ATG, leverancier van e-commerceoplossingen, heeft de voorjaarsversie 2009 van ATG Recommendations uitgebracht.
Het betreft een geautomatiseerde commerciële service op maat waarmee webhandelaren hun omzet snel en eenvoudig kunnen verhogen door de voornemens van elke koper te voorspellen en aan de hand hiervan de meest relevante producten uit de sitecatalogus aan te bevelen. Tal van nieuwe functies zijn aan het product toegevoegd, zoals e-mailaanbevelingen, meer controle over de aanbevelingen en ondersteuning van diverse media en kanalen. ATG Recommendations maakt deel uit van ATG’s eCommerce Optimization Services, een reeks diensten voor een snelle, eenvoudige en meetbare stijging van de online-omzet door elke web-interactie te optimaliseren.
Productaanbevelingen via externe software zijn door Forrester Research[1] onlangs omschreven als een snel lonende investering in e-commercetechnologie en helpen webhandelaren aan een hogere omzet zonder zware initiële uitgaven te moeten doen of hun online-winkels drastisch te moeten wijzigen. Het vernieuwde ATG Recommendations biedt webhandelaren een krachtige oplossing voor de automatisering, personalisering en aansturing van hun multikanale activiteiten Tegelijkertijd houdt het boeiende en veelzijdige koopervaring voor de klanten in het verschiet. Op sites met ATG Recommendations zijn de consumenten tot twee keer zo snel geneigd om hun beurs te trekken en bestellen ze 30% meer dan gemiddeld op internet.
In tegenstelling tot andere leveranciers van aanbevelingssoftware biedt ATG geautomatiseerde aanbevelingen als onderdeel van een complete, geoptimaliseerde en op maat gesneden oplossing voor e-commerce via verschillende kanalen. Bedrijven uit diverse sectoren, zoals internationaal bekende retailmerken als Tommy Hilfiger, The Body Shop en J.Jill, werken met ATG Recommendations voor de verkoop via internet en andere kanalen.
De voornaamste kenmerken van de voorjaarsversie 2009 van ATG Recommendations op een rijtje:
Gepersonaliseerde e-mailaanbevelingen. ATG Recommendations maakt gebruik van relevantiemodellen om de "volgende aankoop" van elke klant te voorspellen. De hieruit voortvloeiende aanbevelingen worden vervolgens rechtstreeks per e-mail opgestuurd. ATG Recommendations is geschikt voor alle e-mailproviders en ondersteunt alle soorten e-mailcampagnes, zoals bestellings- en verzendingsbevestiging, achtergelaten winkelmandjes, loyaliteitsmarketing, registratie en klantenwerving.
Meer controle. ATG Recommendations biedt een combinatie tussen personalisering, automatisering en controle dankzij "aanbevelingscampagnes" waarbij webhandelaren de aanbevelingen kunnen afstemmen op hun regels en strategieën. Met in totaal 20 nieuwe campagnes zorgt de voorjaarsversie 2009 ervoor dat de aanbevelingen per merk, categorie, populariteit (verkoopsuccessen), prijs, productnieuwheid, productgroep en cross- en upsellingsactiviteit (respectievelijk aanverwante en duurdere producten) aangestuurd kunnen worden. Tevens kunnen er retailer-specifieke campagnes worden opgezet op basis van gegevens uit de productcatalogus, zoals aanbiedingen en beschikbare voorraden, en over de sitebezoekers, zoals de klantenstatus en de bestelwaarde. Bij gerichte selecties kunnen handmatige en automatische aanbevelingen worden gecombineerd. De aanbevelingen kunnen in de webwinkel worden toegepast of via andere kanalen worden uitgespeeld, zoals e-mail.
Multikanale ondersteuning. Webhandelaren kunnen ATG Recommendations voortaan van meet af aan inbouwen in hun multikanale verkoopapplicaties, zoals webwinkels, iPhone-programma’s, sociale media-widgets en winkelkiosken. Ook kunnen ze ATG Recommendations in hun CRM-systemen verweven voor de verzending van aanbevelingen aan callcenters met het oog op cross- en upsellingactiviteiten op basis van het koopgedrag van elke klant. Ook kan er gebruik worden gemaakt van ATG’s online-helpdiensten (eStara Click to Call en eStara Click to Chat) om webbezoekers realtime suggesties aan de hand te doen.
Brede media-ondersteuning. ATG Recommendations is de enige aanbevelingsdienst met ingebouwde ondersteuning van krachtige winkelapplicaties met Adobe Flash® en Adobe Flex®. Zo kunnen webhandelaren hun klanten voortaan van een boeiende, gepersonaliseerde winkelervaring voorschotelen waarbij de producten op nieuwe manieren kunnen worden gepresenteerd en aan de man worden gebracht.
"Retailers erkennen de voordelen van geautomatiseerde cross-selling als onderdeel van hun webstrategie, maar vinden het moeilijk om een keuze te maken uit het ruime aanbod op de markt," aldus Nina McIntyre, senior vice-voorzitter en hoofd marketing van ATG. "Onze klanten vertrouwen op ATG Recommendations voor de automatisering en personalisering van hun verkoopactiviteiten op hun site en via andere kanalen. Ze beseffen dat ons product het onderste uit de kan haalt en hun bovendien de touwtjes in handen geeft. Met ATG Recommendations onderscheiden we ons van de concurrentie door verder te gaan dan alleen geautomatiseerde cross-selling. Bij ons houden de ondernemers volledige controle over een aantal onderdelen van hun verkoopstrategie, zoals cross-selling, maar worden andere, minder aansturingsafhankelijke activiteiten geautomatiseerd. Het resultaat is een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk aanbevelingensysteem en een fors hogere winst."
ATG Recommendations, een onderdeel van ATG’s e-Commerce Optimization Services, is een on demand-dienst (SaaS) die snel en eenvoudig kan worden toegepast op elke website, ongeacht het gekozen e-commerceplatform. Informatie over prijzen is verkrijgbaar bij de verkoopafdeling van ATG.