De neergang van de economie zorgt voor polarisatie op de markt voor mobiele telefoons. Leveranciers en operators richten zich enerzijds op heel simpele toestellen en anderzijds juist op geavanceerde smartphones. Mobieltjes die tussen de twee uitersten in zitten, worden steeds minder gefabriceerd en verkocht. Dat concluderen analisten van marktonderzoeksbureau Ovum. Volgens hen groeit de smartphonemarkt tot 2014 jaarlijks met 19,5 procent.
Door de verschuiving verwachten de onderzoekers een forse toename in de verkoop van smartphones ten koste van die van simpele modellen. In 2009 zou wereldwijd 18,7 procent meer van dit soort slimme toestellen worden gaan verkocht dan een jaar eerder. Deze groei vindt plaats in een periode waarin marktanalisten wereldwijd dalende verkoopcijfers voor mobiele telefoons verwachten. De onderzoekers zien bovendien een versnelde afname van het aantal toestellen dat alleen op gsm-netwerken werkt.
De groeiende markt voor smartphones houdt volgens de onderzoekers van Ovum tenminste aan tot 2014. In die periode nemen de verkopen van de slimme apparaten volgens hen jaarlijks toe met 19,5 procent. Tegen die tijd worden wereldwijd bijna 407 miljoen smartphones per jaar verkocht. Dat is dan 29 procent van de totale markt voor mobiele telefoons.
Softwareapplicaties
Volgens de analisten is een groot deel van de omzetgroei op de smartphonemarkt te danken aan de wens van gebruikers om allerlei softwareapplicaties op hun toestel te kunnen draaien. De introductie van diverse online toepassingenwinkeltjes, zoals die van Apple, Blackberry, Microsoft, Google en Palm, hebben deze wens aangewakkerd.
Het gemak waarmee softwaretoepassingen van externe leveranciers op smartphones kunnen worden beheerd, is voor veel gebruikers tegenwoordig een belangrijk argument om voor een bepaalde smartphone te kiezen.