Tweederde van de organisaties die ict-activiteiten naar lagelonenlanden uitbesteden, merken weinig tot niets van een kostenbesparing. Offshoring leidt ook niet tot succesvollere projecten. Toch noemt het grootste deel van de organisaties kostenbesparing juist toch als belangrijkste reden. Dat blijkt uit de Offshore Readiness Monitor 2009 van consultancybureau Yellowtail. Veel organisaties verwachten dat uitbesteden binnen een paar jaar toch nog voor kostenbesparingen, meer flexibiliteit en hogere kwaliteit kan zorgen.
Volgens het onderzoek werkt het radicaal uitbesteden van volledige ict-functies in de praktijk niet om kosten te besparen. Wat volgens het rapport wel werkt, is het gefaseerd en gecontroleerd uitbesteden van geselecteerde deelgebieden aan gespecialiseerde leveranciers. Daar zouden veel Nederlandse organisaties een te onvolwassen ict-organisatie voor hebben. Toch besluiten meer kleinere organisaties hun ict uit te besteden in binnen- en buitenland.
Kostenbesparing
Van de ruim driehonderd ondervraagde organisaties geeft 72 procent aan dat kostenbesparing de belangrijkste reden is om ict-activiteiten uit te besteden aan het buitenland. Andere belangrijke redenen zijn extra capaciteit en een toename in kwaliteit en continuïteit. De kwaliteit van de software speelt een ondergeschikte rol. Organisaties die het uitbesteden binnen de Nederlandse grens houden, doen dat omdat ze vinden dat ze zelf te weinig gekwalificeerd personeel in huis hebben. Bedrijven die niets uitbesteden, geven vooral aan dat niet te doen omdat ze zelf de kennis in huis hebben. Voor sommige is het werk te specialistisch om uit te besteden zonder daarbij extra kosten te maken.
Ondanks het huidige economische klimaat, wordt er niet minder geld besteed aan outsourcing. Sinds 2005, toen Yellowtail de eerste editie van het tweejaarlijkse onderzoek presenteerde, besteden meer Nederlandse organisaties hun ict uit. De onderzoekers verwachten dat outsourcing ook tijdens de economische crisis zal blijven groeien, omdat uitbesteding volgens het onderzoek vaak onterecht geassocieerd wordt met lage kosten.
Ik denk dat, gezien de politieke ontwikkelingen in Pakistan, het niet ondenkbaar is dat het verschijnsel insourcing de komende jaren de trend zal gaan worden.
Wat ik mis in de tabel met ‘motieven voor uitbesteding’ is het persoonlijke financiele voordeel voor degenen die de outsourcingdeal bewerkstelligen. Toch wel een krachtige driver te noemen. Een beetje te vergelijken met de bonussen in de bankensector.
@ Pieter
sowieso brengt offshoring naar politiek instabiele landen risico’s met zich mee. Wat daarnaast ook vaak wordt vergeten is dat je met outsourcing naast werk, ook kennis uit handen geeft. Dit kan de continuiteit van je bedrijf aardig in gevaar brengen, zeker de kleinere bedrijven.
Het alternatief, insourcing, wordt door de overheid langs alle kanten wordt gestimuleerd (kennismigratiewet, 30% belasting regeling, opzetten van zogenaamde Expat Centers). Ik denk dat Pieter helemaal gelijk gaat krijgen. Komende jaren krijgen we er een hele boel slimme, hoogopgeleide buitenlandse kenniswerkers bij, een soort gastarbeider 2.0!
Misschien moeten we degenen die uitverkoop houden aan Verweggistan als eerste uitsourcen.Ook snap ik nooit waarom Indiers en Chinzen ineens slimmer zouden zijn dan de West-Europese IT-er. Kan iemand mij dit uitleggen? Dat ze goedkoper zijn zal best ja, lang leve het aloude adagium ‘Pay peanuts get monkeys’ dus!
De opmerking van Gijs zie je ook terug in de onderzoeksresultaten. Het in huis hebben en houden van kennis is de belangrijkste reden om activiteiten niet uit te besteden (bijna 40%).
@ Marcel
ik zal je rapport eens bestellen. Bevat volgens mij wel meer interessante informatie
Wat je bespaart op arbeidsloon in eigen land, verlies je weer op extra overleg en communicatiekosten met het (outsourcings) buitenland. Dus wat schiet je ermee op?
@Gijs: Helemaal juist!
Volgens mij is de gehele outsourcingshype niets anders dan een mooi gecamoufleerde en verkapte “ontwikkelings hulp” of “high tech ict kennis transport” naar minder ontwikkelde (en dus goedkopere lonen) landen.
Zo hoeft de Nederlandse regering geen openbare ontwikkelings-samenwerking aan te gaan met een dergelijk land, maar word
– eerst alle kennis daarheen getransporteerd.
– vervolgens de buitelands goedkope opgeleide arbeidskrachten geoogst
– De nederlandse arbeidsmarkt voor de nederlanders zelfs structureel verziekt.
Ik vraag me ook af waarom de nederlandse overheid hier geen stokje voor steekt. Zo loopt Nederland qua ict-kennis structureel leeg naar de lagelonen landen, terwijl bla bla bla nederland een kennisland moest worden volgens het kabinet??
Is dit nu het ware doel van Globalisering??
Een van de problemen is volgens mij ook de stijging van loonkosten bij outsourcing. Ik meen te hebben gelezen dat de lonen daar zo hard stijgen dat het financiele voordeel een beetje verminderd.
@Ronald
ICT winsten staan onder druk in Nederlandse bedrijven omdat de verhouding managers + niet technisch personeel enerzijds vs. ICT-specialisten anderszijds aan de hoge kant is. Aangezien de beslissingsbevoegdheid bij de managers berust en zij hun banen niet in gevaar willen zien komen moeten zij dus iets doen aan de loonkosten van de 2 andere groepen. Omdat je nu eenmaal niet zomaar grote groepen Indianen kan importeren en je ICT specialisten hierdoor vervangt blijft over: het exporteren van het werk dmv. outsourcing. Impliciet vervang je daardoor je “dure” Nederlandse ICT specialisten door goedkope Indiers. Maar je verziekt hier inderdaad dus wel de markt voor de Nederlandse ICT-er mee.
Korte termijn voordeel voor lange termijn verlies.
@Jan P:
“Maar je verziekt hier inderdaad dus wel de markt voor de Nederlandse ICT-er mee. Korte termijn voordeel voor lange termijn verlies.”
Precies Jan. Ik ben ook heel benieuwd hoelang dit “manager blijft ten koste van alles op zijn plaats zitten kunstje” nog door kan gaan op de nederlandse arbeidsmarkt.
Echter is het net of deze gehele industrietak (maatschappij) zijn kop in het zand steekt (op menselijk vlak) en alleen nog maar wil kijken naar cijfers en kosten.
Uiteindelijk zullen MT-ers ook wakker worden hoop ik? ooit? en zich beseffen dat en anders moet in hun bedrijf op ict gebied.