Met deze kop zal ik me waarschijnlijk niet populair maken bij een aantal beleidsmakers bij het ministerie van Algemene Zaken. Toch is het denk ik de enige manier om innovatie rond overheidsvoorlichting op gang te krijgen. Het geld wat er door vrijkomt kunnen we aan narrowcasting bij lokale overheden besteden met één landelijk uitgeverij die zorgt voor de content.
Het is verbazingwekkend dat narrowcasting in heel veel branches aanslaat, maar dat de gemeenten die er actief mee zijn, op één hand zijn te tellen. Terwijl de gemeenten wel de frontoffice van die hele overheid moeten worden.
De grootste kostenpost van de ministeriele overheidscommunicatie vormen de campagnes via Postbus 51. Dit stelde de Rekenkamer in 1991 al vast. Ze kosten miljoenen en in de meeste gevallen wordt de effectiviteit op geen enkele wijze gemeten. Nadat de Rekenkamer hier een negatief oordeel over had gegeven zou je verwachten dat hier meer aandacht aan zou worden besteed. Daar is echter weinig van te merken. Een mooi voorbeeld is het verkiezingsspotje voor de Europese verkiezingen dat op 5 juni wordt uitgezonden met een oproep op vooral op 4 juni te gaan stemmen; heel droevig.
Naast een grote kostenpost zonder enige meetbare resultaten is de teruglopende aandacht voor televisie ook een ontwikkeling die invloed heeft. De maatschappij verbeeldschermd en met name de jongeren pikken die prikkels op. Als je echter een gemeentehuis binnenloopt zien de meesten er van binnenuit als een wachtkamer bij een crematorium.
Dat narrowcasting bij gemeentehuizen achterblijft is een gemiste kans. De afdelingen Burgerzaken weten met hun wachtrijsoftware ontzettend veel van de klanten die het stadhuis bezoeken. Daar kunnen ze heel goed op inspelen met de juiste filmpjes boven het juiste loket of in andere overheidsgebouwen. De interne domeindiscussie tussen de afdelingen Burgerzaken, Communicatie en ICT zorgt echter voor vertraging. Maar het belangrijkste is nog het gebrek aan gestructureerde content. Vanuit één landelijke centrale uitgeverij zouden gemeenten playlisten, op thema aangeleverd, moeten kunnen gebruiken die ze via hun lokale kanalen richting burgers kunnen communiceren.
Het is niet meer van deze tijd om zoveel geld in één kanaal te investeren, terwijl er zoveel kansen liggen om de lokale kanalen te ontwikkelen.
Robert van Vliet is adviseur e-overheid
Spijker op z’n kop als je het mij vraagt.
Pb51 volledig vervangen hoeft niet, maar structureler en inzetten via meerdere kanalen (op de juiste plek/locatie) is zeker nodig.
Robert, ik hoop van harte dat je wat beleidsmakers en medewerkers wakker hebt geschud.
R. van Vliet: zoals bovenstaand artikel is weergegeven, getuigt van realiteitszin en van inzicht.
Benoemde oplossing binnen gemeenten vertoont inhoudelijke raakvlakken t.o.v. solutions zoals wij deze, als onderdeel van een solide technologisch narrowcasting platform, implementeren in diverse branches.
Narrowcasting is maatwerk. De content is met name bepalend voor het succes; Conceptueel narrowcasten.
De tijd van ‘even’ een schermpje ophangen’ is voorbij.
Resultaten worden steeds duidelijker. En interesses… Marcom 2009 beurs Amsterdam Rai deze week bewees het.
En de recent gehouden Digital Signage beurs in Essen.
Wat dat betreft ontwaakt men wel. Bij sommigen duurt het alleen iets langer…..
Voor meer info aangaande Narrowcasting en de mogelijkheden adviseer ik iedereen eens te kijken op de site van http://www.Narcomm.com deze mensen hebben een goede oplossing , Niet op basis van investering maar op basis van Abonnement daarbij leveren ze de hele packidge deal incl. aansturing en scripbeheersing en contentcreatie.
De overheid zou daar eens moeten gaan kijken lijken mij een betrouwbare partij.
Laat men nu niet te lang wachten met een reactie vanuit de overheid want anders is er nog meer geld over de balk gegooid.
een meedenkende burger.