Distributeur Alcadis heeft donderdag en vandaag bij wijze van uitzondering met prijzen gestunt. Onder de noemer European Stock Clearance Days heeft de netwerkspecialist opruiming gehouden in zijn magazijn. Volgens sales directeur Maurice de Graaff is de actie een groot succes: “Mensen kopen niet alleen producten die in de aanbieding zijn, onze omzet is door deze actie flink gestegen.”
Speciaal voor de actie, die geïnspireerd is door de Drie Dwaze Dagen van warenhuis De Bijenkorf, stelde Alcadis een lijst samen met producten die tegen gereduceerd tarief weg mochten. De Graaff: "Het ging bijvoorbeeld om analoge telefoontoestellen die normaal met honderden tegelijk verkocht worden voor projecten en waar we er nog 24 van op voorraad hadden. Daar kunnen we niets meer mee en dus mochten ze voor een lagere prijs weg."
De omzet van Alcadis kreeg volgens De Graaff deze week een flinke oppepper door de actie. "Het grappige is dat mensen ook producten kopen die niet in de aanbieding zijn. Blijkbaar komen ze in de stemming om spontane aankopen te doen. Ze bellen omdat ze een analoge telefoon willen en besluiten tijdens het gesprek dat ze ook nog zeven IP-toestellen kopen."
De Graaff benadrukt dat Alcadis er geen gewoonte van gaat maken met prijzen te stunten. "Onze visie is juist dat we niet op prijs concurreren maar dat we kwaliteit bieden waar nu eenmaal een prijskaartje aan hangt. Je moet dit meer zien als een manier om met de klant in contact te komen. Er is ondanks de crisis wel markt voor de producten die we verkopen, maar je moet je klanten wel weten te prikkelen."