Yakult bespaart sinds de de implementatie van het softwarepakket QPM (Quality & Performance Management) van HAI een fikse papierstroom en maandelijks vier mandagen (0,2 fte). De gezondheidsdrankjesverkoper gebruikt het pakket voor de controle van het productieproces. Per proces moet gecontroleerd worden of het aantal bacteriën in het drankje nog juist is.
Voordat de fabrikant van het gezondheidsdrankje overging op QPM van het Zwijndrechtse HAI, werden alle gegevens voor kwaliteits- en procescontroles handmatig ingevoerd in Excel. Naast de extra tijd die dit kost, is volgens het bedrijf ook de kans op fouten groter. QPM verzamelt de gegevens automatisch en toont de meetresultaten direct in een kleurenoverzicht. Groene gegevens zijn helemaal in orde, terwijl gegevens die in geel aangegeven staan in de toekomst wellicht een probleem kunnen vormen. Als er zich daadwerkelijk fouten voordoen, worden deze in rood aangegeven. Daardoor is in een oogopslag te zien is of de resultaten binnen de normen vallen.
Proefmonsters
Dit snel genereren van rapportages was een van de redenen voor Yakult om te kiezen voor HAI, volgens afdelingsmanager kwaliteit en milieu Heleen van Veen. Naast de analyses van prestaties en kosten, kunnen in het webbased softwarepakket QPM ook alle procesgegevens verwerkt worden. ‘Maar belangrijker is dat we QPM ook in de fabriek kunnen uitrollen. Zo kunnen we testresultaten van onze monsters koppelen aan de procesinformatie uit de fabriek en de controleformulieren op de werkvloer.' Het Yakult-hoofdkantoor in Japan verlangt dat in iedere productiefase van het drankje proefmonsters genomen worden, zodat in alle fasen bekeken kan worden of de verhouding van de bacteriën in de flesjes Yakult klopt. Dagelijks rollen in Almere 850.000 flesjes Yakult van de band, die steekproefsgewijs gecontroleerd moeten zijn.
vier mandagen (0,2 fte). moet 0,8 fte zijn toch?
het gaat om ‘maandelijks’ 4 mandagen, niet wekelijks