De recessie versnelt de acceptatie van bellen over IP, ofwel Voice over IP (VoIP), bij het MKB in Nederland. BBeyond, leverancier van breedbanddiensten over DLS en glasvezel, merkt dat door het huidige economische klimaat het MKB op zoek is naar oplossingen om te besparen op ICT-kosten. De focus op kosten zorgt ervoor dat nu ook het MKB massaal overstapt op VoIP.
De groot zakelijke markt staat al langer open voor nieuwe technologieën zoals VoIP, zoals blijkt uit een rapport van Forrester. Het MKB liet echter op zich wachten. Deze doelgroep stapt pas over naar een nieuwe techniek wanneer deze zich helemaal heeft bewezen, of wanneer kostenbesparingen binnen het bedrijf centraal staan. Dit ondervindt BBeyond aan den lijve. Een van de manieren om kosten te besparen als MKB-er is VoIP.
Oscar de Vries, manager sales en marketing van BBeyond: ‘We merken dat ondernemers door de kredietcrisis minder budget hebben, waardoor ze op zoek zijn naar kostenbesparingen. Een technologie die daar snel en eenvoudig aan bij kan dragen is VoIP. Door te telefoneren over een internetverbinding kan een ondernemer fors besparen op abonnements- en verkeerskosten, zonder investeringen in dure centrales.’ Volgens De Vries ligt de focus overduidelijk op besparen, waardoor juist nu veel bedrijven overstappen op VoIP. ‘We hebben in het eerste kwartaal van 2009 al twee keer zoveel telefonieoplossingen verkocht als vorig jaar.’
Beheerde telefonieoplossing
Een andere manier om tegen VoIP en kostenbesparing aan te kijken is het uitbesteden van telefonie, de zogeheten beheerde telefonieoplossing. Door het beheer van telefonie uit te besteden aan een serviceprovider, hoeven ondernemers niet te investeren in een dure telefooncentrales en bijbehorende netwerken. De zorg van telefonie wordt volledig uit handen genomen, zodat ondernemers zich kunnen richten op hun core business. Naast additionele functionaliteiten kunnen hiermee op de langere termijn aanzienlijke kostenbesparingen worden gerealiseerd.