Distributeur Alcadis merkt aan contacten met leveranciers dat het crisistijd is. “Fabrikanten zijn nadrukkelijk om zich heen aan het kijken en benaderen ons met de vraag hun producten op te nemen in ons portfolio”, zegt directeur Maurice de Graaff. “Hun enige doel lijkt het overnemen van onze bestaande klanten.
"Als een fabrikant geïnteresseerde resellers met zich meebrengt staan we heus niet direct afwijzend tegenover samenwerking, maar dat blijkt niet het geval te zijn", zegt De Graaff. "Ze willen gewoon onze bestaande klanten overnemen."
Fabrikanten zijn aan het shoppen, stelt De Graaff vast. "Ze benaderen niet alleen ons als distributeur, maar zoeken resellers ook steeds vaker direct op. Ze doen van alles om hun producten maar onder de aandacht te brengen in een krimpende markt."
Alcadis maakt voorlopig een pas op de plaats wat betreft het aantal productlijnen dat gevoerd wordt, zegt De Graaff. "Een nieuwe lijn lanceren is een hele klus, het kost al snel een half tot een heel jaar en je veroorzaakt er intern en extern veel onrust mee. Wij kiezen ervoor om beter te worden in wat we al doen, in plaats van nieuwe lijnen toe te voegen."
Hulde voor deze aanpak!