Ict-opleidingen in Nederland moeten beter worden, het gebruik van ict in niet-ict-opleidingen moet bevorderd worden en het beeld van ict-beroepen moet verbeteren. Dit staat in de actieagenda ICT2030.nl die ICTRegie tijdens het ICT Delta-congres heeft gepresenteerd. Dit moet ervoor zorgen dat Nederland blijft beschikken over voldoende en zeer goed gekwalificeerde ict’ers. Het regieorgaan heeft de actiepunten samengesteld in samenwerking met verschillende partners.
Volgens ICT2030.nl zou een goed ict-onderwijscurriculum dat beter aansluit op diverse opleidingen ervoor moeten zorgen dat meer gekwalificeerde ict'ers opgeleid worden en het gebruik van ict in niet-ict-opleidingen wordt bevorderd. De actieagenda stelt bovendien dat het beroepsperspectief en het verschil tussen mbo-, hbo- en universitaire ict-opleidingen duidelijker moeten worden. Door voor een meer integrale aanpak te kiezen bij de werving van studenten krijgen het ict-onderwijs en de sector een beter imago.
Aansluitprogramma’s
ICTRegie en zijn partners willen dit bereiken door onder andere het ict-onderwijs op het voortgezet onderwijs te moderniseren. ‘Het is van groot belang om ict-bewustwording te realiseren voor de profielkeuze', geeft de actieagenda aan. Als de aansluiting met vervolgopleidingen verbetert, bevordert dit de instroom van studenten. Ook moet de aansluiting tussen hbo en universiteit worden verbeterd door onder andere het gemeenschappelijk ontwikkelen van studiemateriaal en inrichten van specifieke aansluitprogramma's.
‘Je kunt prachtige ideeën hebben over het bevorderen van ict-onderzoek, maar als er te weinig onderzoekers zijn, komt onderzoek sowieso stil te liggen', legt Jan Piet Barthel van ICTRegie de betrokkenheid van het regieorgaan bij het onderwijs uit. ‘Onze taak ligt in het samenbrengen van ict-toepassingen en -onderzoek. Hoewel het bevorderen van onderwijs niet ons hoofddoel is, heeft ICTRegie hier dus ook belang bij.'
ICT Regie gaat de adviezen en handvatten uit de actieagenda niet zelf in praktijk brengen. ‘Dit doen wij in samenwerking met onder andere de Hbo-raad, het Centrum voor arbeidsmarktvraagstukken ict (CA ICT), de stichting Bètatechniek, ICT~Office en het ICT-onderzoek platform Nederland (IPN).'
En dat is hetgeen er weer fout gaat…. We signaleren het, zetten er een discussie over op….. en laten het aan andere over om er iets mee te doen.
Er zijn, en niet alleen op het terrein van de ICT voortrekkers nodig, maar laat dat niet “aan het veld”, deze hebben namelijk andere en misschien zelfs tegenstrijdige belangen.
Resultaat is op deze manier in de toekomst en de vraag naar goed geschoolde ICT’ers niet dichterbij komt.
Goed geschoolde ICT’ers komen er van zelf als het vak meer volwassen wordt en heldere en concrete bijdrages levert aan de business. Daar schort het nog geregeld aan. Als de ICT dat voor elkaar krijgt zullen de ICT’ers ook meer gewaardeerd worden en wordt ICT aantrekkelijker. Dan zullen meer jongeren voor een ICT studie kiezen en heeft ICT een toegevoegde waarde in het curriculum van andere studies.
Helemaal mee eens maar dan is de vraag welke andere vakinhouden plaats moeten maken of wie de verlengde opleiding wil betalen want het is dringen om aandacht in de lesprogramma’s.
En wat doen de ICT-bedrijven na sponsoring van ICT-cursussen buiten de reguliere scholen?
Kortom, het is een kwestie van prioriteitenstelling en die kun je be?nvloeden door de portomonaie de mond te laten volgen.
Al ooit gedacht aan een extra gedegen interne bedrijfsopleiding aan nieuwe medewerkers? Dan kun je meteen invloed uitoefenen op de inhoudelijke afstemming op je eigen bedrijfsbehoeftes.
Waarom – als icters – nog zitten wachten tot deze industrietak het eindelijk begrepen heeft?
Een beetje gemotiveerd ict-er investeert tijd en energie in zichzelf en leid zichzelf op. Dan ben je zelf lekker bezig, niet afhankelijk van de (beperkende) inzichten en lesmethodes van anderen. Je hoeft niet te wachten tot je werkgever geld voor je wil uittrekken om je eindelijk eens cursus te sturen.
Je leert het onderwerp van jouw interesse “hands-on-keyboard” en das in mijn ogen de enige juiste methode van leren.
Voor goed lesmateriaal zoek je op internet de juiste (open source, developers, vakgenoten) community, deel je kennis en download je praktische tutorials.
Who needs school anyway?
Het Leven zelf is een grote leerschool,
dus grijp je eigen kans en ga aan de slag.. ontwikkel jezelf in de richting die jij leuk vind en zoek daar een baan bij! Dat werkt stukken motiverender en inspirerender dan op cursus gestuurd worden over een onderwerp waar jou PASSIE niet naar uitgaat.
De aansluiting van ICT-onderwijs op de praktijk heeft altijd te lijden gehad van het monodisciplinair denken op dit gebied. IT-ers waren mensen die vanuit hun eigen ivoren toren de oplossingen bedachten en beheerden. Dat is niet meer van deze tijd. ICT is volledig geintegreerd in het dagelijks leven en werk van ieder, en ook het omgaan met ICT is niet langer voorbehouden aan de specialist. Bij het Hanze Institute of Technology, een relatief jonge HBO-opleiding op het gebied van sensortechnologie, hebben we van meet af aan ingezet op multidisciplinair werken, toepassen van teams met deskundigheid uit meerdere vakgebieden. Menskennis net zo belangrijk als technologische kennis. We zien bij het HIT dat studenten hierdoor meer gestimuleerd worden om te komen tot daadwerkelijk praktisch realiseerbare toepassingen. De aansluiting met de praktijk is daardoor ook veel beter. Wij onderschrijven de bevindingen van ICTRegie dan ook helemaal.
Hans Appel, Lector Hanze Institute of Technology, Assen