Allereerst dient een hoster inschreven te zijn bij de Kamers van Koophandel in Nederland (KvK) en een geldig BTW-nummer hebben. De volledige NAW-gegevens en een duidelijke indicatie van de prijzen moeten duidelijk worden vermeld op de website, offerte of overeenkomst. Verder mogen er in mijn ogen geen onbeperkte diensten of Fair Use Policy-diensten worden aangeboden daar onbeperkt en Fair Use niet bestaan. Een hostingbedrijf dient de algemene voorwaarden te hebben gedeponeerd bij de KvK en dient deze volledig te vermelden op de website.
Een hostingprovider dient bij overschrijding van de limieten duidelijk af te stemmen wat de keuze van de klant is en bij een uptime garantie te vermelden welke consequenties er zijn als de beloofde garantiespecificaties niet worden gehaald.
Een hostingprovider moet DNS (Domain Name Server) draaien conform Request for Comments 1912 en 2182. Een van de belangrijkste uitgangspunten is dat er minimaal twee DNS-servers actief zijn, waarvan er minimaal één op een fysiek andere locatie is ondergebracht en gebruik maakt van een ander netwerk.
Een hostingprovider moet lid zijn van de (SIDN) Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (deelnemer categorie I). De reden hiervoor is dat webhosting en domeinnaamregistraties onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Een hostingprovider moet zijn hosting aanbieden op in Nederland geplaatste servers, tenzij uitdrukkelijk anders gewenst en overeengekomen met de klant. De reden hiervoor is dat een in Nederland geplaatste server de snelste verbinding met de minste tussenstations (hops) zal hebben voor de overwegend Nederlandse klant. Dit komt dus de kwaliteit van de dienstverlening ten goede.
Een hostingprovider moet zijn servers plaatsen in een Nederlands A-kwaliteit datacenter met een dito netwerk. Met het kiezen van een A-kwaliteit datacenter wordt geborgd dat de locatie van de servers voldoet aan de minimale eisen op het gebied van (brand-)veiligheid, beveiliging, redundantie, stroomvoorziening, klimaatbeheersing en toegangsbeheer. Het netwerk moet op minimaal twee carriers zijn aangesloten en actief zijn, één daarvan moet zich kwalificeren als tier-1.
Er moet sprake zijn van een back-upscenario voor hardwarestoringen (bijvoorbeeld een redundante routerconfiguratie). En hostingprovider zorgt dat de security van zijn systeem altijd gewaarborgd is en zorgt ervoor dat altijd de nieuwste pakketten (software) geïnstalleerd zijn. Denk aan het operating system, PHP, MySQL Kernel, controlepaneel, FTP etc.
Een hostingprovider moet de hostingservers in eigen beheer hebben (dus root acces en 24/7 bereikbaar) of dedicated server(s) gebruiken welke 24/7 binnen een uur toegankelijk zijn. Bij een storing is het van cruciaal belang dat de hostingprovider (die eigen servers gebruikt) direct fysiek toegang heeft om deze storing te verhelpen. De hostingprovider mag hierbij gebruik maken van leveranciers welke namens hem handelen en de storing kunnen verhelpen.
Een hostingprovider moet minimaal telefonisch bereikbaar zijn tijdens kantooruren. Tijdens kantooruren moet de klant telefonisch contact kunnen opnemen met zijn hostingprovider voor het beantwoorden van vragen. Indien de hostingprovider of zijn helpdesk in gesprek is moet de klant binnen afzienbare tijd (lees: vijftien minuten) worden teruggebeld.
Een hostingprovider moet buiten kantooruren in het geval van een storing telefonisch bereikbaar zijn binnen twaalf uur. Indien er sprake is van een ernstige storing (bijvoorbeeld een mail of webserver die niet meer functioneert) moet de klant binnen acht uur te woord gestaan worden (24 uur per dag, zeven dagen per week)
Een hostingprovider moet dagelijks back-ups maken en deze extern opslaan. Back-ups maken van webhostingaccounts kan redelijkerwijs niet verlangd worden van de klant. Daarom is de hostingprovider verantwoordelijk voor het maken van deze back-ups op dagelijkse basis. Hieronder wordt verstaan de website, eventuele databases en e-mail. Of de hostingprovider dit door volledige of door zgn. incrementele back-ups doet is voor eigen verantwoordelijkheid. Wel moeten de back-ups minimaal op een extern medium (tape, cd, dvd, back-up server, NAS) worden opgeslagen.
Een hostingprovider moet werkzaamheden 72 uur vooraf vermelden op zijn website en/of via mail, behoudens noodgevallen waarin direct handelen noodzakelijk is. Nog steeds dient de hostingprovider dan wel melding te maken aan klanten en/of deze te melden via de (storings)website.
Een hostingprovider moet de downtime van zijn servers beperken tot twaalf uur, dus na het uitvallen van een server dient de hostingprovider binnen deze termijn weer aan het draaien te hebben of anderszins binnen deze tijd een al dan niet tijdelijke oplossing te vinden voor de gestopte services.
Een hostingprovider moet vragen beantwoorden en verzoeken starten (tenzij hiervoor een handeling van de klant benodigd is, welke uitblijft) binnen één werkdag.
Bij de beschrijving van de hostingpakketten wordt vermeld (op website, offerte of overeenkomst) welke faciliteiten inbegrepen zijn bij het hostingaccount en welke faciliteiten mogelijk zijn tegen een meerprijs (waarbij deze duidelijk vermeldt dient te worden). Hieronder wordt minimaal het volgende verstaan:
* is een domeinnaam inbegrepen bij het hostingaccount;
* aantal inbegrepen POP-mailboxen;
* aantal databases (welk soort en welke versie);
* al dan niet gebruik toegestaan van CGI/Perl (versie vermelden);
* al dan niet gebruik toegestaan van PHP (versie vermelden);
* worden bezoekersstatistieken standaard geleverd.
Natuurlijk zijn is er nog veel meer wat telt maar als aan de bovenstaande (minimale) eisen wordt voldaan kan je naar mijn mening wel spreken over kwaliteitshosting.
Nou nou wat een onzin. Ik citeer “Een hostingprovider moet lid zijn van de (SIDN)”
Als de hosting provider nou eens even niets met domeinnamen te maken wil hebben met de extentie .nl Slaat werkelijk nergens op dit artikel
Ik vind eerder je reactie onzin, de reden dat ik vind dat je lid moet zijn van de SIDN is omdat je dan zelf 100% controle hebt over de .NL namen en niet via via je .NL registreren omdat je dan afhankelijk bent van een reseller en dus niet alles in eigen hand hebt. Hierdoor kan je IMO niet de service verlenen die je met een SIDN lidmaatschap wel kunt verlenen. En om nu een artikel als onzin te bestempelen op basis van deze ene regel…
Hoewel wat cru geformuleerd ben ik het wel eens met de eerste reactie. Lidmaatschap bij het SIDN zegt niets over de kwaliteit van een hoster. Het werken met tussenpersonen is een geaccepteerde en veelvoorkomende manier van werken. Bij lage volumes immers wegen de kosten van een lidmaatschap niet op tegen de voordelen. Zonder lidmaatschap blijft het mogelijk om gebruik te maken van eigen DNS-servers. Ik zie dus niet in welke service je zonder lidmaatschap niet zou kunnen verlenen!