Nederlandse partners reageren enthousiast op de aankondigingen die Kaseya deze week heeft gedaan tijdens zijn gebruikersconferentie in Las Vegas. Het bedrijf kondigde onder meer versie zes van zijn automatiseringssoftware aan.
Stefan te Veluwe, manager engineering bij Schutte Informatisering, is blij dat Kaseya deze zomer beschikbaar is. "Dat is sneller dan verwacht. Wij hebben het liever vandaag dan morgen maar eind juni, begin juli is prima. Op versie vijf hebben we veel langer moeten wachten."
Zijn college Pascal Herms, senior network engineer bij Schutte, zegt dat Kaseya beter nagedacht lijkt te hebben over de wijze waarop de gebruiker werkt. "Versie vijf werkt goed maar in versie zes zitten wat nieuwe dingen die het leven van de beheerder makkelijker maken. Zoals LifeConnect, waarmee beheertaken uitgevoerd kunnen worden op een machine zonder dat de gebruiker daar iets van merkt. Die module is top."
Ook Jeroen Raus, senior consultant bij Tredion Automatisering en onder meer verantwoordelijk voor ondersteuning van eindgebruikers, is heel enthousiast over LifeConnect. "De systeembeheerder kan een pc peer to peer benaderen en cruciaal systeembeheer vanaf zijn eigen pc doen. De gebruiker werkt gewoon door terwijl bijvoorbeeld een printer wordt toegevoegd of de pc wordt opgeschoond."
Raus verwacht veel van de antivirus-module KES (Kaseya endpoint security) waarvan de standaardversie deel uitmaakt van Kaseya zes maar waarvan in november een aparte advanced versie gelanceerd wordt. "De wijze waarop een systeem gemonitord wordt gaat radicaal om. Nu wordt soms onterecht een alarm gegenereerd, bijvoorbeeld omdat een programma iets actiever is dan verwacht, dat zal straks niet meer gebeuren."
Willem Egbertsen, directeur van JMS Automatisering, heeft ook een aantal interessante aankondigingen gehoord in Las Vegas maar is sceptisch of ze allemaal binnen afzienbare tijd daadwerkelijk beschikbaar zijn. "Het is de derde keer dat ik bij dit evenement aanwezig ben en het is de derde keer dat ik hoor vertellen dat er in het vierde kwartaal een betere ondersteuning op Linux komt. Maar ik heb geen online demo’s gezien en dat is voor mij een aanwijzing dat het ook dit keer weer op de lange baan geschoven wordt."
Een van de aankondigingen waar Egbertsen wel een demo van gezien heeft en waar hij veel van verwacht is ticketing module Service Desk. "Daarmee kunnen we onze supportprocessen bewaken. Als een klant om ondersteuning vraagt kunnen we goed in de gaten houden welke collega daar op gereageerd heeft, wat hij tot nu toe gedaan heeft en hoe lang hij ermee bezig geweest is. Als een andere collega het overneemt, is het handig als hij dat overzicht heeft."
Peter de Gans, directeur van ITlocal is vooral te spreken over de richting die Kaseya in zijn ogen is ingeslagen. "Het lijkt erop dat Kaseya zijn pakket geschikt maakt voor grotere omgeving. Wij zijn geen groot bedrijf maar voor Kaseya-begrippen zeker niet klein. Wij willen Kaseya gebruiken om klanten in te kapselen, customer intimicy te cre"eren. Als wij meer van een bedrijf weten dan het zelf weet, als wij kunnen vertellen welke licenties er op korte termijn aangeschaft dienen te worden of hoe het bedrijf kosten kan besparen op bijvoorbeeld papiergebruik omdat we exact weten hoe vaak elke printer gebruikt wordt, dan gaat zo’n klant niet meer bij ons weg. Het gaat mij dus niet om concrete producten maar om het feit dat Kaseya bezig is ons beter te faciliteren onze klanten ten dienst te zijn."