Chief information officer Wim Sijstermans van de Belastingdienst krijgt meer macht. Dat is een van de maatregelen die staatssecretaris Jan Kees de Jager neemt na onderzoek naar de informatievoorzieningketen van de fiscus, uitgevoerd door adviesbureau McKinsey. De afdeling B/CICT, de ict-afdeling van de fiscus, behoort ook tot deze keten. 'We nemen alle aanbevelingen van McKinsey over', aldus de staatssecretaris in een vraaggesprek met Computable.
'Voorheen had de cio geen doorzettingsmacht', vindt De Jager. Zo gebeurt het wel eens dat wetswijzigingen veel veranderingen van de ict vereisen. Dat lukt niet altijd in het tijdsbestek dat daarvoor staat. Sijstermans kan nu besluiten de wijzigingen niet door te voeren. 'Er werden risico's genomen om de verandering toch op tijd in productie te nemen. Deze risico's kunnen nu op het hoogste niveau worden afgewogen', aldus de staatssecretaris.
Ook wordt het team ICT-Regie en Architectuur (ICTRA), omgevormd tot de afdeling IT-beleid. Alle beslissingen op het gebied van ict moeten eerst door deze afdeling worden goedgekeurd. Het team van werknemers dat hier zit, wordt verdubbeld.
Minder applicatie-ontwikkeling
De Belastingdienst gaat meer aandacht schenken aan infrastructuur en minder aan applicatie-ontwikkeling. Daartoe wordt de afdeling B/CICT gesplitst in twee afdelingen. 'De afdelingen zijn te veel met elkaar verweven. Daarom werd te veel aandacht besteed aan ontwikkeling en te weinig aan het beheer en de infrastructuur. Dat brengt continuïteitsrisico's', vindt De Jager. Volgens hem heeft deze splitsing geen gevolgen voor de vaste werknemers, maar wellicht wel voor het ingehuurde personeel.
Daarnaast komen er weer chefs op de werkvloer. De fiscus werkte met zelfsturende teams en collegiaal management. 'Hierdoor waren de verantwoordelijkheden onduidelijk', aldus De Jager. 'Het wordt weer een klassieke, hiërarchische organisatie.' Deze maatregel zal, volgens de staatssecretaris, goed ontvangen worden door het personeel. 'Mensen op de werkvloer vinden het prettig dat bevoegdheden nu duidelijk zijn.'
De door de staatssecretaris bedoelde risico’s zijn altijd op het hoogste businessniveau aan de orde geweest. En zo hoort het ook. De vraag is veeleer waarom het hoogste businessniveau de risico’s heeft genomen!
Sijstermans mag dus wettelijk opgelegde wijzigingen uitstellen als de risico’s te groot zijn. Is de belastingdienst hiermee het ijkpunt voor het bedrijfsleven? Doorgaans hangt je als bedrijf een boete boven het hoofd als je niet op tijd conform wettelijke wijzigingen handelt. Ik trek uit dit artikel de conclusie dat als de aanpassing IT-afhankelijk is, de deadline overschreden mag worden van de staatssecretaris.
Grappig dat de site van de BDdienst nu down is. Toeval ?
Och, straks loopt alles vast.tja…Hebzucht Kees als je te veel binnen en vooral te snel binnen wilt halen heb je kans dat je op je gezicht gaat.Ik zou zeggen rustig aan.Anders explodeert het straks in je eigen gezicht
Snel een afspraak maken voor een goed gesprek met dhr. Sijstermans.
“Daartoe wordt de afdeling B/CICT GESPLITST in TWEE afdelingen. ”
Let u even op geachte lezer(es)..
Dit is vast weer een overheids voorbereiding om straks het puur Nederlandse, Uitvoerende gedeelte van de belastingdienst hier te kunnen laten, terwijl het ANDERE gedeelte word vervangen door de EUROPESCHE BELASTINGDIENST, met Europesche regeltjes en wetjes
Grote delen van de belastingdienst zijn door Wim’s inbreng al nauwelijks meer operationeel te noemen. Het lijkt niet slim om iemand meer macht te geven, terwijl die zo kort na aanstelling de continu?teit van de dienst al onderuit heeft gehaald. Olifanten in porseleinkasten en zo. Nu heeft Jan Kees de Jager al eerder stevige uitspraken over allerlei zaken gedaan, terwijl operationele verbeteringen structureel zijn uitgebleven. Verstandige managers, cre?ren eerst draagvlak onder het personeel door een goede visie neer te zetten zodat iedereen een gemeenschappelijke horizon in het vizier krijgt. Dan hoef je veel minder te sturen. Dan hoeft men niet een almachtige autoriteit te ervaren. Polderen en zo… Nu kun je verwachten dat de internen bij de belastingdienst massaal elders een werkplek zoeken. Zat mogelijkheden. Plannen maken om meer grip te krijgen op een organisatie is prima natuurlijk, maar managen betekent aandacht voor sociale aspecten. Dat is iets waarin Jan Kees de Jager in het verleden voor de piepkleine organisaties waar hij verantwoordelijk voor was, zich nimmer bekwaam in heeft getoond, getuige de nog immer actuele artikelen rond zijn persoon….
@ Ronald Vermeij:
En wederom een tenenkrommende reaktie van jouw kant. Jij werkt niet bij de Belastingdienst, dus wat weet jij nou inhoudelijk van de splitsing die B/CICT te wachten staat? Juist ja: niets.
Maar ter informatie, de splitsing komt voort uit een assesment door McKinsey van de IV-keten bij de Belastingdienst. Geconstateerd is dat de infrastructuur-tak van B/CICT structureel verwaarloosd is t.o.v. de systeemontwikkelingshoek. En daarom worden beide takken van sport in gescheiden bedrijven ondergebracht, zodat ze allebei de juiste prioriteiten krijgen. En dat is de splitsing van B/CICT. Heeft dus helemaal niks te maken met Europese regelgeving o.i.d, maar heeft een zuiver praktische reden.
De Jager is nu minister geworden. Wat zal het effect zijn?