Een crisis leidt tot een nieuwe of hernieuwde beschouwing van alle aspecten in de bedrijfsvoering, dus ook die van kosten en opbrengsten van erp-software. Welke opbrengst kunnen we nog realiseren en wat gaat dat nog kosten?
Crisistijd geeft dynamiek, dat blijkt ook in de wereld van ict en in het bijzonder van erp. Organisaties beraden zich op uitgaven en opbrengsten. Na een heftige paniekreactie volgt herbezinning. Heeft een investering opgebracht wat werd verwacht? Met name best-of-suite producten komen bij deze overweging onder druk. De reden is enerzijds de aanhoudende integratieproblemen binnen een best-of-suite architectuur en dan vooral van de modules of opties buiten de traditionele kerncompetentie van de desbetreffende leverancier. Anderzijds is er een duidelijke tendens naar en ontwikkeling van service-oriented archtitectures en ondersteunende frameworks.
De mogelijkheden om te werken aan integratie met best-of-breed producten neemt hierdoor snel toe. Het voordeel voor een organisatie is evident. Ook softwareproducenten ervaren de crisis, waarbij de geijkte reactie 'terug naar de core-business' is. Bijna iedereen herkent de trots aangekondigde modules van een erp-leveranciers die jaren na de introductie nog in een onvolwassen productfase zitten en de adolescentie nooit ontgroeien. Software werd voor veel geld aangeschaft, de implementatie kost een veelvoud hiervan, de onvolkomenheden worden ontdekt tijdens of na de implementatie en tot optimalisatie is het nooit gekomen, laat staan van return on investment. Het resultaat van de huidige crisis zal dan ook bestaan uit groei naar een volgend stadium van volwassenheid: architectuur die een organisatie in staat stelt ict als flexibel bedrijfsmiddel in te zetten en realistische verwachtingen over toegevoegde waarde van (erp-)software, nu en in de toekomst.
Winst voor alle organisaties: de best mogelijke toepassing als ondersteuning van de bedrijfsvoering, winst voor de ict-sector: een betere bijdrage aan die bedrijfsvoering en inlossing van de jarenlange belofte: return on investment.
Return on investment zal altijd een drijfveer moeten zijn voor automatiseren. Crediet-crisis of niet. Een systeem inrichten en neerzetten moet daarom samen gaan met het implementeren van nieuwe processen in een organisatie. Alleen door zowel een systeem als de processen in de organisatie te implementeren kan een ERP implementatie succesvol worden en kan de ROI gehaald worden.
De software leveranciers hebben de software voor deze flexibele achitectuur al op de plank liggen. De vraag is of bedrijven de financiele kracht hebben om hier in deze tijden geld aan uit te geven.