Succesvol werven via online netwerken is niet zo makkelijk als het lijkt. Effectief werven via bijvoorbeeld LinkedIn kost tijd en energie. Zeven tips van tijdschrift IntermediairPW om ook op de lange termijn baat te hebben bij social networking.
Wees selectief
Zorg voor de kwaliteit van je relaties. Laat niet zomaar iedereen toe en benader niet iedereen. Een regel kan bijvoorbeeld zijn dat iemand minstens een keer gesproken moet hebben of telefonisch contact moet hebben gehad. Het gaat erom dat de gebruiker een drempel opwerpt. Visitekaartjes stuur je ook niet zomaar.
Creëer de juiste omvang
Zorg ervoor dat je netwerk een goede grootte heeft. LinkedIn heeft een functie waarmee je kunt zien welke contacten uit je Outlook-adressenboek ook via LinkedIn aan je verbonden zijn. Relaties die er nog niet instaan, kun je allemaal tegelijk uitnodigen. Het is wel zo attent om de mensen die je lang niet gesproken hebt, ook even een persoonlijk bericht te sturen. Als je interesse hebt in een vriend van een vriend, is het wel zo netjes om dat via je rechtstreekse relatie te doen.
Wat kun je terugdoen?
Het is leuk als je meer dan vijfhonderd contacten hebt, maar zijn ze ook bereid om zich voor jou in te zetten? Pas als de bereidheid hoog genoeg is, heb je een netwerk van ambassadeurs die jou willen aanbevelen bij anderen. Nu gaat wederkerigheid een rol spelen: ik help jou als jij mij helpt. Je moet dus zelf af en toe iets terugdoen.
Geef alle info
Als je een goed netwerk hebt opgebouwd, is het niet genoeg om ze een vacature te sturen. Zorg ervoor dat de mensen van wie je hulp verwacht gedetailleerd weten wat je zoekt. Verwijs ze niet naar een website, maar geef ze persoonlijk maatwerk. Dat kost tijd, maar de kans op resultaat is veel groter.
Maak het makkelijk
Maak het je contacten gemakkelijk contact met je op te nemen. De wil om je te helpen kan er zijn, maar als ze moeite moeten doen om contactgegevens te vinden, wordt het lastig. Zorg er dus voor dat je telefoonnummer bekend is en laat weten dat je altijd gebeld mag worden als iemand een geschikte kandidaat kent.
Geef feedback
Oke, het is gelukt. Je hebt een goede kandidaat gevonden dankzij een van je contacten. Denk niet dat daarmee de kous af is. Geef feedback aan de persoon die jou geholpen heeft. Als je dat niet doet, hoef je een volgende keer waarschijnlijk niet meer op hem of haar te rekenen.
Geen Hyves
Hyves is niet echt geschikt voor het werven van kandidaten. Het is een netwerk voor sociale contacten en niet voor zakelijk verkeer. Voor een studentenbaan of vakantiewerk is het wat anders, maar mensen die via Hyves benaderd worden voor een serieuze baan, vinden dat doorgaans niet prettig.
Een goede lijkt me ook: gebruik je medewerkers!
Zij zitten zelf in de sociale netwerken, zijn er actief, hebben er vrienden en connecties. Je kunt (ik overdrijf natuurlijk) als 40+ recruiter wel een account aanmaken met 4 vrienden, maar beter om die 25 jarige sales man met 200 contacten die actief blogt, twittert etc in te zetten.
Hyves is overigens absoluut wel geschikt. Met >7 miljoen profielen kun je niet stellen dat je doelgroep er niet zit en uit onderzoek is gebleken dat het leeuwendeel wel degelijk (goede) aanbiedingen op prijs zal stellen. Nadruk op goed, geen spam dus.
Voor online talent werven zijn er ook andere mogelijkheden om direct in contact te komen met 200.000+ studenten in Nederland en daarbuiten. Kijk eens op http://www.directstudents.nl