Alles moet tegenwoordig open zijn. We willen allemaal gebruik maken van open source. Alles dat we schrijven moet in open standaarden. En met het nieuwe web moeten we ook allemaal open relaties hebben. Je kent al die websites wel zoals Hyves, LinkedIn en Facebook. Sommige mensen maken er een beroep van om zoveel mogelijk open relaties te hebben. Op het persoonlijke vlak lijkt dit misschien nieuw, maar echt nieuw is het niet. Hoeveel mensen verzamelen en strooien met visitekaartjes? Hoeveel vriendenboekjes heb je vroeger geschreven of laten schrijven? Het zit in ons bloed om dingen te verzamelen en het liefst willen we dit zo open mogelijk doen zodat iedereen het ziet. Zo willen we iedereen laten zien wie onze vrienden zijn, welke (snoep)reisjes we boeken en welke boeken we lezen. Tegenwordig zeggen we ook tegen iedereen dat we een kop koffie gaan zetten, pizza in de oven schuiven of gaan slapen. Erg interessant allemaal.
In het bedrijfsleven is het niet anders. Ook hier worden vele open relaties aangegaan. Veelal noemen we dat partnerships. Als je in de consulting zit of als je een product verkoopt, dan ken je het wel: 'official partner van'. Bijna elke website heeft wel zo'n pagina. Als je een gewild product hebt, geeft je dat macht. Bedrijven willen dan graag je partner worden. Hoe je partner kunt worden is heel verschillend. Soms is het gewoon een afspraak die niets voorsteld. Gewoon een open relatie naar buiten toe. Soms moet een van de partijen er ook iets voor doen. Dit varieert van geld betalen tot mensen certificeren en beloftes maken over verkoop van licenties of supportcontracten. De andere kant op werkt het natuurlijk ook. Grote consultingbedrijven hebben ook macht, leveranciers willen graag een open relatie met hen opbouwen. In deze gevallen moet de leverancier vaak een budget beschikbaar stellen voor gratis trainingen, mogelijke klanten en soms snoepreisjes.
Het belangrijkste element van zo'n partnership is dat het open moet zijn. Iedereen moet het kunnen zien. Soms is het niet altijd helemaal open hoe je partner bent geworden. Ik zie de partnership als een soort samenlevingscontract. Wanneer je een open partnership noodzakelijk vindt, ga je ook nog trouwen. Dan maak je er een groot feest van (blog post), bewaar je de foto's (logo's op de website). Voor mij als consultant is het samenlevingscontract het belangrijkste. Zo'n samenlevingscontract is een intentieverklaring waarin je verklaart samen een gezonde relatie te willen hebben en houden. Voor de commercie is de trouwerij natuurlijk minstens zo belangrijk, iedereen moet het weten.
Laten we een sprongetje maken naar de open source-wereld. Is of het daar anders? Nou, niet echt. Misschien zijn de middelen iets anders en wellicht ook de intenties. Veel developers vinden het cool om mee te werken aan open source-projecten. Met sommige open source-projecten ga je een partnership aan, je wordt contributer of wel committer. Partners met een open source-project wordt je niet zomaar en (meestal) zeker niet met geld. Je moet er moeite in stoppen om het project verder te helpen. Als je goed bent, en je ideeën voor het project kloppen met die van de huidige comitters, dan kun je een open partnership aangaan. Want open willen we het wel hebben, dat is juist hetgeen wat het cool maakt. Het commerciële gedeelte is niet anders, open source-projecten willen graag dat het logo van grote bedrijven op de website staat. Bedrijven zetten zo snel mogelijk logo's van mooie projecten op hun site en proberen een open partnership aan te gaan. Hoe meer open de relatie is, hoe beter de impact is op het project en uiteindelijk ook op de commercie. Het is een win/win-situatie waarin het uiteindelijke product beter wordt en het bedrijf goede software kan gebruiken voor zijn klanten.
Er is een maar, zeker als je als buitenstaander naar het open partnership kijkt. Veel buitenstaanders willen alleen met bedrijven in zee gaan die een open relatie hebben met het open source-project dat je wilt gaan gebruiken. De vraag blijft natuurlijk altijd hoe goed die relatie is. Sommige bedrijven sluiten slechts een verstandshuwelijk, wat niet meer betekent dan een zeer open partnership op papier zonder toegevoegde waarde voor de klant. Hoe goed is de relatie? Het voordeel van een open source-project is dat ook de relatie veel meer 'out in the open' ligt. Je kunt zien wie er committers zijn op het project of wie er patches opleveren. Ook kun je zien wie er actief is op het forum en andere mensen helpt met problemen.
Het plaatsen van een logo op een website zegt eigenlijk niets, gelukkig kun je met een open source-project meer onderzoek doen naar het open partnership. Een groot voordeel bij open source-projecten is dat het partnership in elk geval open is. Net als bij al die websites als LinkedIn moet je kritisch zijn naar nieuwe partners voordat je een open partnership aangaat. Kijk ook als buitenstaander goed naar de waarde van een open partnership.