De Britse operator BT zet 15.000 werknemers aan de deur, vooral wegens de ‘onaanvaardbare prestaties’ van BT Global Services. De afdeling gaat door een forse reorganisatie. De impact op Nederland is nog onbekend.
De 15.000 nieuwe ontslagen komen bovenop de reeds 15.000 eerder aangekondigde jobverliezen. En ook voor volgend jaar verwacht de telecomoperator een gelijkaardig getal. BT telt in totaal 147.000 medewerkers, waarvan 105.000 voltijds.
BT Global Services, dat zijn hoofdzetel buiten Groot-Brittannië in Brussel heeft, staat voor 40 procent van de omzet van BT. Er wordt voor liefst 1,3 miljard pond (1,44 miljard euro) afgeschreven op contracten waarvan de waarde veel te optimistisch in de boeken werd verwerkt. Er wordt nog altijd onderhandeld over twee contracten, waarvan NHS hospitals in Londen. BT heeft nog reuzencontracten met Unilever en AB Inbev uit Leuven.
BT Global Services gaat door een forse reorganisatie en zal zich voortaan toeleggen op drie grote segmenten. In Groot-Brittannië blijft het uiteraard zijn it-netwerkdiensten aanbieden. Daarnaast richt het zich op grote zeer belangrijke multinationals voor connectiviteit en core portfolio van diensten en producten. Er wordt tevens een nieuwe afdeling opgericht: ‘BT Global Services Enterprises’ die zich met een beperkt portfolio zal toeleggen op bedrijven in een aantal ‘key countries’. De woordvoerder wou niet zeggen welke diensten niet langer aangeboden zullen worden en welke ondernemingen dan wel nog in aanmerking komen als klant voor BT Global Services. Hij benadrukte wel dat de Benelux een belangrijke markt is voor BT.