Internet biedt kansen voor bedrijven. Neem bijvoorbeeld het aanboren van nieuwe markten, het verlagen van kosten, het stroomlijnen van processen en het verbeteren van de service naar klanten. Maar bedrijven moeten niet liggen te pitten en internet wel de aandacht geven die het verdient. Onze experts aan het woord.
Floris Vlasveld, directeur/eigenaar, Eyos
Met enige regelmaat spreek ik automatiseringsprofessionals die op hoog niveau betrokken zijn bij een onderneming of instelling. Vaak peil ik dan hoe het management van die organisatie kijkt naar internet en of het betrokken wordt bij het ontwikkelen van de bedrijfsstrategie. Schokkend genoeg is het antwoord maar al te vaak dat internet in de kern nog altijd beschouwd wordt als een collectie van 'digitale brochures' (websites dus) en dat het maar mondjesmaat breder ingezet wordt.
Hoe is het in mogelijk dat organisaties de kansen van internet en internettechnologie niet betrekken in de bedrijfsstrategie? Internet is zo diep in onze maatschappij doorgedrongen en de commerciële mogelijkheden zijn zo rijk, dat élk bedrijf (groot of klein) de mogelijkheden van internet op strategisch niveau moet onderzoeken. Maar zelfs de bedrijven die met internet verder gaan dan een eenvoudige informatieve website, benutten de kansen vaak maar mondjesmaat. Dat is niet alleen zonde, maar kan op termijn zelfs een bedreiging van de concurrentiepositie vormen van zowel individuele bedrijven als de BV Nederland.
Elke onderneming zou zich daarom een aantal vragen rondom internet en internettechnologie moeten stellen. Welke kansen en bedreigingen biedt het net voor ons bedrijf? Kunnen onze producten en/of diensten met behulp van internet beter of goedkoper worden? Zijn er binnen de waardeketen verbeteringen met behulp van e-business oplossingen te behalen? Omdat managers doorgaans nauwelijks kaas van technologie hebben gegeten, is het aan ict'ers om aandacht voor dit soort vragen te creëren.
Dat is dan meteen een kans voor de alerte automatiseringsexpert om aan te tonen dat slimme, innovatieve ideeën rondom internet het verschil kunnen maken. Het uitwerken van nieuwe concepten kost tijd en er zal flink in geïnvesteerd moeten worden ,maar als we stand willen houden tegen opkomende landen als India en China, dan moeten we snel slimmer en efficiënter gaan werken. Dus ict'er, pak je kans en eis een A1-locatie voor internet in de strategie van jouw organisatie. Totdat internet de aandacht krijgt die het verdient, doen organisaties zichzelf ernstig tekort door internet niet op hoog niveau mee te nemen bij het maken van lange termijn plannen.
Berrie Pelser, directeur/eigenaar, Ber|Art Visual Design
Ik vraag me dit ook elke keer weer af, waarom laten ze die kansen nu liggen?. Ik denk dat het antwoord ligt ik het 'onbekende'. Men weet het niet en men durft het niet. Het kan allemaal, relatief eenvoudig, een stuk beter en goedkoper. Dat het bedrijfsleven nu niet gelijk aan de DaaS (datacentre as a service) en cloud computing gaan kan ik nog wel inkomen (dat is nog erg nieuw en heeft zich in Nederland nog niet bewezen), maar dat men bijvoorbeeld de mogelijkheden van VoIP nog niet heeft onderzocht, is in mijn ogen een gemiste kans. Volgens mij is de wil er wel maar de kennis en durf nog niet voldoende, wellicht dat de overheid hier een actievere rol ik kan spelen?
Vincent van Gentevoort, product specialist WCM, Composite
Het probleem is niet de manager die de techniek niet snapt, dat hoeft hij namelijk ook niet te snappen. Marketing en communicatie, dat is waar het echt om draait. Maar goed, een aanwezigheid op internet betekent nou eenmaal investeren. Om te kunnen besluiten wil je weten wat het oplevert. Juist daar ligt een groot probleem. De return on investment (ROI) is voor veel partijen moeilijk te bepalen. Als je de 'return', die heel breed kan zijn, inzichtelijk kan maken, ben je zo onderdeel van de strategie!
Marcel Kouwenberg, UX-strategist, Capgemini
Internet is bij veel (grote) bedrijven een van de kanalen voor het klantcontact en services. Alleen is de snelheid niet zo hoog als bij een kleiner bedrijf in verband met aansluiting op systemen, beheer, etc. Maar ik onderschrijf dat je meer kan doen met en via internet. Hier moet de 'externe' in pushen, maar dan wel met ballen. Dat houdt dus in dat je op businessvlak een potentieel succes ziet en daar ook verantwoording voor wil dragen. Dan gaan bedrijven ook makkelijker stappen zetten in het vormen of uitvoeren van hun strategie.
Jan Van Haver, country manager Benelux, G Data Software
Dat er met internet flink geld te verdienen valt, blijkt ook uit het feit dat de malware-industrie floreert als nooit tevoren. Besmettingen via websites zijn in vergelijking met een paar jaar geleden (toen besmette e-mail attachments de grote boosdoener waren) explosief gestegen. En dat kan er alleen maar op wijzen dat die modus operandi heel rendabel is. Daarmee wil ik uiteraard niemand op ideeën brengen om zelf in die branche actief te worden, maar wil ik wel aangeven dat je internet ook moet bekijken als een economisch gegeven en als bron van inkomsten. En wil ik je er natuurlijk op wijzen dat een goede beveiliging absoluut onmisbaar is, zowel voor wie surft als voor wie de website maakt!
Servan Huegen, eigenaar, JobServant
Dat internet thuis hoort in elke bedrijfsstrategie is misschien een beetje teveel van het goede. Ik kan me organisaties voorstellen die hier geen behoefte aan hebben, al moet ik goed nadenken welke (biologische boer zonder stroom?). Ik mis belangrijke voordelen voor bedrijven, zoals crowd sourcing, reputatiemanagement en via sociale media achterhalen wat de klant van je product of dienst vindt en wat er aan te verbeteren valt. Dit advies zal eerder bij de marketeer dan bij de ict'er vandaan komen. De ROI speelt een belangrijke rol, hoe moeilijk deze soms ook te achterhalen is. Hoe kan je vooraf bepalen wat de opbrengsten zijn van bijvoorbeeld crowd sourcing?
Bas van Ulzen, eigenaar, PMtD Online
Het is volgens mij te makkelijk om aan te geven dat internet geen plek heeft in de bedrijfsstrategie van organisaties en dat de kansen niet worden benut. Het besef is wel aanwezig binnen de diverse bedrijfsonderdelen, zowel aan de business- als aan de ict-zijde.
Waar denk ik de complexiteit zit is rond het eigenaarschap van het kanaal en de samenhang. Internet is een veelzijdig en aanvullend kanaal. Het biedt mogelijkheden voor sales en service, maar ook voor branding en kostenbesparing in de vorm van self-services. Ook klanten beginnen een rol te krijgen in de invloed en impact op het kanaal en van organisaties wordt verwacht dat ook hier de site in gaat voorzien.
Ik denk dat er op allerlei deelgebieden/afdelingen mogelijk goede initiatieven worden opgestart. Meestal vanuit eigen doelstellingen. Helaas is er vaak geen kapstok (lees: online strategie) waar deze initiatieven aan kunnen worden opgehangen en is het effect voor zowel de organisatie als haar klanten niet maximaal. Of ict-/automatiseringsexperts hier een rol in kunnen spelen, weet ik niet. Mogelijk wel, maar zeker niet alleen. De business dient hier leidend in te zijn.
Jan van Leeuwen, zelfstandig ict-consultant, Stajl IT-Consulting
Kom eens in Oostenrijk kijken, dan beleef je iets dat je in Nederland niet voor mogelijk houdt. Bedrijven met goede producten die met e-commerce een enorm potentieel kunnen aanboren, doen het niet omdat het te veel moeite is, ze het niet begrijpen, etc. En dan… gaan ze failliet. Nederland is zo slecht nog niet, geloof me.
Experts gezocht
Computable is bezig om al zijn 25 topics te voorzien van een expertpanel. Voor de komende tijd zijn wij op zoek naar experts op de volgende vakgebieden:
Internet: internet@computable.nl
eHRM: ehrm@computable.nl
Besturingssystemen: besturingssystemen@computable.nl
Beleid: beleid@computable.nl
Maatschappij: maatschappij@computable.nl
ICT-branche: ict-branche@computable.nl
Ben jij expert op een van bovengenoemde vakgebieden, stuur dan een e-mail met je gegevens (naam, functie, bedrijf, werkzaamheden) naar het bijbehorende e-mailadres.