De Raad van Bestuur van dienstverlener Ordina ontvangt vandaag een petitie over de 61 medewerkers die kort na hun verhuizing naar branchegenoot Centric door hun nieuwe werkgever werden ontslagen. De vakbonden FNV Bondgenoten en De Unie overhandigen de pleitbrief aan Marcel van Buren, de secretaris van de raad. Vrijdag 15 mei bespreken de bonden de brief inhoudelijk met directeur Kasteel.
In de petitie vragen de bonden aan de dienstverlener om de ontslagen oud-medewerkers te laten delen in het bestaande sociaal plan van Ordina. Centric, formeel de werkgever van de 61, heeft voor hen nog geen sociaal plan opgesteld en wil individuele ontslagvergoedingen afspreken. Ook Ordina heeft te kennen gegeven dat de gedupeerden niet onder het sociaal plan van de dienstverlener vallen. Strikt juridisch zijn beide bedrijven tot niets verplicht.
Moreel
'Je kunt het juridisch bekijken of moreel', zegt vakbondsman Gerard van Hees. 'Het is heel wrang dat de 61 ze het met een soort half sociaal plan moeten doen. Het lijkt er op dat Ordina zijn problemen gewoon wilde uitbesteden. Dat kan een beursgenoteerd bedrijf zich niet veroorloven. We gaan door tot het sociaal plan van toepassing is.'
Waar het uiteindelijk op uitdraait, is voor Van Hees nog onduidelijk. 'Alles is afhankelijk van de goede wil van Kasteel. Hij heeft toch een goede naam hoog te houden.'
Niet winstgevend
Per 1 april 2009 heeft automatiseerder Centric de noodlijdende divisie voor business process outsourcing (bpo) van Ordina overgenomen. Centric kreeg betaald voor deze overname. Ordina stootte de divisie af, omdat die niet winstgevend was. Centric-directeur Gerard Sanderink zei eerder tegen Computable dat hij denkt de bpo-activiteiten weer winstgevend te kunnen maken. Kort na de overname ontsloeg Sanderink 61 oudmedewerkers van Ordina BPO.
Waarom niet afwachten, wat Centric biedt?
FF kort door de bocht! De heer Sanderink heeft natuurlijk interesse in een “betaalde” overname. Vervolgens gaat hij de boel saneren en zet 61 mensen buiten de deur. Is het dan aan Ordina om de handelswijze van Centric op te vangen?
Ordina wist natuurlijk wat er ging gebeuren en heeft op een makkelijke manier de vuil was buiten de deur gegooit.
Maar als je bij een bedrijf als Ordina werkt dan moet je ook wel een enorm bord voor je kop hebben om te denken dat het Ordina iets intresseert als je een kostenpost bent in plaats van een financiele melkkoe.
Het blijft een stelletje cowboys die ten koste van alles voor het grote geld gaan.
In de huidige overcapaciteit in aanbod was het natuurlijk slim van centric om meer werk naar je toe te trekken en hier bovendien voor betaald te krijgen.
Bedrijven zullen onderling verschillen en misschien ben ik naief in deze. Ordina kapitaliseert op menselijke kennis en heeft met zijn organisatie structuur rondom persoonlijke begeleiding wel degelijk zorg voor de medewerker.
@All
Sinds jaar en dag becommentarieer ik diverse artikelen onder de naam NiKe.
De nike van de eerste reactie is dus NIET NiKe.
Waarvan akte.
Volgens mij heeft de OR van Ordina zitten suffen bij de overname of, nog erger, ze hebben hun inmiddels ex-collegae in de kou laten staan. Het afstoten van een afdeling of bedrijfsonderdeel dient toch ALTIJD met een convenant c.q. sociaal (ondernemers-)plan tussen oude en nieuwe werkgevers plaats te vinden?
Bovendien moet in Nederland traditioneel de ex alimentatie betalen, niet de nieuwe partner in verlovingstijd…
Sjaak, gezien je reactie zul je wel een (werkloze) zzp’er zijn en gegooit is met een “d”.
Beide bedrijven zijn natuurlijk goed fout!!
Dit is weer zo’n prachtig voorbeeld van het sociale beleid van Ordina. Altijd de mond vol over maatschappelijk verantwoord ondernemen en dan werk je op deze wijze mensen de deur uit. Ordina heeft hier zijn ware gezicht weer laten zien want men had kunnen weten dat die mensen door Centric ontslagen zouden worden.