Dienstverlener Sogeti heeft tweehonderd werknemers in India. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2008 van het bedrijf. Het aantal van tweehonderd werknemers wordt een kritisch aantal genoemd door de dienstverlener. 'Vanaf tweehonderd werknemers tel je mee in India. Je kunt meer opdrachten aannemen. De organisatie daar krijgt meer volume', zegt een woordvoerder van de organisatie. In India heeft de dochter van Capgemini vooral softwaretesters zitten.
De ict-dienstverlener had vorig jaar het voornemen om de offshore-activiteiten in India sterk te laten groeien. Het wilde hierdoor meer omzet genereren. De omzet van Sogeti groeide in 2008 met 16 procent naar 335,3 miljoen euro. De winst steeg met 19 procent naar 63,4 miljoen euro. Hiermee is de dochter de grootste groeier binnen de Capgemini Group.
Daarnaast haalt de dienstverlener steeds meer omzet uit projecten (tegen vaste aanneemprijs) en niet meer uit detachering ('uurtje-factuurtje'). Was de verhouding van projecten met resultaatverplichting en detachering in 2005 nog 20/80, in 2008 was de verhouding 40/60. 'We nemen dus steeds meer verantwoordelijkheid voor processen bij de klant', aldus het jaarverslag.
Aarzelend
Het bedrijf zegt wel de recessie te voelen. 'Aan het einde van het eerste kwartaal van 2008 kregen wij te maken met een aarzelend betalingsgedrag van enkele klanten', schrijft ceo Jeroen Versteeg in het jaaroverzicht. Het bedrijf doet geen uitspraken over de vooruitzichten van 2009.
‘Vanaf tweehonderd werknemers tel je mee in India. Je kunt meer opdrachten aannemen. De organisatie daar krijgt meer volume”
Ik ben bang dat “deze eerste 200 werknemers” slechts de voorlopers voor vele Sogeti-medewerkers die nog gaan volgen. Gezien het huidige klimaat in nederland, de economische crisis, de hype dat “alles steeds goedkoper moet”, de verregaande uitholling van de nederlandse ict arbeidsmarkt.
Ik heb – elders op internet – al berichten zien staan van internationale werknemers die de keuze krijgen
– Verhuizen naar India om je baan te behouden, tegen een fractie van je westerse salaris of…
– Exit, her-aus, dumped, ontslagen worden
Zalig die Globalisering:
“Werk en arbeid” zijn verworden als water..
Waarbij alles gaat stromen naar het laagste salaris en onkosten punt in het ict landschap, waar dat ook ligt ter wereld.
De persoonlijke en menselijke belangen van mensen worden compleet opgeofferd aan de belangen van bedrijven.
Komt inderdaad de eerder voorspelde wijsheid van Dhr E. Fuld – voorzitter van de NGN uit…
“Change (from country,work of profession) or
“Die (wegens gebrek aan inkomsten).
Ronald,
wederom tenenkrommend, je domheid. Kom eens met 1 enkel concreet voorbeeld van een nederlander, die voor een fractie van zijn salaris naar indie wordt getuurd door zijn werkgever. Eentje maar.
Hier wat realiteit dan: Het opleidingsniveau van IT-ers in Indie is zeer hoog, vergelijkbaar of zelfs beter dan in NL. Daarnaast studeert hier in NL gemiddeld nog geen 1% af, van wat er in Indie jaarlijks aan de universiteiten afstudeert. De gecombineerde behoefte aan IT-ers in de Westerse landen en het feit, dat men door offshoring naar Indie vele miljoenen direct kan besparen (Men HEEFT hier in NL simpelweg niet de benodigde aantallen, vandaar de continue krapte op de IT arbeidsmarkt) zorgt voor de sterke groei van offshoring naar landen als Indie en de Filippijnen.
Het tekent je gebrek aan inzicht en kennis, dat je aankomt met een kolderverhaal, als zouden nederlandse IT-ers nu verhuisd worden naar Indie voor een schijntje.
klok en klepel, begijp je?
En in de toekomst neemt die krapte op de arbeidsmarkt alleen maar toe aangezien de vraag zal toenemen terwijl -zoals blijkt uit een onderzoek van de branche organisatie- de instroom vanuit het onderwijs dit bij lange na niet kan opvangen.
Overigens zal elke organisatie ervoor moeten waken niet alle kennis over de grens te gooien en daarmee (te) afhankelijkheid wordt van deze buitenlandse kennis.
Een goede balans tussen outsourcing & insourcing; ofwel zorg ook dat je de kennis die je outsourced ook in dichtbij in eigen huis hebt
@Nike: Volgens mij is het een kwestie van tijd… zo maar een voorgevoel welke kant het op gaat met de nederlandse ict arbeidsmarkt. Kijk maar naar de trends en verschijnselen van de afgelopen jaren. Ik heb er (helaas) nog geen keiharde bewijzen voor. Just an uneducated guess
Hoe is het nu met je tenen ? 😛
Off-shore heeft zijn voor- en nadelen en geloof me, er zitten wel degelijk grote nadelen aan die in eerste instantie niet gezien worden.
In Nederland geldt de regel afspraak is afspraak net wat meer dan in sommige off-shore landen waar het ook nog wel eens is; komt het vandaag niet, dan komt het morgen wel af…om maar een voorbeeld te noemen.
Het is kwantiteid vs kwaliteit… maak uw keuze…
Quality is a choice.