Ondanks verbeteringen aan het besturingssysteem en aan de hardware, blijft de Apple iPhone een gadget. Daarom is het gebruik van de telefoon zakelijk nog niet interessant. Dat zeggen Computable-experts van het topic Telecom. Apple komt op 26 juni met de iPhone 3G S. Deze zou sneller zijn en heeft een verbeterd besturingssysteem.
Directeur Jasper van 't Wout van Digacom denkt juist dat het gadgetgehalte en het succes ervoor zorgen dat er steeds meer toepassingen voor de zakelijke gebruiker worden ontwikkeld. 'De applicaties die worden ontwikkeld, richten zich steeds meer op de zakelijke markt', zegt Gert-Jan de Vries, technisch consultant bij Capgemini.
Voorbeelden van applicaties die het voor de zakelijke markt aantrekkelijk maken, zijn de remote wipe-functie en de ondersteuning van knippen en plakken. Dat kon bij de eerdere versies nog niet. Het ontbreken van multitasking is volgens de experts echter nog een gebrek. Bovendien ondersteunt de nieuwe versie niet standaard het SIP-protocol. Kevin Richter: 'Omdat het besturingssysteem geen multitasking ondersteunt, is het ook niet mogelijk om een nummer te zoeken in een document zodra je de SIP-applicatie gebruikt.' Ook het tegelijk bellen en een e-mail versturen is hierdoor niet mogelijk, schrijft Martain Spierings van Ordina.
Telecomadviseur Eddy Gijssel vindt het ontbreken van 'over the air' en offline-synchronisatie voor Microsoft Exchange en Lotus Notes een belangrijk minpunt. 'Vooral voor smartphones binnen grote organisaties,' zegt hij.
Een provider
Het ontbreken van die zakelijke applicaties is een reden voor experts om niet over te stappen. Maar ook de koppeling aan een provider is een argument. Alleen bij provider T-Mobile is de iPhone verkrijgbaar. 'Privé wat meer betalen is vaak voor velen geen probleem, vanwege het premiumgehalte van de iPhone. Maar zakelijk ligt die besluitvorming net even anders', zegt marketing manager Bas Baars van Mitel.
Er zijn niet alleen negatieve reacties. Eildert van Dijken van Comsys vindt de telefoon extreem stabiel. 'Vooral in vergelijking met Windows-smartphones'. Algemeen directeur Rob Kurver van Voipro Nederland zegt dat zijn hele organisatie vorig jaar is over gegaan op de iPhone. 'We kijken uit naar iPhone 3G S. De iPhone wordt door de verbeteringen een volwaardige extensie van het bedrijfstelefoniesysteem.'
@Martain Spierings van ORDINA ik heb nieuws voor je! Tegelijkertijd mailen en bellen is op de iPhone geen enkel probleem. Zou zelf niet weten wanneer ik dit nodig heb, maar als iemand dit soort uitlatingen doet wil ik het wel even controleren. Dus volgende keer niet zomaar wat roepen Martain.
De iPhone werd vooral in het begin bekritiseerd dat deze geen goede verbinding tot stand bracht of uitviel.
Gek genoeg is mijn ervaring met het apparaat dat het nu juist in gebouwen waar de “gevestigde orde” als Nokia, HTC en om het even wat voor GSM ook niemand verbinding krijgt of nauwelijks een verstaanbaar gesprek kan voeren, juist de iPhone het gewoonweg doet.
Ook bij het zoeken op het Internet heb ik al menige Windows PC wonderwel kunnen aftroeven als er iets gezocht moest worden.
Maar ja, het is ook maar een gadget, nietwaar?
Er lopen hier twee discussies door elkaar:
1. Is de iPhone geschikt als zakentelefoon? Experts zeggen nee, aan de reacties lees je dat het wel zo is. ActiveSync ondersteuning maakt dat synchronisatie met Exchange een fluitje van een cent is. Het zou leuk zijn als multi-tasking goed ondersteund werd, Apple doet het niet, andere telefoons wel en lopen vast…
2. Is de iPhone betaalbaar als zakentelefoon? Het is een telefoon met een gadgetprijs en een provider lock-in, dus het antwoord is nee. Gebruikers betalen echter graag extra om een iPhone te hebben i.p.v. het bedrijfsmodel… Vergelijk het met bijbetalen voor een Audi A6 als zakenauto. Toch kiezen veel managers voor deze “gadget”. De provider lock-in vind ik een zwak argument, ik verwacht ook niet een Opel te kunnen kopen bij de Volkswagen-dealer.
Er is een derde vraag die slechts schamel aan de orde komt:
Is de iPhone toelaatbaar als zakentelefoon? De telefoon heeft PIN-code slot, kan nu ook op afstand gewist worden, slaat informatie versleuteld op, kan VPN tunnels gebruiken. Het risico is hiermee niet echt anders dan “zakelijke” telefoons.
Wat een slecht voorpagina-artikel waarin telecom-experts worden geqoute met ferme onwaarheden: het is zeer zeker WEL mogelijk om met iphone de te bellen en tegelijk te SMS en mailen enzovoorts. Daarnaast Apple ondersteunt geen achtergrond processen behalve voor het ophalen van email, dat gebeurd altijd en overal op de achtergrond.
Offline synchronisatie: dat was 5 jaar geleden nog interesant maar nu niet meer, er is altijd en overal een dataverbinding beschikbaar.
Beroepshalve gebruikte ik ieder kwartaal een andere model smartphone: de iphone is als enige een blijvertje waar ik niet meer vanaf wil.
Het verbaast me dat er geen opmerkingen meer zijn over het ontbreken van een plastic toetsenbordje. Dat was bij de lancering 2.5 jaar geleden de reden dat het geen zakelijke telefoon zou zijn. Maar dat lijkt (nu andere fabrikanten ook dat pad zijn ingeslagen) geen issue meer te zijn.
Daar zijn nu weer wat andere redenen voor in de plaats gekomen. Alleen hebben de ‘experts’ niet de moeite genomen om te controleren of hun beweringen (nog) wel kloppen.
Geen ander toestel kan aan het multitasken van de iPhone tippen. Kernel is (net als OSX) een fork van BSD met een mach microkernel. Experts weten dat dit een van de meest stabiele en schalende OS is waar ook Linux niet tegen op kan.
Dat Apple applicaties van derden afsluit als er een andere applicatie wordt geopend staat daar los van. Apples eigen applicaties zoals bellen, mail, notificatie services, enz. kunnen gelijktijdig gebruikt worden. (En zolang Apple geen SIP applicatie meelevert zal die dus worden afgesloten. Maar dit staat heel krom in het artikel. Alsof het enige gebrek wat de ‘experts’ hebben kunnen vinden maar moest worden uitvergroot.)
Elk toestel laat ruimte voor verbetering. Maar welk toestel is dan wel geschikt voor ‘zakelijk gebruik’? Benoem eerst zakelijk gebruik. Net als de term ‘smartphone’ heeft iedereen daar zijn eigen definitie voor en van daar uit worden de toestellen dan ingedeeld. En ook in dit artikel schuift het weer op zodat een iPhone weer kan worden neergezet als gadget.
Wat is dan wel belangrijk voor een zakelijke gebruiker? Een toestel dat midden in een gesprek vastloopt? Dat zijn accu na een paar uur leeg is omdat er ongemerkt nog wat applicaties aan het ‘multitasken’ waren? Dat je voor bijna iedere ‘zakelijke’ handeling de stylus te voorschijn moet halen en het daardoor ook onmogelijk is hem met ��n hand te bedienen?
Voor elk toestel kan er een pro, cons lijst worden gemaakt. Voor de meeste (zakelijke) gebruikers zal de iPhone veruit de grootste pro-lijst hebben en de kleinste cons-lijst. Dat een aantal bekende features wat later zijn ge?mplementeerd wordt ruimschoots goedgemaakt door features die na 2.5 jaar nog steeds niet op andere toestellen te vinden is.
De provider keuze kan een probleem zijn. Maar ik durf te wedden dat je juist deze ‘experts’ nooit zult horen over de koppelverkoop van Windows bij hun PC. Dat vanwege het premiumgehalte van Windows de zakelijk besluitvorming net even anders is als priv�. Oh, in deze context is het ineens heel normaal… Net als bij telefoons. Als iets goed werkt mag het best wat (meer) geld kosten. (En in geval van Windows hoeft het niet eens goed en effici�nt te werken.)
Als goedmakertje volgende week bij, beschikbaarheid in Nederland, een positief verhaal op de voorpagina?
‘De nieuwe iPhone blijft een gadget en is voor zakelijk gebruik nog steeds niet interessant’, zo wordt gesteld. Deze conclusie onderschrijf ik van harte, echter om heel andere redenen dan het panel van Computable experts. Opmerkelijk dat zij klagen over ontbrekende functionaliteit, zonder zich af te vragen door hoeveel zakelijke gebruikers die functionaliteit nu echt gemist wordt. Naar mijn mening zijn er veel fundamentelere problemen met de iPhone. Zakelijke toestellen blinken in het algemeen juist uit door weinig toeters en bellen in combinatie met een hoge betrouwbaarheid. En dat laatste is nu juist waar het aan schort bij de iPhone.
In het artikel wordt met geen woord gesproken wordt tekortkomingen van de iPhone waar iedere zakelijke gebruiker vrijwel dagelijks mee geconfronteerd zal worden. Ten eerste, de ontvangst van de iPhone is in veel kantoorgebouwen (maar ook in de auto) belabberd. Dit is niet ? zoals vaak beweerd wordt ? een probleem van T-Mobile, want andere toestellen hebben dat probleem helemaal niet. Ten tweede is de accu van de iPhone onvoldoende krachtig voor een dag gemiddeld zakelijk gebruik. Dat betekent dus tussentijds opladen. Veelzeggend is dat mijn werkgever bij een uitgebreide iPhone pilot maar liefst 3 laders meeleverde (kantoor, auto, thuis). Ten derde de veelgeprezen display van de iPhone. Hoe prachtig dat grote scherm ook is, het gebruik van een touchscreen leidt onherroepelijk tot meer onbedoelde telefoontjes vanuit de binnenzak, per ongeluk verstuurde berichten en (in combinatie met een soms merkwaardige T3 implementatie) hilarische typfouten.
Deze tekortkomingen zijn ruim voldoende om de iPhone als kansloos voor de zakelijke markt te bestempelen, lang voordat het tot discussies over geavanceerde features of hogere kosten zou kunnen komen.