Netwerkleverancier Cisco Systems laat zijn tanden zien. Tijdens de Cisco Partner Conference 2009 in Boston herhaalde de netwerkleverancier dat het HP beschouwt als een geduchte concurrent. Het gaat vooral de concurrentie aan met de ProCurve-netwerkproducten en met unified communications. Business partners wordt gevraagd ‘rake klappen' uit te delen.
De uitspraken van Cisco zijn opmerkelijk. Normaal zegt de Californische netwerkleverancier zich te richten ‘op markten, partners en klanten en niet op de concurrentie'. Op de Cisco Partner Summit 2009 in Boston werd een andere toon aangeslagen. Elke dag zeiden belangrijke medewerkers van het bedrijf dat HP als concurrent wordt bestempeld.
Dat geldt met name voor de ProCurve-switches en de allianties die de leverancier heeft op het gebied van unified communicatons, bijvoorbeeld met Microsoft. 'We concurreren met HP', aldus Wendy Bahr, Cisco's channelbaas voor Amerika en Canada. Volgens Bahr moeten partners besluiten met wie ze verder in zee gaan, HP of Cisco. In Nederland zijn er tal van ict-dienstverleners die beide merken verkopen, zoals KPN en Imtech.
Rake klappen
Rob Lloyd, baas van het wereldwijde verkoopteam van Cisco, zegt dat de leverancier tot nu toe zijn concurrentie met de fluwelen handschoen heeft aangepakt. Maar de laatste tijd krijgt de netwerkleverancier steeds hardere klappen van de concurrentie. 'Dat is nu afgelopen. Wij moeten samen met onze partners harde rake klappen uitdelen. Graag mooie klappen. Onze partners moeten hun klanten overtuigen dat wij een betere keuze zijn dan HP ProCurve.'
De netwerkdivisie van HP heeft de laatste jaren wereldwijd marktaandeel gewonnen en heeft in vrijwel elk land een positie in de top drie van netwerkleveranciers. Steeds meer dienstverleners bieden de producten van HP aan als alternatief voor Cisco in het midden- en kleinbedrijf. HP ProCurve geeft een levenslange garantie op zijn switches om meer klanten te winnen. Cisco heeft onlangs de garantie van zijn Catalyst E-3000 en 4500 switches verlengd.
Microsoft
De netwerkleverancier bekritiseerde verder de samenwerking tussen zijn concurrent en Microsoft met producten voor unified communications en voor samenwerking (collaboration). Volgens de netwerkleverancier beschouwt de softwareleverancier grote netwerkleveranciers, zoals Cisco en HP ProCurve, als een belangrijke partner voor het leveren van complete oplossingen voor unified communications.
Microsoft zei volgens Lloyd eerder dat het netwerk ‘niet zo interessant was', maar is daarop teruggekomen. 'Ze hebben alleen de verkeerde partnerships om goede spraak en andere applicaties te leveren. Daarom is Cisco nu marktleider op dat gebied.' Volgens Lloyd bevatten HP's producten voor samenwerking functionaliteiten die Cisco al heeft. 'De videoconferentietool Halo bevat een aantal functies die lijken op Cisco's TelePresence.' Telepresence wordt door partners verkocht, zoals Dimension Data. Halo wordt direct door de leverancier aangeboden.
Concurrentieslag
Cisco-ceo John Chambers beaamt de woorden van Lloyd. 'HP is onze concurrent. We zullen met plezier de concurrentieslag aangaan. We hebben het eerder nooit tegen zo'n grote concurrent opgenomen. De laatste keer dat we flink moesten concurreren, was vroeger met Nortel, Lucent en Alcatel. Dat waren prima bedrijven. Maar wij waren effectief.' Nortel ging onlangs in surseance. Alcatel en Lucent Technologies fuseerden in Alcatel-Lucent.
Volgens een Nederlandse business partner, die anoniem wenst te blijven, beschouwt Cisco HP steeds meer als concurrent door zijn nieuwe serverstrategie. Deze bestaat uit het Unified Computing System (UCS) en de nieuwe C-Series rack-mount servers, die eind van dit jaar op de markt komen. Volgens de partner gaan deze producten van Cisco het opnemen tegen de x86 servers en blade servers die nu in datacenters staan. HP is marktleider in blade servers. Cisco's UCS en C-series moeten deze (blade) servers vervangen door een nieuwe ‘core networking' omgeving.
Onlangs gaf HP ProCurve een levenslange garantie op zijn switches om meer klanten te winnen. ??? Dit is al jaren het geval!!! Go the Curve! Go HP ProCurve!!!
@Gert
Klopt dat hebben ze al enige tijd, echter als je de voorwaarden van de nieuwere producten goed leest, zie je dat ze van dit fenomeen gaan afstappen! Bepaalde onderdelen zijn ineens niet meer levenslang…
En allemaal leuk zo’n garantie, maar hun helpdesk sluit om 17.00 uur, net als ik een probleem wil verhelpen. Bel morgen maar terug, maar dan ook niet in het weekend!
@Anton
Je kunt altijd HP carepacks op switches afsluiten zodat je zowel overdag als in de avond in het weekend gewoon support hebt.
Natuurlijk kun je een carepack afsluiten! Als het voor HP maar geld genereerd! Ik vind, garantie is garantie.
Ook de service is stukken minder dan zeg maar vijf jaar terug. Ik herriner mij nog een lange service engineer met een baard. Die loste alle storingen binnen een tot anderhalf uur op! Tegenwoordig is het moeilijk, moeilijk en moeilijk.
Pirot
Klopt, de baard is weg bezuinigd.
Dit gaan een aantal spannende jaren worden in deze markt!
Ik denk dat er niets mis is met concurrentie in de door HP gedomineerde blade server markt.