De ICT~Marktmonitor van brancheorganisatie ICT~Office en de ICT-Barometer van adviesbureau Ernst & Young zijn bijna gelijktijdig verschenen. Toch schetsen beide onderzoeken een totaal ander beeld van de huidige situatie. Volgens Ernst & Young levert zijn onderzoek een ‘tamelijk dramatisch beeld’ op voor de ict-sector en worden werknemers zwaar getroffen. De branchevereniging concludeert echter dat het tekort aan ict’ers blijft bestaan en de sector het nog relatief goed doet.
Zowel brancheorganisatie ICT~Office als adviesbureau Ernst & Young presenteerden eind april de uitkomsten van hun periodieke meting van de ict-sector. Hoewel uit de ICT-Barometer van Ernst & Young blijkt dat ook ict'ers met een vast dienstverband moeten vrezen voor hun baan, blijkt uit de ICT~Marktmonitor van ICT~Office dat er nog steeds een tekort aan ict'ers is. Ook schetst de barometer een veel negatiever beeld van de huidige situatie dan de marktmonitor.
Volgens ICT~Office-woordvoerder Ted van Hintum zijn de uitkomsten niet goed met elkaar te vergelijken. ‘Wij werken met cijfers en de ICT-Barometer van Ernst & Young geeft een indicatie naar aanleiding van wat managers en directeuren verwachten', legt hij uit. ‘Voor ons onderzoek zijn in totaal zestienhonderd ict-gebruikers ondervraagd. Wij hebben hun onder andere gevraagd naar budgetten. Daar geven deze gebruikers een concrete inschatting van. Wij kunnen dus ook zien hoeveel de ict-budgetten dalen of stijgen. Dat geeft de barometer niet aan.'
Objectief
Dit zegt volgens Van Hintum echter niets over de kwaliteit van het onderzoek van Ernst & Young. ‘De prognose die zij geven, is best mogelijk. Wat wij goed terugzien in ons onderzoek is dat er grote verschillen zijn tussen individuele bedrijven. De één blijft goed draaien of groeit zelfs verder, terwijl sommige branchegenoten in zwaar weer verkeren.'
Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership van Ernst & Young, ziet echter een andere reden voor de verschillende uitkomsten. ‘Als een brancheorganisatie over zichzelf moet schrijven, zouden ze dit dan positief of negatief doen? Een onderzoek over de eigen branche is nooit objectief, ik zou over mezelf ook niet negatief zijn', geeft hij aan.
Barometer en Marktmonitor
Ernst & Young ondervraagt voor de ICT-Barometer sinds december 2001 gemiddeld zeshonderd Nederlandse directeuren en managers uit verschillende sectoren van het bedrijfsleven. ICT~Office heeft met de laatste cijfers voor de dertiende keer de ICT~Marktmonitor uitgebracht die wordt samengesteld in samenwerking met Heliview Research. De branchevereniging heeft hiervoor zestienhonderd ict-gebruikers ondervraagd.
+1 voor Ernst en Young. Het is echt dramatisch. Waar ik normaal kon kiezen uit 100 freelance opdrachten moet ik nu met 50 man vechten om 1 opdracht. Ik weet niet wat ICT~Office voor ogen heeft, maar het is in ieder geval niet realistisch.
Nou dit is interessant. Ga een stapje verder dan de resultaten samenvatten. Vogel uit waar de sterke en zwakke plekken zitten in de onderzoeken. In hoeverre kunnen de resultaten allebei waar zijn?
Op deze site wisselt het ene bericht dat het vorige bericht tegenspreekt elkaar af. Maar wat de redactie nalaat is analyse doen. Het enige wat we weten is dat er tegenstrijdige geluiden zijn, maar het hoe en wat blijft onduidelijk. Het lijkt erop dat Computable dat ook niet weet. Ik ga zelfs zo ver om te stellen dat Computable niet de drijfveer heeft om dat zelf uit te zoeken.
Dit had een heel interessant artikel kunnen worden, maar zo is het een gevalletje van jammer!
@Foobar.
Deze site staat vol met negatieve berichten over de ICT markt. Kijk maar naar de berichten omtrent Logica etc.. Het moge duidelijk zijn dat het dus niet goed gaat. Het lijkt mij dan ook niet direct nodig om het tegendeel te bewijzen. Het onderzoek van ICT~Office is gewoon niet realistisch. Daarnaast vind ik Ernst & Young ook een stuk betrouwbaarder.
Het is over het algemeen de situatie dat iedere persoon of organisatie een beeld schets van een gebeurtenis vanuit een bepaalde perceptie of doelstelling. De onderzoeken van ICT~Office en Ernst & Young doen niets anders. Ernst & Young schetst naar mijn mening een realistischer beeld vanwege het feit dat zij dat doen vanuit de behoefte van kleine detachering bedrijven, freelancers. Ook is Ernst & Young beter op de hoogte van het feit dat de kleine detachering bedrijven en freelancers in goede tijden de taak hebben om extra omzet te maken voor de grote bedrijven en in slechte tijden fungeren als bezuinigingsmiddel. Bij een slechte economie vliegen de kleine detachering bedrijven en freelancers als eerste eruit. Daarnaast is deze groep
natuurlijk extra kwetsbaar omdat ze juridisch een minder sterke positie hebben.
De kleine detachering bedrijven en freelancers zijn minder vertegenwoordigd in het ledenbestand van ICT~Office, juist vanwege het feit dat deze groep over het algemeen solisten zijn en het feit dat het lidmaatschap van ICT~Office voor deze groep ook relatief te duur is. Ik vraag mij af of ICT~Office bewust is van het feit dat het haar taak is juist voor deze groep op te komen.
Tevens vraag ik mij af waarom ICT~Office dit niet doet, ondanks dat zij beweren dit wel te doen.
Om een lang verhaal kort te maken, de resultaten zijn verschillen, aangezien de doelstellingen en percepties verschillend zijn.
Misschien is hier een aanvullend artikel op zijn plaats, waarbij beide bedrijven de gelegenheid krijgen om hun methode OPENLIJK toe te lichten waarop hun cijfers gebaseerd zijn.
Dan kunnen beide bedrijven van elkaar leren, en krijgen wij als lezers, klanten een betrouwbaarder beeld van de ict markt en the best of both world/companies 🙂
Tip voor beide bedrijven:
Nemen jullie ook cijfers van
– KVK mee (voor beeld over zelfstandige icters)
– UWV mee (werkeloze, ontslagen ict-ers)
– Vak, Branche verenigingen (ict/beroepsgroep)
– Vacatures op websites online
– Vacatures op dagbladen
Wanneer beide bedrijven hun methodes TRANSPARENT en OPENBAAR gaan maken, kunnen de lezers ZELF een beter oordeel, beeld vormen van de resultaten. Dan hoeven we niets meer blind te “geloven”.
@Frits Jansen: Ach dat is het risico dat je neemt als freelancers. In goede tijden is het lekker zakken vullen, in slechte tijden ben je de pineut. Dit is toch precies de reden waarom je een deel van je uurloon netjes apart zet in goede tijden? Dus lijkt me dat als je de boel verstandig aanpakt, dat je als de goede tijden straks weer komen weer flink kunt gaan scheppen.