Veelal wordt eHRM gezien als onderdeel van de HRM-afdeling, maar feitelijk is het een ict-vraagstuk. eHRM is een verzamelnaam voor applicaties die het werk op de HRM-afdeling makkelijker maken en daarom zou het veel meer geïntegreerd moeten worden met de ict-strategie. Onze eHRM-experts aan het woord.
Esther Treurniet, senior SAP hcm-consultant, Sogeti
Over eHRM is veel gezegd en geschreven, de een laaiend enthousiast, waar de ander verlangt naar zijn oude vertrouwde verlofkaart. Herkenbaar? Als Twitter-, LinkedIn-, Hyves-, Plaxo- en iPhone-verslaafde weet ik wel raad met de door mijn werkgever beschikbaar gestelde eHRM-applicaties. Super handig om zelf 'in control' te zijn over de inzet van mijn salaris voor bijvoorbeeld het kopen van vrije tijd, de digitale salarisstrook of mijn eigen cursussen in te plannen. Ook handig voor mijn werkgever, sommige zaken worden direct verwerkt en andere gaan langs een goedkeuringsprocedure. Op die manier is mijn werkgever (lees: manager) ook 'in control'. Mijn administratie is geregeld en op elke willekeurige plek met pc en wifi kan ik mijn gegevens inzien. Ontzettend handig!
In mijn ogen 'nuttig' omdat de HRM-afdeling dan eindelijk toekomt aan de zaken die er echt toe doen, namelijk advies geven over HRM-zaken in plaats van heel veel tijd te besteden aan administratief geneuzel. In die context denk ik aan shared service centers en het zoveel besproken 'click-call-face'-dienstverleningsmodel. Wat kan de Nederlandse ict'er met eHRM? Het antwoord: genoeg!
In de eerste plaats ligt er veel werk op het gebied van procesanalyse en verbetering. Hoe ziet zo'n dienstverleningsmodel eruit, hoe gaan we dit implementeren? Dat vereist kennis over het proces en welke applicatie daar het beste bij past. Wat is de rol van HRM in dit proces en hoe kan de ict- afdeling daarin faciliteren? Of is het vooral een feestje van de ict- afdeling, die allerlei stoere applicaties wil implementeren? Daar waar de ict'er enthousiast wordt over 'guided procedures', wordt een medewerker of manager nerveus van al dat 'geklik'. De business en ict moeten op dit vlak gaan samenwerken, want eHRM implementeren omvat veel meer dan een applicatie neerzetten. Gebruikers willen geïnformeerd worden, meegenomen worden in de werkwijze en vertrouwd raken met deze nieuwe manier van werken.
Bart Aarsen, directeur, HumanWave
Met eHRM zou je oplossingen die op het web beschikbaar zijn kunnen aanbieden of integreren. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet naar cloud computing, want als medewerkers verlof en declaraties via het web kunnen aanvragen, dan zal ook de organisatiestructuur en workflow moeten worden ingericht. Vervolgens kunnen beschikbare functies als Google, Salesforce, mail en procurement naadloos aangesloten worden en doordat het aanbod op het web groeit, kan er steeds meer via de cloud worden afgehandeld. Hiermee worden veel kosten bespaard en creëer je je eigen mobiliteit en flexibiliteit.
Harold van Gerven, partner, Care4HR
Ik moet bekennen dat er niet veel portals, sites en dergelijke zijn waar je hele zinvolle informatie over eHRM vindt. Ehrm.startpagina.nl is een reclamezuil die je weinig verder op weg helpt. De inhoudelijke kwaliteit van deze startpagina's wordt niet gecontroleerd en als bezoeker ben je volledig overgeleverd aan de intenties van beheerder van zo een pagina. De meeste informatie die je vindt komt van de aanbieders op deze markt en die benadrukken de fantastische mogelijkheden van hun pakketten. Weinig objectief en ik vrees dat veel bedrijven die eHRM overwegen proefondervindelijk op zoek gaan. Zo doe ik dat ook.
Wat ik persoonlijk mis is dat leveranciers niet echt naar een standaard gaan, terwijl ik denk dat daar vanuit de markt best behoefte aan is. We kunnen heel veel over Microsoft zeggen, maar wat wel handig is, is dat iedereen deze documenten kan lezen en hergebruiken. Misschien dat de open source-techniek de aanbieders van eHRM dwingt om naar een standaard te gaan. In mijn ogen komt het de toepasbaarheid, functionaliteiten en de gebruiksvriendelijkheid ten goede en heeft het ook een positief effect op de prijs, want de ontwikkelkosten kunnen dan omlaag. Ik vraag me echt af waarom er nog steeds geen standaard is voor eHRM.
Sanne Welzen, managing partner, FCTB
Onder eHRM versta ik het ondersteunen van HR-processen door gebruik te maken van icr-oplossingen. Uit deze ondersteunende functie kan worden geconcludeerd dat eHRM een middel is, geen opzichzelfstaand doel. Een middel dus om HR-processen efficiënter en effectiever te maken. Bovendien maakt eHRM het mogelijk dat HR-organisaties kunnen opschuiven van een meer administratieve functie naar de rol van business driver of business enabler. Immers, door de efficiëntieslag houdt HR meer tijd over voor de echt belangrijke zaken: het geven van advies en het faciliteren van veranderprocessen in de organisatie.
De praktijk leert dat veel organisaties eHRM als doel in plaats van middel (gaan) zien. Dat eHRM de aansluiting mist met de business. In mijn visie speelt de samenwerking tussen business, HR en ict een centrale rol. Analyse van onder andere de organisatiecultuur, de mate van integraal management, de huidige stand van zaken van systemen en architectuur en de volwassenheid van primaire, HR- en ict-processen vormt de basis om business-, HR- en ict-strategieën op elkaar af te stemmen. Alleen op die manier kan eHRM hiervan een succesvolle afgeleide zijn. Hoe dan ook, de eerste stap die gezet moet worden is dat HR, ict en de business met elkaar in gesprek gaan.
Hans Hoogendoorn, eigenaar, Hoogendoorn PeC
eHRM is een brede omschrijving voor ict- toepassingen in het HR-werkveld. Reeds erkend is de administratieve lastenverlichting, laat werknemers zelf de adreswijziging en verlofgegevens registreren. Let wel, bij vele bedrijven is dit nog niet van toepassing en is er op besparingsvlak een wereld te winnen. Afhankelijk van grote, niveau en ambitie van organisaties biedt eHRM een scala aan nieuwe mogelijkheden. Denk aan 'zelf roosteren' waardoor je medewerkers zelf de gewenste werktijden kunnen invullen. 'Employability' van de eigen werknemers en eventueel samenwerkende collega-organisaties. Het doel wat de organisatie hiermee bereikt is 'binden en boeien' van werknemers en verruiming van de verantwoordelijkheid.
Op recruitment-vlak is hier nog veel te winnen. Ook al hebben veel bedrijven nu geen werknemers nodig, op termijn gaat de arbeidsmarkt geconfronteerd worden met een krimpend aantal werkenden. Belangrijk is om te weten waar deze personen zitten, dus breng ze al vroeg in kaart en bouw databases op. Juist hierbij kan eHRM ondersteunen. Laat sollicitanten zelf de personele gegevens beheren. Dat bespaart de werkgever een zee aan tijd en de betrouwbaarheid van de gegevens is vele malen hoger. eHRM, de systemen en leveranciers zijn er tegenwoordig, dus benut ze ook, maar blijf je als organisatie afvragen wat past bij jou. Waar kan eHRM mijn organisatie verder brengen, zowel in het opzicht van kostenbesparing en als in de verruiming van de relatie en betrokkenheid van de werknemers?
Experts gezocht
Computable is bezig om al zijn 25 topics te voorzien van een expertpanel. Voor de komende tijd zijn wij op zoek naar experts op de volgende vakgebieden:
eHRM: ehrm@computable.nl
Besturingssystemen: besturingssystemen@computable.nl
Beleid: beleid@computable.nl
Maatschappij: maatschappij@computable.nl
ICT-branche: ict-branche@computable.nl
Ben jij expert op een van bovengenoemde vakgebieden, stuur dan een e-mail met je gegevens (naam, functie, bedrijf, werkzaamheden) naar het bijbehorende e-mailadres.
Voor personeelsplanning geldt zeker dat het nog weinig wordt ingezet als strategisch middel. Uit een onderzoek onder bezoekers van het congres Rooster & Planning Tools, bleek onlangs nog dat de planning van medewerkers niet eens een vaste plek heeft in de organisatie. Slechts ��n op de drie organisaties heeft een aparte functie of afdeling voor personeelsplanning, de rest heeft het ondergebracht bij afdelingshoofden, HR-medewerkers of de directie.
Ik verwacht dat daar de komende jaren wel eens verandering in zou kunnen komen. Het wordt steeds gemakkelijker voor organisaties om personeelsplanning te automatiseren. Voorbeelden hiervan zijn zelfroosteren (waarbij medewerkers online hun eigen voorkeuren kunnen aangeven voor werktijden) tot automatisch roosteren, waarbij een personeelsplanning automatisch, zonder tussenkomst van een planner tot stand komt. Het enige wat een planner hoeft te doen, is de randvoorwaarden van een planning aan te geven.
Als personeelsplanning steeds meer automatisch kan worden ingevuld, zal de strategisch rol hiervan groter worden. De planning draagt immers bij aan kostenbesparing een werknemerstevredenheid, aangezien werknemers meer invloed kunnen uitoefenen op hun eigen werktijden. Personeelplanning zou een plek verdienen in het MT. Ik pleit dan ook voor een Chief Planning Officer (CPO), die personeelsplanning kan integreren in de bedrijfs- en IT-strategie.