Het kostenvoordeel is voor veel bedrijven nog steeds een belangrijk argument om delen van de ict-activiteiten uit te besteden naar andere landen in Europa. Maar ook de aanwezigheid van een flexibele arbeidsmarkt met goedgeschoolde ict'ers en het vrijwel ontbreken van culturele verschillen en van een tijdverschil tellen mee. Dat zeggen deskundigen die deelnemen in het expertpanel Outsourcing van Computable.
'De voordelen ten opzichte van de Nederlandse markt zitten met name in de lagere loonkosten', vertelt Francois Zielemans van Protiviti. 'Daardoor wordt de "menscomponent" van de totale productiekosten van een dienst lager.' Ook voor Mat Maas van DTP@Work en Boyko Garkov van Peak-IT zijn de lagere kosten het belangrijkste aspect.
1 op 2,5
Garkov: 'Sommige kosten zijn lager, maar niet per definitie alle kosten. De belastingdruk is over het algemeen ook lager. Dat geldt voor allerlei werk: van ict tot adminstratief.' Cor Geertsma van ISDC komt met de cijfers: in Roemenië is het salaris van een startende ict'er ongeveer vijfhonderd euro per maand. 'Vorig jaar was de verhouding van de salariskosten in Roemenië ten opzichte van Nederland 1 op 2,5. In 1999 was dat trouwens nog 1 op 6', licht hij toe.
Voor Bernhard van Oranje van branchegenoot Levi9 is juist het gebrek aan goedgeschoolde ict'ers in Nederland de voornaamste reden om te nearshoren. Geertsma weet dat in Cluj, de Roemeense stad waar zijn bedrijf staat, ruim 62600 studenten wonen, waarvan velen een relevante opleiding hebben. Oost-Europese medewerkers kunnen bovendien vaak meerdere Europese talen spreken zoals Frans en Italiaans, licht Van Oranje toe. Francois Zielemans vindt dat ook belangrijk: 'Het krijgen van toegang tot taalvaardigheden of andere kennis die niet ruim voorhanden is op de Nederlandse arbeidsmarkt kan een secundaire reden zijn.'
Waarom niet Azië?
Maar waarom dan niet meteen naar het goedkoopste land in bijvoorbeeld Azië? Zielemans, maar ook Garkov en Van Oranje, vinden het beperkte cultuurverschil, de geldigheid van Europees recht en het vrijwel ontbreken van tijdverschil belangrijke voordelen om ict dichtbij huis uit te besteden.
'De voordelen van nearshoring ten opzichte van offshoring zijn dat er een kleiner verschil in cultuur en in tijdzone is. Dat een aantal nearshorelanden zich binnen de Europese Unie bevindt, biedt voordelen rondom belasting- en andere wetgeving', aldus Zielemans. Garkov van Peak-IT voegt toe: 'In de Oost-Europese EU-landen zijn bijvoorbeeld ook de privacyregels van de EU van kracht. In India niet. Voor sommige uitbestedingen niet onbelangrijk.'
Roemenië of Bulgarije
Rest de vraag naar welk nearshoreland organisaties hun ict-activiteiten het beste kunnen verplaatsen. De panelexperts van Computable zijn daarover aardig eensluidend: Roemenië of Bulgarije. 'Ik zou Roemenië of Bulgarije aanbevelen. De mix tussen lage kosten, hoge opleiding en goed infrastructuur is hier namelijk het best', meent Johan Bouman van Offshore Solutions.
Mat Maas van DTP@Work komt met dezelfde twee landen en ook Boyko Garkov is het er mee eens: 'Roemenië, Bulgarije en Oekraïne hebben mijn aanbeveling. De andere zijn al te duur en hebben te grote tekorten aan gekwalificeerd personeel.' Bernard van Oranje meent dat Roemenen de beste spreekvaardigheid hebben, hoewel de beste mensen volgens hem in Servië, Wit-Rusland en Oekraïne zitten.
Egypte
Maar er is ruimte voor nuancering. 'Rest de vraag naar welk nearshoreland organisaties hun ict-activiteiten het beste kunnen verplaatsen', vertelt Francois Zielemans. 'Voor sommige diensten, bijvoorbeeld voor het beheer van databases met klantgegevens, is het handig om een nearshorelocatie te kiezen binnen de EU vanwege Europese privacywetgeving. In dat geval is Polen bijvoorbeeld een optie. Voor software-ontwikkeling kan er prima worden gebruikgemaakt van een land als Egypte. Dat land ontwikkelt zich nu redelijk snel als een serieuze locatie voor leveranciers.' Ook Paul Tjia van GPI Consultants kijkt over de Middellandse Zee heen: 'Zelf zit ik nu in Antalya. Dat is een van de opkomende ict-centra van Turkije: ook een interessant land.'
Ik ben het van harte eens met de stelling dat outsourcen naar Oost-Europa voor vele uitbesteders een zeer valide optie is. Ik mis echter Polen in het overzicht. Zeker ook gezien recent onderzoek wordt Polen gezien als ��n van de meest veilige uitbestedingslanden. Een groot voordeel van Polen is de omvang, het is vele malen groter dan andere Oost-Europese landen. De populatie it’ers, inclusief studenten, is daardoor zeer significant. Daarnaast is het relatief eenvoudig om naar Polen te reizen. Wel is Polen mogelijk inmiddels iets duurder dan andere Oost-Europese landen. De voor- en nadelen moeten dus tegen elkaar afgewogen worden.
‘De voordelen ten opzichte van de Nederlandse markt zitten met name in de lagere loonkosten’. Ze bedoelen natuurlijk dat de voordelen de hogere winsten zijn. Laat dit soort bedrijven aub meer premies voor sociale verzekeringen gaan betalen en meer belasting. Dan kunnen de Nederlandse werknemers die ze eruit schoppen tenminste een fatsoenlijke uitkering krijgen en kan de Nederlandse overheid investeren in nieuwkomers die genoegen nemen met minder winst en wel met Nederlandse arbeidskrachten willen werken.
@ hk,
de woorden van een geboren verliezer, die alleen de slachtofferrol past.
Goedbedoeld advies, doe iets zinnigs met je leven, anders dan zeuren en wijzen met het vingertje naar de boze wolf.
Ik heb in 2007 met een Frans bedrijf een IT Joint Venture opgezet in Polen maar het vinden van IT Personeel viel mij toen heel erg tegen. Er zitten al heel erg veel hele grote IT partijen in Polen die de HR markt volledig afroomen en daardoor voor het MKB de prijzen te hoog maakt. Ik ben het met de bovengenoemde markten eens: Roemenie (zit ik zelf), Bulgarije en Oekraine. Dat heeft alles met de opleiding infrastructuur te maken.
@Nike. Ben van jouw minder agressief en meer constructief commentaar gewend. Of ben jij een van die boze wolven? Probeer eens door de woorden heen te lezen Nike en denk even wat verder na voordat je zo bot reageert. Meehuilen met die wolven kunnen we allemaal; dan ben je pas echt een loser. Jij toch niet hoop ik?
De boze wolf zit in je hoofd, hk.
Ik geef toe, dat mijn ’toon’ op het agressieve af is, excuses daarvoor.
Ik zit al 8 jaar in Vietnam en manage de outsourcing tak van Harvey Nash. Ik kan uit eigen ervaring delen dat onze klanten van de genoemde nadelen geen last hebben. Het tijd verschil is juist een voordeel en daarnaast is er ongeveer een halve dag overlap wat genoeg is voor vergaderingen. Mede doordat wij buitenlands bedrijf zijn hebben we ook geen echte culturele problemen. 30% van onze mensen zijn in de VS of Europe geweest en begrijpen de verschilen.
Vietnam wordt meer en meer gezien als een goed alternatief voor India. Zie volgende recente onderzoek (ja, ja het zoveelste lijstje):
http://www.atkearney.com/index.php/News-media/geography-of-offshoring-is-shifting.html