Je kunt veel over Marco van Basten zeggen maar niet dat hij een struisvogel is. In tegenstelling tot velen onder ons stak Marco niet zijn kop in het zand maar keek hij in de spiegel. De anti-struisvogel verzamelt informatie, evalueert en aanvaart de consequenties. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Een succesvolle ict-ondernemer luistert naar zijn klant, verzamelt informatie en speelt in op veranderingen ook als dit betekent dat hij terug moet komen op eerder genomen beslissingen. Struisvogels en aanhoudend succes gaan niet samen. Op korte termijn kunnen ze schijnbaar succes hebben, ze steken namelijk niet boven het maaiveld uit. Maar het uitblijven van toegevoegde waarde wordt vroeg of laat de struisvogel aangerekend.
Je bedrijft struisvogelpolitiek wanneer je bewust informatie weghoudt. Hoe vaak geef je zelf ontwijkende antwoorden als 'niet gelezen', 'geen tijd', 'geen budget', 'de crisis', 'we hebben al besloten' en 'er kan niets meer veranderd worden'? Ik hoor deze argumenten meerdere keren per dag. Paradoxaal genoeg krijg ik regelmatig na een presentatie te horen 'we horen zo weinig van je, waarom hebben we dit niet eerder geweten?'. Als ik dan vraag of ik iedere maand moet bellen of de toegezonden informatie is gelezen en er vragen zijn, herkent men zijn eigen ontwijkende gedrag.
Wat is er op tegen om meer te weten? Waar zijn we zo bang voor? Is er sprake van informatie-overload? Zijn we zo druk dat we geen tijd meer hebben voor een meeting van drie uur om van interne en externe (leveranciers) mensen te leren? Beschikken we over genoeg kennis en ervaring om de informatie op waarde te kunnen schatten en te evalueren of stoppen we daarom juist onze kop in het zand?
Goed ict-ondernemerschap vereist gezond verstand en openstaan voor nieuwe denkbeelden. Ga op onderzoek uit, evalueer en aanvaar de consequenties. Wees geen struisvogel.
Note: De term 'struisvogelpolitiek' wordt gebruikt waar men vaak bewust de consequenties van een bepaald beleid (of gedrag) niet wil inzien en simpelweg doorgaat op de ingeslagen weg.
Hallo Freddie,
Goed artikel! Wellicht kunnen we nog een stapje verder gaan: De struisvogel alias de hazewindhond in disguise.
De hazewindhond rent blind achter de haas aan, de beloning die hem in het vooruitzicht is gesteld. Een korte termijn beloning. Hij laat zich niet afleiden door zaken die niet bijdragen aan het behalen van een goed resultaat: het pakken van de haas. Hoe toepasselijk op het bedrijfsleven. Velen wordt een worst in het vooruitzicht gesteld. Een bonus. En altijd een korte termijn bonus! En of ze open staan voor nieuwe denkbeelden… wanneer deze hen helpen de worst binnen te hengelen. En draagt dit bij aan de struisvogel? Natuurlijk! Want je wilt natuurlijk niets weten van die zaken die je beloning in gevaar brengen. En bij gevaar… steken we de kop in het zand.
Voor de betreffende onderneming: punishment by reward!
Natuurlijk bestaat de wereld niet alleen uit hazewindhonden en struisvogels. Gelukkig zijn er nog Marco’s.
Zeer herkenbaar en frustrerend.
Had zojuist een ICT Struisvogel of was het een ICT Manager aan de telefoon (1 minuut). Ik ben druk, we zitten midden in een grote IT verandering en ik heb geen tijd, bel me in September nog maar eens terug (dit antwoord kreeg ik vorig jaar september ook).
Toch nog een poging gedaan met als antwoord “we hoeven niets te weten, we hebben al besloten”. Waarbij ik in gedachten toevoegde “zonder goed informatie te verzamelen”.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben realistisch en weet dat je niet alles kunt winnen of zelfs moet willen winnen. Maar ik vind het net als Freddie ook erg verontrustend om te moeten constateren dat door de informatie overload en de vele onwaarheden die uitgestort worden over de beslissers er een soort van paradoxale situatie ontstaat die ertoe leidt dat beslissers maar ook ICT architecten minder openstaan voor informatie wat weer leidt tot de voorspelbare reactie van nog meer communicatie van de leveranciers.