Jongeren moeten inzien hoezeer ict verweven is met het dagelijks leven, vinden leden van Innovatieplatform ICTRegie. Ook zouden ze moeten leren dat ict meer is dan programmeren. Dit zou het imago van de ict-sector verbeteren en ervoor zorgen dat meer jongeren kiezen voor een ict-studie. Dit blijkt uit de actieagenda ICT2030.nl die ICTRegie heeft opgesteld in samenwerking met onder andere het CIO platform Nederland en ict-onderzoek platform Nederland (IPN).
‘Ict wordt vaak gezien als saai. Het bewijzen van de correctheid van algoritmen is ook saai voor de meeste studenten' zegt Jan Piet Barthel van ICTRegie. ‘Maar als zij via een andere studie zoals grafische vormgeving de ict ontdekken, omdat zij bijvoorbeeld games willen ontwerpen, merken wij dat zij gaandeweg de algoritmen toch willen doorgronden.'
Interdisciplinariteit
Volgens Barthel is interdisciplinariteit het sleutelwoord om het imago van de ict-sector te verbeteren. ‘Bedrijven denken vaak dat een ict'er bedrijfsproblemen met applicaties en tools moet kunnen oplossen, maar ict gaat dwars door alle lagen van een bedrijf heen', zegt hij. 'Dus een ict'er moet ook veel snappen van bedrijfsprocessen. Zij zouden daarom veel breder ingezet moeten worden.' Zo zou ict volgens Barthel bijvoorbeeld een belangrijke rol kunnen spelen in het oplossen van het energievraagstuk. ‘Het is belangrijk dat aankomende studenten weten wat je met ict kunt. Daar is veel voorlichting voor nodig.'
Volgens CIO platform Nederland is het probleem vooral dat studenten niet genoeg interdisciplinair worden opgeleid. Barthel: ‘Universiteiten hebben belang bij een maximale instroom en zijn met name bezig met het lokken van studenten. Het CIO platform is daar niet in geïnteresseerd en wil juist dat de uitstromende studenten gemakkelijk aansluiting vinden bij de arbeidsmarkt. Zij merken dat te weinig studenten hun kennis van ict kunnen inzetten om transformatieprocessen binnen organisaties te begeleiden. Het actieplan probeert verschillende partijen handvatten te bieden om dit soort problemen op te lossen.'
“Zij merken dat te weinig studenten hun kennis van ict kunnen inzetten om transformatieprocessen binnen organisaties te begeleiden.”
Tip van een autodidact en ervaren ict-er:
1. Leer studenten eerst eens de basis 😛
Bits, bytes, hardware, software, operating system, datacommunicatie. Dan weten ze tenminste wat een computer is, hoe het apparaat in elkaar zit onder de motorkap. Als je nooit zo’n ding opengeschroefd hebt, vast hebt gepakt, en 100% BEGREPEN wat er in zit… hoe wil je dan dat mensen er maximaal gebruik van kunnen maken??? (voor hunzelf of in een bedrijf)
2. Leer ze vervolgens zelf programmeren.
Op deze wijze kunnen ze het apparaat letterlijk in de vingers krijgen. Zo snappen ze tenminste vanuit eigen ERVARING wat je met zo’n ding allemaal kan doen. Alleen je hoofd voltanken met ict kennis, zonder dat je weet waar het toegepast kan worden in 3d realiteit, dat kennis overdrachts-systeem werkt niet he? al jaren niet 🙁 als ik de discussies en artikelen hier mag geloven.
3. Dit vraagt om een BOTTOM-UP benadering dus, “een hands-on,keyboard approach”. Niet meer zoveel leren maar vooral veel DOEN en groeien door veel fouten te maken.