun correspondentie met burgers via de digitale weg willen laten verlopen. Hiervoor bestaat grote belangstelling, zegt het ministerie van Binnenlandse Zaken. Op dit moment vinden gesprekken plaats met diverse partijen om aan te sluiten op de nieuwe Berichtenbox, zoals uitkeringsinstantie UWV en enkele gemeenten.
De berichtenbox is de komende maanden alleen toegankelijk voor klanten van de RDW, via hun site. In de loop van het jaar krijgen burgers ook via het overheidsportaal MijnOverheid.nl en via de websites van de aangesloten overheidsorganisaties toegang tot deze persoonlijke berichtenbox.
Ah… Kijk ‘s! DAT hakt er in!
In Denemarken levert ’t een besparing van 180.000kg. per inwoner op, of laten we zeggen meer dan een half miljoen kg. per gezin!!
Nu wist ik wel dat ’t erg gesteld was met de hoeveelheid papier die je jaarlijks krijgt, maar zelfs als ik elke dag een kg. papier door de brievenbus krijg, kom ik in de verste verte niet bij die 180.000kg. per jaar uit…
Wat een verspillers waren dat daar, in Denemarken! Elke dag 1350kg. papier door je brievenbus!! Blij dus dat ze daar Eboks hebben ingevoerd.
Ik dacht dat als er wat verstuurd werd dat het dan ook bezorgd zou worden. Gemakzucht bij de overheid maakt dat de buger het maar moet ophalen en dus voor de verantwoordelijkheid en de kosten opdraait.
Komt gewoon overeen met de situatie dat de overheid alles naar mijn antwoordnummer zou sturen.
Maar er zit ook een voordeel aan. Als ik mijn mail niet lees, ontvang ik niets en heb ik ook geen reden om in actie te komen. Over de verplichting mijn mail te lezen heb ik nog nooit iets in een wet gezien.
Kees van de Kley: Ik zou me niet verbazen als de overheid nu werkt aan een regeling die emails lezen verplicht maakt. Kom op zeg; digitaal eenwegsverkeer vanuit de overheid moet toch wel leiden tot reactie van den burgerh!
‘Een gmail-adres bijvoorbeeld is hier niet geschikt voor. Een instelling kan niet controleren of ze wel met de juiste persoon te maken hebben’. Dat vind ik nou weer een beetje jammer. Moet ik dus voor dit soort diensten een ander e-mail adres gaan gebruiken. Dan schiet het dus weer haar doel voorbij.
Volgens mij is het een keuze om je brieven in het vervolg in een digitale postbus af te laten leveren. Wat ik er van begrijp is dat je ieder gewenst e-mailadres kunt gebruiken, zolang je er zelf maar bij kan. En voor wat betreft het verplicht stellen van het lezen van e-mail in de wet… De brieven die op je deurmat vallen kun je ook direct bij het oud papier gooien. Wat mij betreft prima, je hebt er alleen jezelf ermee. Ik vraag me af of je al een box hebt aan gemaakt. Zo niet, wellicht goed om dat eerst te doen voordat je je aan een reactie waagt.
https://burger.rdw.nl/Diensten/Berichtenbox/Pages/Default.aspx