U belooft te veel. Of ja, niet u natuurlijk maar die ander. Bijna de helft van de ict'ers vindt dat ict-dienstverleners te gemakkelijk beloven dat een opdracht kan worden uitgevoerd.
Op zich is er niks mis met beloven maar het waarmaken blijft vaak achterwege. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar ict-dienstverlening. Nu is dit geen nieuws want dit onderzoek wordt elk jaar uitgevoerd en de uitkomsten zijn elk jaar hetzelfde. Mijn column hierover ook.
Als dit nog een paar jaar zo door gaat dan is het imago van een ict-dienstverlener hetzelfde als dat van een autohandelaar. Die vertrouw je ook niet. Ziet hij er louche uit, dan weet je hij draait de kilometerstand terug. Heeft hij een net pak aan, dan weet je die auto die ik net heb ingeruild, staat nu al op marktplaats voor het dubbele. Ook als mijn auto kapot is, kunnen ze mij van alles wijsmaken. Als mijn garage zegt dat de linker trapas van de versnellingsbak kapot is, dan geloof ik dat meteen en leg ik driehonderd euro neer voor een nieuwe trapas, want je kunt wel een tweedehands nemen, maar die kunnen geen 1300 toeren aan. Ik weet niet eens wat ik heb opgeschreven.
Tandarts
Vorige week zat ik bij de tandarts. Toen dacht ik, die man kan hetzelfde trucje uithalen als mijn garage. Een tandarts is ook gewoon een kleine zelfstandige die een beetje omzet wil draaien. Hij kan me ook van alles aansmeren. Pas als hij mij tweedehands kronen zou gaan aanprijzen, zou ik achterdochtig worden ('deze zijn van een oud vrouwtje geweest').
Zo is het ook met ict-dienstverleners. Klanten hebben er te weinig verstand van om te beoordelen of iets wel of niet kan. Ze moeten maar vertrouwen op de blauwe ogen van de dienstverlener. Daarom is innovatie ook zo belangrijk voor de ict-industrie. Dan kunt u de klant dingen blijven beloven die ze niet snappen. Of ja, niet u natuurlijk maar die ander.
Overigens ga volgend jaar weer dezelfde column schrijven. Dat beloof ik u.
Een tendentieus artikel.
‘Zo is het ook met ict-dienstverleners. Klanten hebben er te weinig verstand van om te beoordelen of iets wel of niet kan. Ze moeten maar vertrouwen op de blauwe ogen van de dienstverlener’
Of zich goed laten informeren, door een derde niet-belanghebbende partij. Een aanbieder heeft de plicht juiste informatie te verstrekken, maar een klant heeft de plicht zich goed op de hoogte te stellen.
Onwetendheid is geen excuus.
Doe eens een normale foto.
Wat doe je met die hand in je gezicht ??
goeie tip, bedankt!
“Overigens ga volgend jaar weer dezelfde column schrijven. Dat beloof ik u.”
Heel erg jammer….
“Overigens ga volgend jaar weer dezelfde column schrijven. Dat beloof ik u.”
He 🙂 das net als in de ict Jacob.. Daar is ook iedereen druk bezig om re-usable-code te schrijven. Lijkt een beetje op het Java principe maar dan in columns. Write once, Publish many times.
Nu maar hopen dat je per publicatie betaald word 😛