Ict-medewerkers van Avans Hogeschool krijgen binnenkort een training over technisch schrijven. De cursus is bedoeld voor automatiseerders die zich bezighouden met het schrijven van bijvoorbeeld systeemdocumentatie, werkinstructies en aanbevelingen. De werknemers hebben laten weten behoefte te hebben aan ondersteuning hierbij.
De training moet de 25 ict-beheerders van de school een mix van theorie en praktijk bieden. Tijdens de lessen komen onder andere het maken van een stappenplan en het schrijven voor specifieke doelgroepen aan bod. Ook leren de ict'ers hoe zij structuur in een tekst kunnen aanbrengen.
De cursus duurt in totaal anderhalve werkdag. Na de eerste dag krijgen de automatiseerders een schrijfopdracht, die zij binnen enkele weken moeten afronden. Tijdens de tweede cursusdag worden de resultaten besproken.
Als de lessen een succes zijn, krijgen ook medewerkers van Avans' service- en helpdesk de training aangeboden. De cursus wordt verzorgd door tekst- en vertaalbureau Languages & Localization.
Hopen dat de kraai van Avans daar wat van leert.
Gasten die daar zitten…amai amai amai…
Al enkele jaren een vast onderdeel in het Informatica-curriculum van hogeschool Windesheim (Zwolle): studenten leveren in projecten niet alleen softwareproducteh op maar ook handleidingen t.b.v. eindgebruikers en beheerders. Hiertoe worden de studenten begeleid m.b.v. communicatieworkshops.
@ Wim,
denk jij serieus dat de kraai van Avans dat niet doet?
Ja Wim, dat zijn de leerlingen. Wij als ICT Kraaien van Avans (medewerkers) gaan nu over van glimmende dingen pikken naar met onze kraaiensnavel technische handleidingen schrijven.
Een handleiding leren schrijven is een, maar je kunnen verplaatsen in de doelgroep is nog veel belangrijker.
Als techneuten kunnen we nog lachen om : “press any key to continue” …. “where’s the any key?” maar de niet techneuten hebben hier toch een ander idee over.
Dito voor de oma van een oud collega die haar eerste mobieltje kreeg. Na aanzetten vraagt dat apparaat om een pin-code. Na 3 keer de verkeerde pin-code ingetikt te hebben, blokkeerde de telefoon. Wat bleek: het oude dametje tikte de pin-code van haar bankpas in….
Hopelijk wordt dit “leren inleven” ook onderdeel van de training
Ik leef me in:
De pin-code was 3 keer goed.
De vraag van het apparaat was verkeerd voor deze oma.