Ook al begonnen ict-dienstverleners de gevolgen van de kredietcrisis vanaf septemer 2008 in hun portemonnee te voelen, desondanks was 2008 een mooi jaar. Het totaal van de wereldwijde omzet van ict-dienstverleners steeg namelijk met 8,2 procent in vergelijking met 2007. Dat meldt marktonderzoeksbureau Gartner. In 2008 werd totaal 806 miljard dollar verdiend door alle ict-dienstverleners ter wereld samen, terwijl dat bedrag een jaar daarvoor nog op 745 miljard dollar lag.
‘Dienstverleners hadden zes tot acht maanden ‘business as usual' in 2008 en daarna zo'n vier maanden waarin ze het begin van de economische recessie ondervonden, die omvangrijke kostreducties met zich mee bracht.' Dat zegt Kathryn Hale, Gartners vice-presidentonderzoek op het gebied van ict-diensten. ‘De enige twee segmenten van de markt die minder groeiden dan voorspeld waren it-beheer en procesbeheer. Dat is verrassend, omdat outsourcing in economisch slechte tijden deze marksegmenten meestal juist drijvend houdt. Maar waarschijnlijk begon de aarzeling van kopers om lange termijnverplichtingen aan te gaan al vroegtijdig.'
IBM bleef in 2008 de marktleider op het gebied van ict-dienstverlening, met een marktaandeel van 7,3 procent. HP behield zijn tweede positie, maar verloor marktaandeel. Het bedrijf behaalde een groei van 1,9 procent, een relatief laag percentage ten opzichte van de 8,2 procent groei die gemiddeld gehaald werd. Gartner wijt deze teleurstellende groei aan perikelen als gevolg van de integratie van EDS. HP's marktaandeel daalde van 5,1 naar 4,8 procent.