Dat we in een economische recessie zijn beland, blijkt ook uit Computables jaarlijkse onderzoek naar ervaringen met ict-dienstverleners. Budgetten voor de inhuur van dienstverleners krimpen. De meeste respondenten verwachten het komende jaar minder gebruik te maken van zulke bedrijven. Dertig procent van de deelnemers aan het onderzoek zegt dat het algemene ict-budget sinds vorig jaar is gedaald.
54 procent van de Nederlandse bedrijven verwacht in de komende twaalf maanden minder van de diensten van ict-dienstverleners gebruik te maken. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners. TNS Nipo voerde het onderzoek voor ons uit onder bijna tweeduizend ict-managers en ambitieuze ict-professionals.
Lichtpuntjes zijn er ook. Tien procent van de ondervraagden verwacht dat hun organisatie het komende jaar méér gebruikmaakt van ict-dienstverlening dan voorheen. In voorgaande jaren waren er echter meer optimistische respondenten. Zo verwachtte in 2008 26 procent van de respondenten dat ze gedurende de komende twaalf maanden meer ict-dienstverleners zouden inzetten. In 2007 lag dat percentage zelfs op 35. Op dit moment weet een kwart van de ondervraagden zeker dat zijn of haar bedrijf het komende jaar één of meer ict-dienstverleners gebruikt. Dat is wel minder dan voorheen. Vorig jaar lag dat percentage nog op 29 procent en in 2007 zelfs op 39 procent.
Dertig procent van de respondenten zegt dat het algemene ict-budget sinds vorig jaar is gedaald. Volgens 58 procent van de mensen die deelnamen in de vragenlijst, is het budget ongeveer hetzelfde gebleven. Twaalf procent zegt dat het ict-budget van hun bedrijf in 2009 ondanks de verslechterde economische situatie hoger ligt dan het jaar ervoor.
ICT Services Guide 2009
Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de ICT Services Guide 2009. In opdracht van Computable voerde TNS Nipo het onderzoek in februari en maart uit onder 1913 ict-managers en ambitieuze ict-professionals.
In de gids, die op 15 mei verschijnt, worden onder andere per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Respondenten konden per topic alleen de bedrijven waarderen waarmee ze daadwerkelijk ervaring hadden opgedaan. Ook werden de respondenten algemenere vragen en stellingen voorgelegd.