Het nieuwe werken wordt vaak gekoppeld aan nieuwe technologie. Natuurlijk is technologie een enabler voor het nieuwe werken, maar het is niet hetzelfde als Het nieuwe werken. Naar mijn mening betekent het nieuwe werken ‘een vorm van optimalisatie van de manier van werken’.
Deze optimalisatie kan inderdaad bewerkstelligd worden door de inzet van nieuwe technologie. Andere vormen zouden kunnen zijn binnen teams nieuwe werkafspraken maken, efficiënter willen communiceren en beter willen samenwerken. Dit zijn allemaal verschijningsvormen van een nieuwe manier van werken.
Technologie is niet de oplossing. Voordat je een juiste oplossing kan geven dien je te weten en te begrijpen wat de vraag is. Als je medewerkers van een organisatie vraagt welke behoeften ze hebben, dan komt daar nooit naar boven dat ze technologie nodig hebben. Ze zeggen wel dat ze bijvoorbeeld een geavanceerde mobiele telefoon willen hebben. Dit laatste is naar mijn mening een behoefte gebaseerd op status.
Mijn standpunt is dat medewerkers binnen organisatie die op een nieuwe manier willen werken niet per definitie behoefte hebben aan nieuwe technologie. Meestal hebben ze een afkeer tegen nieuwe technologie. Medewerkers zijn meer geholpen bij een directe oplossing voor de behoeften die ze hebben. Vaak valt onder de behoeften van een medewerker dus eigenlijk betere informatievoorziening, effectievere communicatie, werkplekken die aansluiten op de activiteit, etc. Een oplossing voor deze behoeften is niet per definitie te vinden in technologie, maar juist in een betere of logischere manier van werken om persoonlijke of organisatiedoelstellingen gemakkelijker te behalen. Dus implementeer niet standaard harde technologie, maar focus je juist op zachte ondersteuning en begeleiding. Dit lijkt misschien minder tastbaar dan technologie, maar dit is naar mijn inziens de manier om resultaat te behalen. Essentieel is om achter de behoeften te komen voordat je oplossingen gaat implementeren.
Waar heb jij behoefte aan?
In willekeurige volgorde:
Eenvoud, snelheid, betrouwbaarheid en overzichtelijkheid.
Onder betrouwbaarheid valt bij mij tevens veiligheid.
Een aantal willekeurige voorbeelden:
De nieuwe MS Office, op zich mooi gelayout, maar zat me als ‘deskundige’ te zoeken hoe ik wat moest doen. Het was ook niet lang voor de eerste vragen kwamen zoals ‘hoe sla ik hemelsnaam een bestand op’
Daarentegen OpenOffice. Wat eerlijk gezegd de laatste jaren er niet beter op vind worden. Probeer OOBase aan de gang te krijgen. Wat een drama, enorm traag, kan aan de setup gelegen hebben, maar dan heb ik zoiets van “Is dit nou verbetering?”
Dan snap ik waarom sommige mensen nog met word processors uit de begin jaren negentig werken…
Ik vind, persoonlijk, dat de user interface centraler moet staan. Sommige websites ook, duizenden links en knopjes en noem het allemaal maar op.
Vergelijk bijvoorbeeld het Vista menu (vind ik een drama) met een Gnome of Mac. (KDE vind ik persoonlijk ook overdonderend.) Smaken verschillen, daar gaat het niet om. De dagelijkse gebruiker, wil gewoon eenvoud (spreek uit ervaring).
Om nog maar te zwijgen over bijvoorbeeld alle codecs, etc. Het lijken wel kerken. Iedereen denkt dat ze het beter weten, en vinden het wiel opnieuw uit en richten een ‘nieuwe’ kerk op. Onder het kopje innoverend en marketing. Ondertussen levert het voor providers zowel als user problemen op met compatibiliteit en wat aan te bieden.
Yahoo is regelmatig bezig met dit soort dingen. Dan snap ik dan weer niet waarom dat zich zo moet concentreren op het, in mijn mening, regelmatig bij voorbaat trage en onveilige javascript (vergeleken met andere technologieen). JS brengt ook heel veel mooie dingen, maar is het iets waar we mee verder moeten willen? Ook deze site kun je niet reageren zonder javascript. Terwijl het onnodig is technisch gezien.
Om over Adobe nog maar te zwijgen, de laatste jaren steeds trager en meer bloatware (competitie van Macromedia verdwenen de reden?) en dingen zoals de, destijds, beveiligingslekken in Reader gewoon onacceptabel of slecht geregeld. En Reader wordt ook steeds ingewikkelder.
Zelfs ik, met jaren ICT ervaring, heb soms steeds meer moeite om de gedachtegang achter sommige producten te volgen. Het rare is dus dat ik wel kies voor nieuwe producten, die daar op inspringen, of van mensen die zelf ook van die efficiency houden. Wat dat aangaat is het plugin model voor mij een eye opener geweest.
Soms het ik gevoel dat we soms als ICT als geheel eerder achteruithollen, dan vooruit gaan. Uitzonderingen uiteraard daargelaten.
Two steps forward, and one step back?
Mooie column over Het Nieuwe Werken. Op de website http://www.werken20.nl is nog veel meer informatie te vinden over slimmer en efficienter werken.
Het nieuwe werken is een boeiend boek met veel hoofdstukken. Een genadeloze dooddoener, maar waar.
De gebruikers kijken vaak met interesse naar 1 zaak: functionaliteit. Doet mijn werkplek wat ik er van verwacht? ( Belangrijk in het behalen van resultaat, voor wat in dit artikel de ‘zachte ondersteuning’ genoemd wordt)
Veel bedrijven hebben moeite om deze functionele vraag in te vullen omdat zij met de technische uitdaging van de verschillende wensen blijven zitten: hoe gaan wij dit vormgeven? waar haal je de kennis vandaan om iedereen tevreden te stellen en de gewenste werkplek te garanderen?
Het resultaat is vaak dat de bedrijfsstrategie verliest van technische uitdaging en er een compromis gesloten moet worden. Jammer eigenlijk, want niemand is dan echt tevreden.
Het antwoord ligt inderdaad zoals beschreven door Steven Kop vaak niet in vernieuwende technieken, maar wel in het toepassen van bestaande bewezen oplossingen en verstandige organisatie en uitvoering hiervan.
Er zijn bewegingen in de markt die er voor zorgen dat organisaties niet langer hoeven te investeren in techniek, doordat specialisten dit voor hen doen. Hoe de klanten van deze specialisten met hun organisaties invulling van bedrijfsvoering geven is de uitdaging die zij zelf aan moeten gaan. Maar daar is dan wel volledig focus op! En de techniek… tja, die huur je in per werkplek per maand en is de zorg van de specialist.
Het nieuwe werken staat voor mij voor specifieke functionaliteit bieden op die plek waar het nodig is.
http://www.applicationnet.nl.
Ik heb een suggestie voor de titel voor het volgende artikel:
“Ik wil geen certificaat, maar een ict-er met ervaring die mijn probleem oplost” 😛
Volgens mij is “het nieuwe werken” een marketing kreet van microsoft om sharepoint te promoten.
Dat die kreet aan slaat komt omdat veel organisaties weer ondernemingen willen (moeten) worden.
Liever geen standaard producten met een matige marge, die ook kunnen worden uitbesteed, maar interessante en nieuwe product markt combinaties.
Dus geen oplossingen, maar het besef dat innovatie en vernieuwing het best tot zijn komt in samenwerkingsverbanden binnen en buiten de onderneming.
Laat het nou ook nog zo zijn dat daarvoor tooling beschikbaar is.
‘Het nieuwe werken’ voelt mij nog te veel als een omslachtige marketing campagne om organisaties te wijzen op voordelen van MS unified communications server en MS Sharepoint. Je gaat nu nog een stap verder door de gedachten achter de werkwijze los te koppelen van technologie. Spannend want zo wordt de aandacht afgeleid van de features.
Toch is technologie randvoorwaardelijk om enig resultaat te bereiken in de implementatie van ‘het nieuwe werken’. Dus waarom het niet gewoon bij de naam blijven noemen?
Zolang er nog GEEN sprake is van een ict-producten of werkwijze, methodieken die de mens centraal zet qua usability, aansluiting, ondersteuning blijft iedere vorm van dit soort marketing gewoon “het oeroude werken”.
Hierbij moet de mens zich, na 40-50 jaar ict evolutie, nog steeds aanpassen aan “de beperkingen van het systeem, technology”.
Ik vraag me dus ook af wat er nu zo NIEUW is aan dit “nieuwe werken”? Is dit werkelijk “een nieuwe werkwijze” of is hier meer(weer) sprake van het overpakken van dezelfde oude wijn in nieuwe marketing en licentie zakken”??
Ja er zal sprake zijn van nieuw werken. Ook van nieuwe ondernemingen. Bijna alles is er in overvloed. Slijt jammer genoeg ook bijna niet. Veroudert soms een beetje.
Nieuwe werken is er voor echt slimme mensen, die geen genoegen nemen met Heao of MBA. Of een softe universitaire studie.
Ondernemingen gaan lijken op ICT-bedrijven. Een leuk ideetje, snel cashen en wegwezen.
Mooie term dat “Nieuwe werken”, maar je moet er wel iets mee kunnen.
Als ik zo het artikel lees is er met het nieuwe werken NIETS nieuws onder de zon.
Het oude werken kon men ook alleen maar goed uitvoeren op basis van goede afspraken.
Alles staat of valt met een goede communicatie en of dit nou betrekking heeft op het oude of nieuwe
werken, dat doet niet ter zake.
Uiteraard zal een oplossing van uit de business gedefinieerd moeten worden.
Dat was zo en dat is zo en dat zal altijd zo moeten blijven.
Echter de omschrijving voor het probleem is regelmatig summier of in ieder geval onduidelijk waardoor technische
afdelingen vaak wel een idee hebben wat het probleem is en hoe hier mee om te gaan dan wel hoe dit
op te lossen. Dit is de klassieke fout die vaak gemaakt wordt.
Maar om een heel lang verhaal kort te maken.
Voor ieder probleem dat opgelost moet worden is vrijwel altijd de toepassing nodig van een bepaalde ondersteunende technologie.
Ook hierin is geen verschil tussen het oude werken en het nieuwe werken.
De communicatie zal beter moeten tussen mensen met een technische blik en mensen met een functionele blik.
Als die werelden wat meer naar elkaar toe groeien zou dit misschien een invulling kunnen zijn van het “nieuwe werken”