Softwareleverancier Microsoft scoort gemiddeld het hoogste rapportcijfer van alle dienstverleners die adviseren over service-oriented architecture (soa). Dat blijkt uit onderzoek dat Computable door TNS Nipo liet uitvoeren onder bijna tweeduizend ict-managers en -professionals. De respondenten gaven het Amerikaanse bedrijf overall een 6,9. Vier directe concurrenten eindigden met een 6,7 op een gedeelde tweede plaats.
Het is voornamelijk op het onderdeel kennis/knowhow over soa-implementaties waar Microsoft de concurrenten achter zich laat, met gemiddeld een 7,4. Respondenten geven de softwareleverancier voor het nakomen van de tijdsplanning gemiddeld een 6,9, even hoog als nummer twee Accenture. Hoewel Microsoft op de andere onderdelen niet het hoogst scoort, resulteert de lijst uiteindelijk toch in een nummer-een-positie.
Accenture eindigt op de tweede plek. Opvallend in de beoordeling van deze adviesorganisatie is de lage score op de onderdelen prijs (5,2) en binnen budget blijven (5,9). Het lijkt er op dat de respondenten het bedrijf aan de dure kant vinden en zich verwonderen over budgetoverschrijdingen.
ICT Services Guide 2009
Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de ICT Services Guide 2009. In opdracht van Computable voerde TNS Nipo het onderzoek in februari en maart uit onder 1913 ict-managers en ambitieuze ict-professionals.
In de gids worden onder andere per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Respondenten konden per topic alleen de bedrijven waarderen waarmee ze daadwerkelijk ervaring hadden opgedaan. Ook werden de respondenten algemenere vragen en stellingen voorgelegd.
In verband met representativiteit worden in de cijferlijst alleen dienstverleners getoond die van voldoende respondenten een rapportcijfer ontvingen. Andere bedrijven kunnen gemiddeld hoger scoren, maar werden door te weinig respondenten genoemd.
Niemand die heeft durven vertellen dat SOA in Nederland iets anders beteken:-) idd Microsoft versprijdt het wel het beste:-))