Een nieuwe website moet zelfstandigen zonder personeel en opdrachtgevers met elkaar in contact brengen. Via de website die de naam Myler gekregen heeft, kunnen freelancers bovendien met elkaar netwerken en op de hoogte blijven van evenementen.
Het concept dat verzekeraar Achmea, uitzendbureau Manpower en consultancybureau Numa Group samen ontwikkelden, moet een einde maken aan de hoge tarieven van bemiddelaars, waaronder ook detacheerders. Dat zegt Mylers directeur Toon van Bodegom. ‘Door de grote vraag naar freelancers in de zakelijke dienstverlening zijn bedrijven jarenlang door intermediairs op torenhoge kosten gejaagd voor het inhuren van zzp'ers', aldus de directeur die bovendien managing director is bij Numa Group.
Doorlenen
Vooral nu bedrijven door de economische crisis extra op hun portemonnee letten, zou het belangrijk zijn dat zij een freelancer kunnen inhuren zonder last te hebben van ondoorzichtige constructies. De directeur doelt daarbij vooral op bemiddelaars die ict'ers aan elkaar doorlenen. Van Bodegom: ‘Freelancers en hun opdrachtgevers weten vaak niet dat opdrachtbemiddelaars het uurtarief opdrijven tot meer dan het dubbele van het oorspronkelijke tarief.' Een vast tarief van tien procent van de uurprijs die de freelancer hanteert, moet dat voorkomen.
Naast opdrachten hebben eenpitters ook behoefte om te netwerken met andere freelancers, aldus de initiatiefnemer. Daarom organiseert Myler op diverse plaatsten in Nederland het ZZP-café. Tijdens deze bijeenkomst kunnen zelfstandigen met elkaar netwerken. Van Bodegom hoopt in 2009 25.000 leden te werven.
Brief
De afgelopen maanden wilden diverse ict-bedrijven dat leveranciers van extern ict-personeel hun tarieven verlaagden. Zo stuurde Getronics al zijn leveranciers van extern personeel een brief met de mededeling dat het bedrijf wilde overleggen over de tarieven voor dit jaar. Ook Atos Origin, Capgemini, Logica en Ordina stuurden hun leveranciers al een brief waarin zij vroegen de tarieven te verlagen.
@IVAR
[QUOTE]risico lopen (dat er helemaal niet betaald wordt)./QUOTE]
Is CDG dan de enige detacheerde in NL die dat risico niet bij de ZZPer legt?
Alle overeenkomsten die ik ken leggen dat risico (niet betalen) bij de ZZPer neer.
Bovendien heeft de ZZPer nog een extra risico met de tussenpersonen, als de intermediair immers wel betaald krijgt en failliet gaat heeft de ZZPer gewoon pech (en dan meteen minimaal 2 maanden).
Leuk initiatief dat Myler, een van de vele de laatste tijd. Beter zou het zijn als de opstakels worden opgeruimd voor zowel de ZZPer als de inhurende partij. Dus weg met de VAR en weg met de ketenaansprakelijkheid voor de inhurende partij. Dan kun je gewoon zelf je acquisitie gaan doen zonder geneuzel van allerlei tussenschijven, we zijn immers niet voor niets zelfstandig geworden.
Wordt deze manier van werken niet enigszins in stand gehouden door de bedrijven en de overheid/ZZP’er combi zelf?
De bedrijven willen administratief het liefst zaken doen met 1 organisatie. Dit om de rompslomp met verschillende facturatietrajecten te voorkomen. Hiermee houden ze de deur dicht voor ZZP’ers die wel direct zaken met ze willen doen.
Daarnaast stelt de overheid in de VAR de bekende “3 opdrachtgevers per jaar” regel op. Deze regel wordt vaak “omzeild” door het bos van tussenpersonen of bedrijfsconstructies. Juist omdat deze regel er is, wordt het hele verhaal ondoorzichtiger.
Als beide partijen deze standpunten zouden loslaten of in ieder geval versoepelen, dan zouden veel van dit soort initiatieven denk ik niet eens nodig zijn. De ZZP’er vind dan zelf zijn weg wel.
Het Myler concept voegt weinig tot niets toe aan de markt. Op de website van Myler wordt gesproken over bemiddelingskosten van 10% en een fee voor contractbeheer van 2,50. Dit wijkt niet af van de grotere “bemiddelaars” in de markt. Ook zij werken met beperkte marges waarbij de fee voor contractbeheer zelfs vaak lager ligt.
Wij hebben als 120 inkoop zzp’ers een group op LinkedIn (SEPP) opgericht, waarbij wij kennis delen en elkaar de bal toespelen. Dus eigenlijk hebben we ons eigen bemiddelingsbureau. De leden bepalen zelf onderling of en hoeveel er voor de tip of lead betaald wordt. Echt gratis is dus wel mogelijk. Bijkomend voordeel: de leden van de group zijn gegarandeerd zelfstandig en ervaren, en beschikken over een enorm kennis(sen)netwerk. Jammer voor Myler, Associates en alle andere bureaus!
Ben als freelance software ontwikkelaar werkzaam in Belgi�. Marges van 20%, 25% en meer door intermediairs zijn hier geen uitzondering. Transparantie is totaal onbestaand: gedurende de laatste vijf jaar als freelancer (4 verschillende intermediairs) mocht ik nooit of te nimmer het tarief kennen dat zij aanrekenen aan de klant. Je moet daar altijd via via achter komen.
Als de klant niet betaalt (of laat wachten), dan ziet ook de freelancer zijn geld niet (zelfs met ondertekende timesheets), dat is de offici�le politiek van vele intermediairs in Belgi� (behalve de bedrijven van Engelse origine, die zijn daar eerlijker in).
Grote bedrijven in Belgi� werken met preferred suppliers, waar je als kleine freelancer niet omheen raakt. Zelf al mocht je onder je concurrentiebeding uit komen, je slaagt er nooit in om rechtstreeks aan zo’n bedrijf te factureren.
Heb me net ingeschreven bij Associates.nl, hopelijk werken ze ook voor en met Belgische bedrijven.