Een jaar geleden fantaseerde Harold van Wijk, sales manager van MCC, openlijk over een nieuwe vorm van samenwerken met de resellers. Hij noemde dit een apothekersconcept. Het plan is nooit van de grond gekomen, omdat het volgens Van Wijk is ‘ingehaald door de tijd’. De belofte dat MCC meer zou doen aan opleidingen voor resellers is de distributeur wel nagekomen.
Van Wijk sprak op de twaalfde TeleVisie Beurs in april 2008 over een wand met laatjes waaruit resellers producten konden kiezen om oplossingen samen te stellen. Op dat moment was het een realistisch toekomstscenario, vindt Van Wijk nu nog, maar door veranderingen in de markt is het nu niet meer uitvoerbaar. "Vooral op het gebied van software heeft er het afgelopen jaar een aardverschuiving plaatsgevonden", zegt Van Wijk. "Software wordt steeds vaker on demand geleverd. Klanten sluiten een abonnement af op basis van het aantal gebruikers. Dankzij SaaS is de noodzaak voor ons apothekersconcept vervallen."
Richard Beers, productmanager PrePaid en Mobiele Data bij retailer Belcompany, is er niet rouwig om dat het concept niet van de grond gekomen is. "Ik denk dat het voor kleine, zelfstandige ondernemers wel heel interessant had kunnen zijn. Maar wij hebben rechtstreeks contact met leveranciers en zien MCC meer als een doorgeefluik voor de producten. Voor ons is het vooral belangrijk dat ze snel voldoende producten kunnen leveren en afspraken nakomen. En dat doen ze."
Ook Hindrik-Jan Dorgelo van it-reseller Forcys loopt niet warm voor het apothekersconcept. "Wij zijn nog maar pas klant bij MCC, dus ik hoor er nu voor het eerst van, maar ik denk niet dat het kans van slagen had gehad. Volgens mij functioneert zoiets echt niet. Ik zou er in ieder geval geen gebruik van hebben gemaakt."
Opleidingen
Een jaar geleden beloofde Van Wijk ook dat MCC zijn Competence Center zou uitbreiden. Onder de vlag van het Competence Center verzorgde de distributeur een opleidingenprogramma voor telecom- en it-resellers. "We verzorgden eigenlijk alleen opleidingen op aanvraag", licht Van Wijk toe. "Nu hebben we meer regelmaat in onze trainingen aangebracht. We hebben het Competence Center omgedoopt in Mobile Academy Café en verzorgen nu vier keer per jaar een uitgebreide hands on-training over smartphones op een locatie in het midden van het land. Daar is duidelijk behoefte aan, want er komen per keer ongeveer honderd partners op af."
De trainingen staan open voor alle bestaande en nieuwe relaties van MCC, maar worden vooral gevolgd door it’ers. Die hebben volgens Van Wijk namelijk nog een flinke inhaalslag te maken. "We gaan tijdens het Mobile Academy Café niet alleen in op de hardware, maar vooral op de applicaties die op smartphones kunnen draaien, zoals navigatieproducten. Het kennisniveau van telecomresellers op dat gebied is over het algemeen goed. De it-resellers hebben nog een duidelijke achterstand in kennis."
Dorgelo van it-reseller Forcys zegt dat zijn team goed op de hoogte is van de mogelijkheden met smartphones. "Maar ik kan me voorstellen dat andere it-specialisten, en dan vooral de it-retailers, wel een kennisachterstand hebben."
Forcys heeft nog geen gebruik gemaakt van het opleidingenprogramma, maar dat komt volgens Dorgelo doordat de reseller nog niet zo lang zaken doet met MCC. "We zijn via Quote (dat net als MCC deel uitmaakt van de Triade Groep, red.) bij MCC beland. Ik denk dat we wel een beroep zullen doen op de opleidingen van MCC als we een nieuwe medewerker krijgen, maar op dit moment is ons hele personeel al voldoende geschoold."