Een aantal jaren geleden had je een reclame op televisie waar iemand in de supermarkt in eens vanuit de koeling een fles Croma voor zich kreeg. CROMA!!! Het was natuurlijk in scene gezet want als je de gemiddelde Nederlander even per ongeluk aanstoot met je winkelwagentje dan wensen ze je al een ziekte toe die drie keer besmettelijker is dan de Mexicaanse griep.
Dus in het echt zal men het ook wel laten zo'n reclamestunt uit te halen. Maar niet op het internet. Daar komen te pas en te onpas ongevraagd banners en andere popups je scherm binnenvliegen. En nu heb je wel programmaatjes en browsers die ongevraagde reclame tegen gaan, maar op de één of andere manier weten ze toch weer iets te verzinnen waardoor ik eerst langs een reclameboodschap moet voordat ik iets kan lezen.
Zoals vorige week. Ik wou mijn eigen column even snel uit printen. Vraag me niet waarom, want dan krijg je waarschijnlijk een antwoord in de trant van: ik had net een boom geplant en om toch CO2-neutraal bezig te zijn, print ik alles uit wat ik lees op het internet.
Antibiotica
Dus ik ga naar mijn column op Computable.nl en tyfus, tering, pest, pleuris en alle andere ziektes die heel vervelend zijn als je geen antibiotica bij de hand hebt, er verschijnt een flashbanner van HP over mijn column heen.
Omdat ik mij dood erger, probeer ik de flashanimatie zo snel mogelijk weg te klikken met als gevolg dat ik op de site van HP kom. Daar lees ik dat succesvolle zakelijke prestaties een maximale voorbereiding vereisen, ondersteund door een optimale IT-infrastructuur. Een infrastructuur gebaseerd op HP Trilogy levert mijn organisatie dan ook vele voordelen op. Ik heb direct mijn baas gebeld en hem ervan overtuigd dat we over moeten naar HP Trilogy. Het mag best wat kosten.
Maar zo is het niet natuurlijk gegaan. Want dingen gaan altijd anders dan marketingmensen van te voren bedenken. Gelukkig maar.
Als je doelt op het tandwiel dat aan je muis blijft plakken zodra je computable.nl opent:
Dit ervaar ik zelf ook als heel storend.
Ik begrijp dat veel sponsoren een site draaiende houden, maar popups en animaties die aan je muis kleven of opeens zich uitvouwen over de tekst die je aan het lezen bent en pas weggaan na een bepaalde tijd m.a.w. niet wegklikbaar zijn zijn zeer irritant.
Komisch, misschien omdat ik FF op linux gebruik en ook nog de add-on “No-Script”, heb ik daarvan minder last.
Probeer het eens.
Zoals Jacob al stelde met een add-on kun je dat soort dingen (meestal) tegenhouden. Ik vraag me echter altijd af of de zgn marktingmensen wel in de gaten hebben dat de mensen die ik hierover spreek dit soort spul gewoon wegklikken of bij herhaald pop-uppen de site niet meer bezoeken. Het is als bij tv reclame: reclame? snel naar een ander kanaal of anders naar de wc/koffie inschenken/etc. Volgens mijn bescheiden mening is het omzet resultaat van dergelijke reclame uitingen dus zeer bescheiden en soms ook contraproductief.
Er wordt iets leuks bedacht door de afdeling jonge honden en zonder test direct live gegooid, want testen kost geld. Dat het uiteindelijk niet werkt wordt vervolgens op de economische crisis gegooid. Deze reclame is alleen leuk voor reclamemakers en dat was nou net niet de doelgroep. Ook degene die deze reclame heeft toegelaten op de website heeft onvoldoende nagedacht, als hij dat al mag.