Xcess expertise center uit Leusden neemt het Amersfoortse Advida over. Beide bedrijven zijn actief in het ontwikkelen van maatwerk, gebaseerd op het Microsoft-platform. Advida is gespecialiseerd in systemen voor facilitair beheer. Met de acquisitie wil Xcess zijn positie op de markt voor klantspecifieke oplossingen versterken. Voor de klanten van Advida betekent de overname dat de continuïteit voor de langere termijn is gegarandeerd.
Bij Advida uit Amersfoort werken vier man. Het bedrijf ontwikkelt applicaties voor facilitair beheer, voornamelijk gebaseerd op het .Net-platform van Microsoft. De toepassingen beperken zich niet tot gebouwbeheer, maar zijn bijvoorbeeld ook bedoeld voor het beheer van armaturen (zoals lantaarnpalen) of schoonmaakroosters (NS Poort, de vastgoedtak van NS is een klant). Vooral lokale overheden zijn klant.
Xcess expertise center is met dertig medewerkers een stuk groter dan Advida. Het bedrijf is Microsoft Gold Partner en ontwikkelt klantspecifieke oplossingen op basis van .Net en SQL Server. Het bedrijf heeft als expertisegebieden database-beheer, servicegeoriënteerde architectuur, business intelligence, integratie-oplossingen en – sinds kort – relatiebeheer (crm: customer relationship management). Xcess beschikt ook nog over een plukje MS Access, waar de naamgeving van het bedrijf ook van is afgeleid. 'Dat was in 1995, toen we begonnen, nog een ontwikkelplatform', stelt een woordvoerder.
Met de overname van Advida wil Xcess zijn positie op de markt van klantspecifieke oplossingen versterken. Bovendien kunnen de klanten van Advida profiteren van een bredere expertise van het Microsoft platform en wordt de continuïteit van de dienstverlening voor de langere termijn gegarandeerd, aldus Xcess.