Werknemers in het midden- en kleinbedrijf met ict-werkzaamheden in hun takenpakket hebben het druk. Ze hebben geen tijd om hun vakantiedagen op te maken en werken geregeld meer dan in hun contract is vastgelegd. De hoge werkdruk komt door het ontbreken van een automatiseringsafdeling. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van softwarebedrijf Microsoft.
De hoge werkdruk van de personeelsleden wordt vooral veroorzaakt doordat personeelsleden het in het mkb vaak zonder echte ict-afdeling moeten stellen. Werknemers die toevallig over technische kennis beschikken, zouden de automatiseringstaken daarom op zich nemen.
Volgens de onderzoekers heeft bijna driekwart van zulke personeelsleden geen tijd om alle vakantiedagen te benutten. Voor 80 procent zijn de extra taken reden om vaak over te werken.
De ‘deeltijd-ict'ers' die aan het onderzoek deelnamen, zeggen dat vooral het oplossen van problemen en het draaiende houden van software veel tijd kosten. ‘Een belangrijke ergernis in de praktijk is dat collega's niet willen snappen dat iets simpelweg niet kan', aldus de onderzoekers in het rapport.
Niet stressvol
Desondanks laten de meeste medewerkers (70 procent) weten de hoge werkdruk niet als stressvol te ervaren. De rest zegt geregeld of dagelijks last te hebben van stress die veroorzaakt wordt door problemen met soft- en hardware. Deze personeelsleden vinden het werk ‘emotioneel belastend'.
Het hoge percentage ict'ers dat geen last heeft van stress kan veroorzaakt worden doordat zij veel waardering voor hun werk krijgen. ‘Collega's en leidinggevenden mogen dan niet altijd doorhebben hoe tijdrovend de ICT taken zijn, de waardering voor dit werk lijkt wel degelijk uitgesproken te worden', zeggen de analisten. De meerderheid van het personeel dat zich met ict bezighoudt, ruim 80 procent, geeft aan te worden gewaardeerd.
De onderzoekers ondervroegen 159 personeelsleden uit het midden- en kleinbedrijf. De bedrijven hadden tijdens het onderzoek vijf tot vijftig mensen in dienst.
Lastig
'Leidinggevenden/collega's hebben vaak geen idee hoe lastig het is wat ze vragen op software- en hardwaregebied.'
Helemaal mee eens: 8,8 procent
Mee eens: 38,9 procent
Mee eens, noch mee oneens: 31,4 procent
Niet mee eens: 16,9 procent
Helemaal niet mee eens: 3,7 procent
‘Een belangrijke ergernis in de praktijk is dat collega’s niet willen snappen dat iets simpelweg niet kan’, aldus de onderzoekers in het rapport.
Hier ligt dus een MKB-opleidingsmarkt voor het oprapen 🙂
Mensen gewoon verstand bijbrengen wat je wel, niet met een computer en bijbehorende software kunt doen.
Geweldig… Nog een taak voor de ICT’er?
Jazeker geweldig, weer zo’n wijze uitspraak van deze Ronald, hij is goed op weg…: NOT!
Ga die MKB-Systeembeheerder nog een extra Tranings-Taak op zijn schouders leggen – lekker verstandig; als of ie niets te doen heeft!
Ronald denk na man, denk jij nou echt dat Nederlands MKB, budget heeft, voor extern ICT training voor Dummies:
“How to handle problems with my PC…”
Get real, die taak komt bij de lokale Systeembeheerder te liggen!