Scheepsvrachtvervoerder Wallenius Wilhelmsen Logistics (WWL) gaat in zee met software-ontwikkelaar Quintiq en it-dienstverlener Ab Ovo. De logistiek dienstverlener voor de automotive-sector gaat aan de slag met een geïntegreerde operationele planningoplossing voor schepen en vrachtvervoer. De nieuwe planningoplossing moet WWL helpen om het gebruik van de schepen en de belading beter te plannen en verdelen. Daardoor kan de vrachtomzet worden gemaximaliseerd.
WWL hoopt met de nieuwe planningoplossing, die gebaseerd is op software van Quintiq uit 's-Hertogenbosch, een beter inzicht te krijgen in de ruim 4,3 miljoen voertuigen die de scheepsvrachtvervoerder jaarlijks via land en zee vervoerd. In totaal gebruikt WWL ongeveer 65 verschillende schepen om voertuigen naar vijf continenten te vervoeren. Naast het vervoeren van auto's van fabriek naar dealer vervoert de logistieke dienstverlener ook bijzondere voertuigen en onderdelen, zoals treinstellen, stroomaggregaten, mijnapparatuur en jachten.
De software zet de voorspelde en beschikbare vracht, de vrachtprioriteit, de omzet en prestaties af tegen contractafspraken en kosten. Daarbij houdt het systeem automatisch rekening met eventuele planninggevolgen, zoals capaciteitstoewijziging, regelgeving, Service Level Agreements en vrachtbeschikbaarheid.
Wereldwijd
De nieuwe planningoplossing moet optimaal ook direct de interne en externe communicatie vereenvoudigen. WWL zet groot in en neemt de planningoplossing wereldwijd in gebruik. Daardoor beschikken alle planners binnen het bedrijf over dezelfde actuele data en hebben ze allemaal inzicht in de gevolgen van vrachtcombinaties en veranderingen in scheepstoewijzingen. De werkprocessen in de verschillende regio's moeten gestandaardiseerd worden wat moet zorgen voor een betere doorstroming en een optimalisering van het planproces.