Nee, niet in zijn eentje. Het goed toepassen van business analytics vergt meer dan een goedwillende ict-manager of cio. Als ik het over business analytics heb dan volg ik overigens de definitie van IDC. Business analytics is het proces van informatievoorziening, van bron tot browser, met daarin data-integratie, analytics, reporting en de daarop gebaseerde standaard analytische applicaties voor specifieke bedrijfsfuncties. Hierbij gaat het dus niet alleen om data, net zo belangrijke succesfactoren zijn domeinexpertise, het hebben van een iteratief en continu proces van feedback en bijsturing, en het hebben van realistische verwachtingen.
Als een ict-manager zich alleen beperkt tot het verzamelen en ontsluiten van data, dan is dit niet voldoende. Het blijft ook verwarrend dat we iemand chief information officer noemen, terwijl vaak zijn taken en bevoegdheden lijken op te houden bij het punt dat data omgezet moet worden in informatie. Aan intelligence of analytics komt hij dan natuurlijk al helemaal niet toe. Dat is jammer, maar hoeft nog geen ramp te zijn, als er maar genoeg andere mensen met expertise nauw met hem samenwerken en als de processen op elkaar zijn afgestemd. Ict functioneert dan in nauwe interactie met analisten, de eigenaren van de businessprocessen en het senior management.
Organisaties die daadwerkelijk hun processen willen aansturen op basis van analytics, van correcte voorspellende informatie, laten hun analytische activiteiten daarom ook niet over aan één afdeling of aan een aantal losse medewerkers verspreid over het bedrijf. Succesvolle inzet van bedrijfsbrede analytics betekent een geïntegreerde aanpak. Het simpelweg beschikbaar stellen van data werkt eerder averechts en resulteert te vaak in herhaalde handmatige verwerking en individuen die met ‘slimme' spreadsheets een deel van de informatie verwerken… Hoe meer spreadsheets binnen een organisatie, hoe meer foutbronnen, hoe gecompliceerder de data-governance.
Daarnaast is het zo dat meerdere versies van de feiten worden gecreëerd. Organisaties hebben behoefte aan één geïntegreerd beeld van de feiten. De ict-manager kan het dus niet alleen. Hij speelt wél een centrale rol. Als de ict-omgeving van een organisatie het niet mogelijk maakt data snel en goed te ontsluiten, houdt alles op. Dat is de basisvoorwaarde. De data-integratie moet zo zijn opgezet dat schone data kan worden gebruikt in de analytische toepassingen.
Het verzamelen van de juiste data betekent dat ook in die fase al businessanalisten moeten worden ingezet, mensen die kijken naar de inhoudelijke kant van de processen. Welke data en informatiebronnen hebben we waarvoor precies nodig? Prioriteiten kun je stellen aan de hand van de business case. Hierbij kan een standaard applicatie gekozen worden voor een efficiënte implementatie.
En zeker zo belangrijk: wat is wél relevant om te verzamelen en wat niet? Om succes te hebben moet de data relevant en correct zijn. Expertise is nodig om dat voor elkaar te krijgen. Middels een een iteratief proces, waarbij de resultaten voortdurend worden geëvalueerd. Een vierde belangrijke voorwaarde voor succes is het hebben van realistische verwachtingen. Te hoge verwachtingen zorgen voor teleurstellingen. Te lage ambities, daarentegen, zijn ook niet goed. Om business analytics te kunnen laten renderen is ook ambitie nodig. Pas als de hele organisatie ervan doordrongen is dat op feiten gebaseerde besluitvorming van levensbelang is, kunnen de neuzen dezelfde kant op gaan.
Kan je als ict-manager er dan echt niks aan doen? Zeker wel! Werk nauw samen met de eigenaren van de businessprocessen, speel een centrale rol in de informatievoorziening, verzamel de relevante data en zorg ervoor dat de data waar nog niet aan gedacht is in een volgende iteratie verzameld kan worden. Benader business analytics pro-actief . Te vaak wordt gedacht dat een organisatie er wel is met wat dashboards en rapportages vanuit een erp-systeem. De ict-manager moet daarom meer dan ooit teamspeler worden in een interdisciplinair team. En daar kan ie best iets aan doen, toch?