De Raad van Bestuur van dienstverlener Ordina ontvangt vandaag een petitie over de 61 medewerkers die kort na hun verhuizing naar branchegenoot Centric door hun nieuwe werkgever werden ontslagen. De vakbonden FNV Bondgenoten en De Unie overhandigen de pleitbrief aan Marcel van Buren, de secretaris van de raad. Vrijdag 15 mei bespreken de bonden de brief inhoudelijk met directeur Kasteel.
In de petitie vragen de bonden aan de dienstverlener om de ontslagen oud-medewerkers te laten delen in het bestaande sociaal plan van Ordina. Centric, formeel de werkgever van de 61, heeft voor hen nog geen sociaal plan opgesteld en wil individuele ontslagvergoedingen afspreken. Ook Ordina heeft te kennen gegeven dat de gedupeerden niet onder het sociaal plan van de dienstverlener vallen. Strikt juridisch zijn beide bedrijven tot niets verplicht.
Moreel
'Je kunt het juridisch bekijken of moreel', zegt vakbondsman Gerard van Hees. 'Het is heel wrang dat de 61 ze het met een soort half sociaal plan moeten doen. Het lijkt er op dat Ordina zijn problemen gewoon wilde uitbesteden. Dat kan een beursgenoteerd bedrijf zich niet veroorloven. We gaan door tot het sociaal plan van toepassing is.'
Waar het uiteindelijk op uitdraait, is voor Van Hees nog onduidelijk. 'Alles is afhankelijk van de goede wil van Kasteel. Hij heeft toch een goede naam hoog te houden.'
Niet winstgevend
Per 1 april 2009 heeft automatiseerder Centric de noodlijdende divisie voor business process outsourcing (bpo) van Ordina overgenomen. Centric kreeg betaald voor deze overname. Ordina stootte de divisie af, omdat die niet winstgevend was. Centric-directeur Gerard Sanderink zei eerder tegen Computable dat hij denkt de bpo-activiteiten weer winstgevend te kunnen maken. Kort na de overname ontsloeg Sanderink 61 oudmedewerkers van Ordina BPO.
Zie http://www.ontslag-krijgen.nl/wet-melding-collectief-ontslag.html.
Hier staat, dat werkgever verplicht is melding te doen bij de bevoegde instantie (CWI). Als ruim zestig mensen ontslagen worden, zal dit van toepassing zijn?
Centric biedt de betreffende personen een schandalig voorstel, dwz het absolute wettelijke minimum minus 1 maand opzegtermijn onder dwang van een bezoek aan de kantonrechter…
Zoals ik het lees heeft Ordina Centric aanzienlijk moeten betalen voor de overname, daarna gooit Centric de mensen eruit, en dan moet Ordina ook nog een keer de ontslagen mensen afkopen?
Dan vraag ik me af wat Centric met die enorme zak geld heeft gedaan die ze hebben gekregen als bruidschat. Ze zouden ook een deel hiervan kunnen vrijmaken voor een nette ontslagregeling…
@anoniem
Je bent kennelijk op de hoogte? Wat is in dit verband het absolute wettelijk minimum? De kantonrechtersformule is dan toch altijd beter?
Dit gebeuren geeft een hele nieuwe betekenis aan het begrip “OUT-SOURCEN”. Als bedrijf A plaats, verkoop je dus gewoon de bron (source) van je problemen (Out) aan een ander bedrijf B.
Bedrijf B laat je dus jouw problemen oplossen en afhandelen, door “de bron van jouw problemen” door te verkopen onder een out-sourcings vlag, praatje, deal.
Stay in touch and informed:
(Nog) werkende icters mogen wel uit gaan kijken dat deze industrietak straks het voorbeeld van de bankenwereld
– “Slechte leningen bank”
– “Sterfhuis constructies bij bv-en”
gaat volgen….
Hierbij word er 1 (fake, dummy) centraal bedrijf opgericht, dat alle overkomplete ict-ers (individueel of per afdeling, bedrijf) – tegelijk gaat opkopen.
Vervolgens zweeft dit bedrijf de kwalitatief betere werknemers eruit en (via IN,OUTourcing, BEDRIJFS OVERNAMES, AFSTOTING) dumpen ze de overcomplete rest op de arbeidsmarkt, tegen lage overheadkosten..
Hoe kan ik me hiertegen beschermen?
1. Het is dus zaak dat je je eigen contacten-netwerk regelamtig onderhoud en zo van intern nieuws op de hoogte blijft, nog voordat het publiekelijk beken word. Dan zit je zelf nooit zonder werkplek en ben je van alles op de hoogte wat jouw baan en inkomsten aangaan
2. Wen er maar vast aan het “hire fire” scenario.
Dit Amerikaanse arbeidsmarkt model zal hier speodig zijn intrede gaat doen. Als je niet voor jezelf zorgt lig je zo in de goot, qua inkomsten.
3. Mensen worden steeds meer gebruikt / laten zich steeds meer gebruiken als weg-werp werkkrachten (wwwk)
De vraag is dan ook… hoe lang sta jij dat nog toe?? Denk hier eens over na bij je volgende arbeids betrekking, baan, opdracht.
Eerst wordt je als medewerker van een grootbank met beperkte inzetmogelijkheden (immers jarenlang bij diezelfde grootbank gewerkt) geoutsourced naar Ordina waarbij je je al niet happy voelt, je had immers voor zekerheid bij de bank gekozen.
Vervolgens wordt je bedrijfsonderdeel dor Ordina verkocht aan Gerard S. en wordt binnen een maand aangekondigd dat er meer dan 60 man uit moet (dat moeten degenen zijn die geen onmiddellijk geld opleveren daar ze door de kredietcrisis op de bank zitten).
Het sociaal beleid van de grootbank was goed, immers ze hebben een goede naam in Nederland hoog te houden (een jaar doorbetaald mogelijk tot herori?ntatie en herplaatsing via een mobiliteitscentrum).
En nu ?
Dit is een makkelijke manier om personeel op een geruisloze wijze te ontslaan.
Grootbank, wat is hierop Uw antwoord met betrekking tot die medewerkers die zich jarenlang voor Uw ICT hebben ingespannen en nu door Gerard S. / Ordina op straat komen te staan ? Schaamt U zich niet ?
Hoe zuur zou het zijn voor de “normale” Ordina medewerker, dat zijn bedrijf aan de afgrond staat, en dat de source (61 medewerkers) met een zak geld naar huis gaan?
@alie: Ordina staat niet aan de afgrond, zie het recente persbericht van 6 mei waarop 8& rendement wordt vermeld.
En die zak geld voor de ex-BPO’ers is ook niet waar, zie de thread hierboven, de vergoeding van Centric lijkt minder dan minimaal.
De deal tussen Ordina en Centric riekt naar een listige ontslagzwendel.
Verbaasd me niets met een HR directeur die van CMG is overgegaan naar Ordina. CMG was ooit omstreden met een listig massaontslag van consultants als uitzendkracht!