WatchGuard, leverancier van VPN- en UTM firewall-oplossingen, breidt zijn partnerprogramma uit. Dit heeft alles te maken met de keuze van het bedrijf om ‘meer de managed serviceskant op te gaan’, zegt Marco Weeber regional sales manager Benelux, Nordics, Middle East en Africa.
WatchGuard presenteert in juni zijn nieuwe besturingssysteem FirewareXTM. Met behulp hiervan kunnen resellers Security as a Service aanbieden. Een extra aanbod dat hierbij gedaan kan worden is 24-uurs ondersteuning vanuit WatchGuards Europese support center dat eind vorig jaar in Amsterdam is ingericht. Als gevolg hiervan worden een aantal voorwaarden en voordelen aan WatchGuards Secure Partner Programm toegevoegd.
Resellers die de Professional of Expert Partnership-status willen halen of houden zullen ook mensen moeten trainen op het gebied van managed services. Daarom komt er naast de technische Basic- en Advanced training een derde technische training, zegt Weeber. "Over de naam moeten we nog een beslissing nemen maar waarschijnlijk wordt het de Managed Services Plus-training. Binnen de salescertificering moeten mensen natuurlijk ook een gedegen training op services krijgen maar dat gaan we vooralsnog op individuele basis doen. Het verschil in ervaring tussen verkopers is zo groot dat het moeilijk is daar een standaardtraining voor te maken."
Weeber geeft toe dat ook onder technisch personeel een groot verschil in kennis en ervaring kan zijn. "Toch hebben we besloten met een standaardtraining te gaan werken. Maar als onze presales mensen merken dat het technisch personeel van een partner voldoende heeft aan een korte update, zullen we niet verwachten dat ze urenlang in een klaslokaal gaan zitten waar alleen maar zaken worden verteld die ze al weten."
Resellers die voldoende medewerkers op het vereiste niveau hebben, krijgen daar uiteraard ook iets voor terug, benadrukt Weeber. "Ze krijgen bijvoorbeeld scherpere inkoopprijzen." Maar het grootste voordeel is misschien wel dat ze iedere maand opnieuw een factuur kunnen sturen naar hun klanten. "Returning revenu is in deze economische situatie erg prettig voor de reseller. Als het om een of twee klanten gaat, zal hij er niet veel van merken maar bij vijftig klanten of meer wordt dat toch zeer interessant."