Budgetten voor de inhuur van dienstverleners krimpen. Van de Nederlandse bedrijven verwacht 54 procent in de komende twaalf maanden minder uit te geven aan ict-diensten. Dertig procent zegt dat het ict-budget ten opzichte van vorig jaar is gedaald. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners, uitgevoerd door TNS Nipo onder bijna tweeduizend ict-managers. Het onderzoek verschijnt half mei in de Computable ICT-Services Guide.
Lichtpuntjes zijn er ook. Tien procent van de ondervraagden verwacht dat hun organisatie het komende jaar méér uitgeeft aan ict-dienstverlening dan voorheen. In voorgaande jaren waren er echter meer optimistische respondenten. Zo verwachtte in 2008 26 procent van de respondenten dat ze gedurende de komende twaalf maanden meer ict-dienstverleners zouden inzetten. In 2007 lag dat percentage zelfs op 35.
Op dit moment weet een kwart van de ondervraagden zeker dat zijn of haar bedrijf het komende jaar één of meer ict-dienstverleners gebruikt. Dat is wel minder dan voorheen. Vorig jaar lag dat percentage nog op 29 procent en in 2007 zelfs op 39 procent.
Dertig procent van de respondenten zegt dat het algemene ict-budget sinds vorig jaar is gedaald. Volgens 58 procent van de mensen die deelnamen in de vragenlijst, is het budget ongeveer hetzelfde gebleven. Twaalf procent zegt dat het ict-budget van hun bedrijf in 2009 ondanks de verslechterde economische situatie hoger ligt dan het jaar ervoor.
ICT Services Guide 2009
Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de ICT Services Guide 2009. In opdracht van Computable voerde TNS Nipo het onderzoek in februari en maart uit onder 1913 ict-managers en ambitieuze ict-professionals.
In de gids, die op 15 mei 2009 verschijnt, worden onder andere per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Respondenten konden per topic alleen de bedrijven waarderen waarmee ze daadwerkelijk ervaring hadden opgedaan. Ook werden de respondenten algemenere vragen en stellingen voorgelegd.
Recessie is niets anders geweest dan een “politiek correct excuus” om de Nederlandse ict industrie te laten globaliseren en absorberen door internationale ict bedrijven. Zie het als een soort internationale slavenhandel, dat kunstje waar nederland zo goed in was
V.O.C. Zegt dat nog iemand iets.
Nu zijn de internationale ict moeder schepen aangemeerd in onze eigen haven, om het laatste restje oerholandse ict industrie leeg te roven gelijk den ollander deden in de kolonien een paar (gouden) eeuwen geleden.
Daarnaast kun je dan “de kredietcrisis” gebruiken als extern excuus om je boventallige, veel te dure, nederlandse personeel te dumpen, en hoef je jezelf niet bloot te geven als overheid of bedrijfsleven mt.
Herkent u dit patroon?
en uw oplossing is welke, profeet Ronald?
@ Ronald: Zo trek je de feiten wel heel erg uit het verband. Contextmoord galore… Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat “de nederlandse ICT bedrijven” gewoon een brak beleid hebben gevoerd?
Misschien hebben bepaalde managers gewoon de boel onderschat. Of misschien zijn er een aantal wel een schitterend voorbeeld van het Peter Principle (Iedere werknemer wordt bevorderd tot zijn eigen niveau van incompetentie). De ex-CEO van Getronics die er met een mooie bonus vandoor ging terwijl de tent zwaar in het rood ging, de meneer die BPO binnenhaalde en vervolgens weg moest geven met een zak geld. Gebrek aan visie, strategie en proactief beleid..? Roept u maar!
Overigens, ik werk zelf voor een nederlands ICT bedrijf, maar ik zie nog geen masten aan de horizon.
@Alex:
“Contextmoord galore”
Gedeeltelijk mee eens, hangt ook af van je eigen context waarmee je waarneemt. Echter door deze “bewuste contextmoord” knip je zaken los van hun omgeving.
Haal je even “bewust de dingen uit hun dagelijks verband” zodat kronkels in diezelfde context duidelijk worden, gaan opvallen, die anders verborgen blijven,
“Een brak beleid voeren”
Helemaal mee eens.. Vele bedrijven zijn bezig geweest met “strategische overname spelletjes” i.p.v. hun eigen dienstverlening te professionaliseren en de kwaliteit van hun diensten inhoudelijk te verbeteren. Je ziet ook – mede door de contextverandering genaamd “kredietcrisis” – dat vele “overname giganten” nu weer gedwongen afstand moeten doen van hun prooien, ten koste van vele binnenlandse arbeidsplaatsen.
@Nike: Kom zelf eens met constructieve bijdrage,
Blijf niet stil langs de zijlijn staat 🙂