Niemand zit te wachten op downtime, daarom is het belangrijk te weten wat hiervan oorzaken zijn. Configuratie-, beveiliging- en end-of-life-problemen, ze ontstaan eerder en zitten vaker in een klein hoekje dan je denkt.
Volgens recent onderzoek zijn er gemiddeld dertig configuratieproblemen per netwerkcomponent. Problemen die de correcte werking van een netwerk in gevaar brengen. Daarnaast hebben veel netwerkapparaten hun beste tijd wel gehad. 43 procent heeft op zijn minst de end-of-sale-datum bereikt. Bij 56 procent hiervan is de einddatum voor softwareonderhoud of laatste dag van ondersteuning al verstreken. Netwerkapparaten hebben net als productiemachines een bepaalde levensduur waarna ze kuren kunnen gaan vertonen en de leverancier geen ondersteuning meer biedt vanwege die ouderdom. Daarom is het zaak om netwerkcomponenten goed te beheren.
Productiviteitsverlies en commerciële risico’s
Voor een bedrijf heeft het behoorlijk wat implicaties wanneer een netwerkcomponent aan het einde van zijn levenscyclus de geest geeft en moet worden vervangen. Naast productiviteitsverlies en commerciële risico's moeten bedrijven in korte tijd op zoek naar vaak kostbare technologische oplossingen. Zonder de bedenktijd en voorzichtigheid die horen bij dit soort belangrijke beslissingen.
Een strakke netwerkplanning bespaart kosten, stroomlijnt processen en verhoogt de productiviteit. Bedrijven onder tijdsdruk missen vaak de kans om hun netwerk te laten aansluiten bij applicaties van de toekomst, zoals unified communications en teleconferencing. Ik promoot overigens geen directe vervanging van apparaten die aan het einde van hun levenscyclus zijn, maar het is voor bedrijven wel belangrijk dat ze in kaart brengen welke netwerkcomponenten op welke termijn vervangen moeten worden, zodat ze een netwerkstrategie kunnen bepalen.
Beter goed gejat…
Ict-afdelingen kunnen veel leren van de productiesector. Deze branche heeft de afgelopen vijf tot zes decennia verschillende trends in operationele managementmethoden meegemaakt. Benaderingen als TQM (total quality management), lean manufacturing en six sigma zijn door opeenvolgende generaties coo's omarmd om productieresultaten te vergroten, afval te reduceren en kwaliteit te verhogen. Het focussen op deze doelstellingen heeft kostenoptimalisatie als bijkomend voordeel. Het is daarom niet verwonderlijk dat er ook in ict-land een groeiende interesse te zien is in ict-servicemanagement frameworks zoals ITIL (it infrastructure library).
Veiligheid voorop
Configuratie en end-of-life-problemen zijn niet de enige oorzaken van slecht functionerende netwerken. Uit het onderzoek blijkt dat 73 procent van alle netwerkapparaten op zijn minst één beveiligingszwakte heeft. En vijftien van de genoemde dertig configuratieproblemen is beveiligingsgerelateerd. Hierdoor kunnen bedrijven vatbaar zijn voor aanvallen zodat de beschikbaarheid van het netwerk en applicaties niet langer gegarandeerd kunnen worden.
De symptomen die dit onderzoek aan het licht brengt, bevestigen dat het netwerkbeheer over het algemeen verre van optimaal is. De risico's en onnodige kosten waar bedrijven hierdoor mee te maken krijgen, zoals beveiligingsproblemen en down-time, zijn een goede reden om netwerk asset management toe te passen.
Edwin de Brave
Manager Solutions
Dimension Data
Les in netwerkmanagement lijkt me inderdaad erg belangrijk. Bij welke opleidingen is er eigenlijk een specialisatierichting voor netwerkarchitectuur en netwerkbeheer?
En misschien nog belangrijker: hoe actueel zijn deze opleidingen qua inhoud? Zijn ze gericht op een bepaalde leverancier? Wordt er gekeken naar hoe een netwerk aan het Internet gekoppeld kan worden? Hoeveel aandacht is er voor beveiliging? Worden nieuwe ontwikkelingen zoals IPv6 meegenomen?
Het signaal uit dit artikel is voor netwerkmanagement niet anders dan op andere onderdelen van de ICT.
Helaas wordt niet doorverwezen naar het besproken onderzoek. Ik ben bij dit soort onderzoeken altijd benieuwd wat er door wie bij wie op welke vlakken is onderzocht. Concrete informatie blijft helaas vaak achterwege.
Dat een goede werking van een netwerk invloed heeft op business processen lijkt me logisch.
Om het netwerk tijdig voor te bereiden op de vereisten vanuit de business vergt vooral een goede forecast van de businessvereisten.
Een verkorte realisatie en verbetering van de kwaliteit van netwerk onderdelen zijn vooral gebaat bij een goede ondersteuning van de configuratie en werking van de apparatuur.
de leveranciers van netwerk componenten kunnen vooral het deel provisioning beter ondersteunen.
Hiermee bedoel ik dat de beheersoftware niet voldoende een ict beheer proces ondersteund, bijvoorbeeld door de toepassing van templates/policies/hardening/event logging vanuit bestaande blauwdrukken/standaarden.
Het signaleren van problemen in de infrastructuur en de analyse daarvan zou sneller verlopen als ook de standaarddingen eenvoudig opgenomen kunnen worden in de beheertooling.
(als uit een onderzoek blijkt dat een component niet correct is geconfigureerd, betekend dat dat de onderzoeker een overzicht heeft van correcte configuratie)
Dit onderzoek is dus ook te automatiseren. een kleine stap is het om de producent/levancier van deze component dit onderzoek te laten opnemen in het product (of de managementsoftware voor die producten)
een abbonementstructuur voor updates (van de producent voor configuratie/patches/bugfixes) en ook zo’n structuur voor businessvereisten zou het leven een stuk vergemakkelijken.
het opnemen van de aanwezigheid van deze voorzieningen in een businesscase en aanschaffingenplan kan wellicht een aansporing zijn voor leverancier en business om dit op te pakken.