Onlangs is er een stichting Ondernemers PC (www.ondernemerspc.nl) in het leven geroepen die de klein-zakelijke gebruiker moet helpen een betere keuze te maken voor een desktop of een notebook. Hun bestaansrecht is gebaseerd op een onderzoek van het Nipo onder meer dan vijfhonderd respondenten.
Hierin is ontdekt dat een derde op zoek moest naar een nieuw notebook omdat ze twee jaar eerder een verkeerde keuze hebben gemaakt op basis van de softwareeisen (34 procent). Wat niet werd besproken was dat het onderzoek ook nog aantoonde dat nog eens een 33 procent op zoek moest naar een nieuw notebook omdat deze niet meer werkte of kapot was. Een kleine 4 procent wilde een nieuwe uitzoeken omdat ze het oude systeem technisch wel prima vond, maar gewoon iets nieuws wilde. Een 29 procent van de respondenten hebben aangegeven op zoek te zijn naar een uitbreiding van het computerpark (bron: TNS/Nipo, onderzoek 9 t/m 15 februari 2009).
Voor de redenen van de ontevredenheid doet het onderzoek ook een uitspraak. Voor het merendeel (41 procent) is de aanschaf destijds geadviseerd door vrienden of familie met 'verstand‘ van computers. Vervolgens wordt de prijs het belangrijkste argument voor de keuze van het systeem. Deze prijs heeft de afgelopen jaren een duikvlucht gemaakt. Het begon in de massaretail, waar 666 euro, inclusief BTW een zeer gewild prijspunt bleek te zijn. De zeer succesvolle mininotebook voor 333 euro deed zijn intrede en de verkoopprijzen bleven maar dalen. De markt geeft het antwoord en de producenten gaan mee.
Doordat de fabrikanten toegeven aan de prijserosie geven ze zelf eigenlijk aan dat het zeer moeilijk blijkt te zijn om de extra kwaliteit- en duurzaamheidskenmerken een plaats te geven binnen het portfolio. De entry level-producten nemen in aantal toe en de premium-producten nemen af. Deze marktwerking is ongeveer twee jaar geleden ingezet en hiermee is de introductie van de consumptiegoederentheorie die we kennen uit de kledingmarkt een feit geworden. Voor de producenten op zich goed nieuws, want die verkopen nu elke twee jaar een nieuw systeem. Voor de gebruiker kennelijk een bron van ergernis. De stichting Ondernemers PC gaat helpen om, op basis van een vragenlijst, de gebruiker beter te adviseren en te helpen middels het Ondernemers PC-keurmerk. De vragen zullen ingaan op de software- en hardwarebehoefte.
Er is ook nog een taak voor de producenten weggelegd. Het blijkt voor de producenten moeilijk om de additionele (kostbare) componenten die de duurzaamheid bevorderen te blijven integreren in het systeem. De kwaliteit en duurzaamheid van een systeem zit namelijk in de details en die blijken moeilijk verkoopbaar. Zeker als het ict-advies van de toekomst een kringgesprek op de verjaardag blijkt te zijn. De uitdaging voor de producenten is om de wederverkopers en distributeurs te vertellen hoe ze de premium-producten moeten adviseren. Dit is een hele opgave, waar je er met training alleen niet komt. Hoe boks je eigenlijk op tegen de buurman van het neefje van een mogelijke nieuwe gebruiker?
De nieuwe mogelijkheden om een videopresentatie toe te voegen aan een datasheet of website biedt mogelijkheden om de duurzame details beter te belichten. Het zakelijke account van Youtube kan de producten helpen om de kwaliteit van notebooks te visualiseren en hiermee de gebruiker te voorzien van amunitie om de aanschaf van het duurdere en betrouwbare systeem te verantantwoorden. De producenten en wederverkopers zullen moeten blijven proberen de gebruiker tevreden te houden, dan komt hij misschien over twee jaar terug omdat hij extra capaciteit nodig heeft.
Ik denk dat de stichting Ondernemers PC een goed kans maakt want het is idd slecht gesteld met de lage prijzen voor hardware (laptop) en daarmee direct de kwaliteit. Als je nu prijzen ziet van ? 300,00 voor een laptop met een Celeron processor en 512MB geheugen en dan toch Vista Home erop. Terwijl Vista toch eigenlijk minimaal 1GB geheugen nodig heeft (maar IMO eigenlijk nog meer op goed te draaien). Dit weten de meeste mensen niet en denken; als ik het zo kan kopen zal het ook wel werken? dus goed initiatief!