Freelance business intelligence-specialisten hebben zich verenigd in een netwerk. Via BI United willen de aangesloten freelancers zich directer naar klanten profileren en minder opdrachten genereren via bemiddelingsbureaus. Het doel van het netwerk is informatie over ‘de cowboys' onder de bemiddelingsbureaus te delen, direct contact te leggen met BI-leveranciers en kennis en ervaringen te verzamelen. De aangesloten freelancers blijven zelfstandig opereren.
De doelstellingen van het netwerk sluiten naadloos aan bij de trends van dit moment vindt Ton Vermeij, een van de oprichters. Hoewel de business intelligence-branche volgens hem nog niet zwaar te lijden heeft onder de crisis, willen alle bedrijven graag besparen. ‘Tijdelijke opdrachten worden tot nu toe bijna altijd via een bemiddelaar op internet geplaatst of uitgezet. Dit gebeurt nooit door de klant zelf', vertelt hij. ‘Maar dit is aan het veranderen. Klanten merken dat ze te veel moeten betalen voor freelancers doordat de tussenpersonen er ook aan verdienen.'
Cowboys
Door zich aan te sluiten bij BI United beschermen business intelligence-specialisten zich tegen de cowboys onder de bemiddelingsbureaus. Deze ‘cv-schuivers' weten volgens Vermeij niet waarin ze bemiddelen gebruiken allerlei trucjes om aan informatie te komen over contactpersonen. ‘Ze misbruiken de referenties waar ze om vragen. Als je drie contactpersonen doorgeeft, hebben zij weer drie contacten die ze lastig kunnen vallen.'
Het collectief beschikt door de vijftig aangesloten freelancers over een schat aan informatie over het vakgebied, opdrachtgevers en contactpersonen. Hierdoor hebben de BI United-freelancers volgens Verweij een voorsprong hebben op collega ‘freelance vakbroeders'. ‘Wij zetten alle ervaringen van leden met verschillende kantoortjes op een rijtje', vertelt hij. Op 4 juni organiseert BI United een evenement om kennis te maken met geïnteresseerde freelancers, zelfstandige BI-leveranciers en intermediairs.
Allereerst hoop ik dat deze indianen iets verder hebben gekeken dan hun veer lang is.
Niet alle bemiddelingsbureaus zijn even duur, dat als eerste, maar er wordt alweer over ??n kam geschoren, dus we gaan nog even door.
Grotere softwarehuizen halen hele projecten binnen, dan ga je er natuurlijk zelf mensen op zetten.
Daarnaast willen bedrijven niet altijd direct zaken doen met freelancers omdat dit risico’s met zich mee brengt en de bemiddelingsbureaus nemen deze risico’s weg voor de bedrijven.
CV schuivers kan je het noemen maar is onterecht, omdat bedrijven meestal aangeven hoeveel profielen ze maximaal willen ontvangen. Dus wordt er een selectie gemaakt, in plaats van dat al jullie BI indianen reageren op ??n aanvraag.
Dus we hebben risico’s, voorselectie en de misvatting over de prijs.
Dan hebben we daarnaast nog het feit dat de BI mensen hun tarief ongetwijfeld omhoog kunnen doen, dus maakt het nog steeds niets uit voor de eindklant. Op dit moment zijn er maar weinig van jullie die een opdracht zouden afslaan als je die krijgt aangeboden via een bureau.
Daarnaast kunnen bureaus ontzettend snel schakelen, de aanvraag hoeft niet uitgezet te worden, hoeven niet te wachten op reacties. Bel een bemiddelingsbureau, stuur een profiel en binnen een uur heb je een kandidaat op je bureau die het uur erna op gesprek kan.
Mee eens dat tarieven soms ontzettend hoog zijn en zeker ook mee eens dat dat niet altijd klopt.
Alleen draait het hele tarief om toegevoegde waarde, de kandidaat krijgt altijd het grootste deel van het tarief (en terecht, want die doet het werk) en de rest voegt iets toe.
De Indianen van de BI-club heeft ook ergens moeten beginnen, bij je netwerk, die moeten ook gaan informeren etc etc etc, het werkt allemaal hetzelfde, zowel bij jullie als bij de bemiddelingsbureaus.
Alleen hebben de bureaus nog steeds een toegevoegde waarde die onmisbaar is voor bedrijven.
Voor de grap zou je eens moeten vragen hoeveel marge er tussen zit bij een bureau en de klant. Dat zal je soms nog verbazen.
Cowboy, je verhaal raakt kant noch sloot
Waarin een recruitment bureau een rol heeft is a).toetsing en b). toegang tot netwerken met professionals.
Aangezien punt B tegenwoordig alomtegenwoordig is (je hoeft maar op bijvoorbeeld linkedin te zoeken) kan de toegevoegde waarde van een bureau nooit groot zijn.
Als een bedrijf, wat vaak toch een HR functie heeft, gewoon even zelf het werk doet sparen ze aardig wat duiten uit. Grote banken nemen in toenemende mate afscheid van intermediairs en deze trend zal zich voorlopig nog doorzetten.
Bovenstaande vereniging kan, net zoals die ERP vereniging voor free-lancers, een toegevoegde waarde bieden vermits men iets doet in de vorm van accreditatie van professionals. Anders is het niets meer dan een kliek waarvan je de individuen ook makkelijk kan vinden zonder die vereniging.
Heel goed initiatief. En als de cowboy zich dit zo aantrekt dan zal dit wel zo’n bureau die de freelancers hiermee proberen te vermijden. Deze groep freelancers doen nog steeds zaken met bemiddelingbureaus, maar dan wel met degene waar de ervaringen goed mee zijn en een duidelijk toegevoegde waarde hebben voor de klant en de freelancer. Of zonder meerwaarde dan het schuiven van de cv’s maar daar is de marge dan ook naar. De verhouding tussen marge en toegevoegde waarde is regelmatig ver te zoeken. Ook zijn er regelmatig ervaringen dat de bemiddelaar enkel de cv’s naar de klant stuurt waar de bemiddelaar het meeste op kan verdienen. Dit is niet goed voor de eindklant en niet goed voor de freelancer, enkel voor de bemiddelaar. Dit is nog maar een fractie van de beschikbare argumenten waarom dit een heel goed initiatief is. Ik verwacht dat er nog meer van dit soort initiatieven zullen ontstaan.
http://www.bi-united.nl
.
Over toegevoegde waarde kun je pas spreken als je de prijs kent. Aangezien een gemiddelde fee ergens tussen de 15 en 25 euro ligt, en er gemiddeld zo’n 1600 uur per jaar gemaakt wordt is de prijs van deze bemiddeling ca 1600×20=32.000 euro per jaar.
Ik ken geen bemiddeling die zo’n bedrag rechtvaardigt. Cowboys is een vriendelijke term, bandieten misschien wat scherper.
Ik denk dat de eerste stap om bandieten van cowboys te scheiden zou moeten zijn om niet langer een commissie per uur te rekenen, maar gewoon een faktuur te schrijven voor de bemiddeling. Dan wordt ineens inzichtelijk welke prijs bemiddeling waard is.
Goed initiatief, er zal steeds meer rekening gehouden moeten gaan worden met zelfstandigen door de intermediairs. We staan pas aan het begin van een tijdperk met compleet andere arbeidsmarktverhoudingen (meer zelfstandigen ipv loondienst) ; en deze zal door de crisis alleen maar versterkt worden.
De tijd van comfortabel achterover leunen en een flink percentage van elke uurtje pakken is voorbij. Voor bedrijven die echt toegevoegde waarde bieden zal altijd ruimte blijven, maar de CV schuivers zullen het lastig gaan krijgen. En deze laatste groep zal door dit soort samenwerkingsverbanden sneller door de mand vallen.
Goed artikel,
Positief.
Ik denk dat als je op hun website een en ander naleest (www.bi-united.nl) dan lijkt het erop dat het goed in elkaar zit.
Verstandige zet en inderdaad de trend heeft als gevolg dat opnieuw alle ketens tegen het licht worden gehouden. Dat kan nooit kwaad. los van een crisis want vergeet niet, de trend was er al voor de crisis oplaaide. De crisis is slechts een catalysator voor deze trend.
Misschien is het wel zo dat je als je eigen mensen in dienst hebt meer verstand van BI hebt. Ik weet het eigenlijk wel zeker. Zo’n organisatie toont ook veel meer ondernemerschap en het lijkt erop dat BI-UNITED zo’n organisatie serieuzer neemt om zaken mee te doen. Althans dat leid ik af op hun website. Goed initiatief!
Beste cowboy’s,
mijn ervaring in de samenwerking met freelancers is overwegend positief. Snel schakelen, prima prijzen.
Waar ik echter niet in geloof dat die freelancers zich gaan verenigen. Waarom? Ze hebben allen gekozen voor het freelance-schap, en dat is zelf je broek ophouden. Ofwel, ze zijn nogal eigenwijs.
Je zult zien dat ‘informatie uitwisseling’ alleen werk als er iets te verdienen valt (de oprichters?). Je bent allemaal concurrent en zolang het aantal opdrachten kleiner is dan de beschikbare werkcapaciteit, vecht men elkaar de tent uit. Dat is zo’n beetje de huidge markt.
Mocht dit initiatief succesvol blijken, dan zal ik op deze pagina mijn ongelijk toegeven, maar ik ben bang dat het van korte duur is.
Vooralsnog veel succes op 4 juni.
Beste Joost,
Wat niet in dit artikel staat is dat we al in 2006 zijn begonnen met dit netwerk. We zoeken echter nu pas de publiciteit op.
We hebben er zeer bewust voor gekozen om geen verdienmodel te hanteren; informatie wordt gedeeld op basis van vertrouwen.
De huidige markt is inderdaad niet optimaal maar dit heeft juist geleid tot een toename in de hoeveelheid informatie die de leden van BI-United met elkaar delen.
Samenvattend: dit initiatief is al drie jaar succesvol en ik voorspel dat we in 2012 nog steeds van de partij zijn!
Barend Jungerius
http://www.bi-united.nl